Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Som en mann av mange drømmer, tenkte jeg å høre litt på dette forumet om muligheten til realisering av disse.

Jeg skal bli lege, og jeg vil (som en av mange alternative drømmer) en dag gjerne åpne en privat legepraksis, bestående av meg selv og evt en partner med lik utdanning.

Jeg tenker en helprivat løsning uten refusjon fra folketrygden, der pasientene selv betaler hver krone. Grunnen til at jeg ønsker dette, er fordi jeg på noen områder anser det offentlige helsetilbudet for å være for dårlig. Jeg ønsker at de som har råd, kan få betale for top-notch helsetjenester. Jeg presiserer dette fordi jeg IKKE ønsker en debatt rundt hvorvidt den typen tankegang/praksis er etisk eller moralsk riktig. (Som er en diskusjon jeg har måttet ta mange ganger før).

Mine spørsmål dreier seg om mulighetene for dette i Norge. Hvor realistisk er det å få til noe slikt? Finnes det noe marked?

Til deg som er lege eller medisinstudent, er det gjennomførbart, og hvordan ser veien mot dette målet ut?

Og, til deg som ikke er lege eller medisinstudent, kunne du tenkte deg å betale for medisinske tjenester på et helt annet nivå, og med en helt annen type behandling enn den du er vant med fra det offentlige, med (livs)lang oppfølging og en grad av involvering, selvbestemmelse og innsyn du ikke visste var mulig?

Endret av Diafragma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De siste 5(?) gangene jeg har vært hos lege har det vært hos privatlege, så det er absolutt ett marked for det. Finnes en del av det allerde, så du er langt ifra alene om det.

Hva syns du er fordelene med å besøke en privat lege, heller enn en fastlege med offentlig hjemmel?

(For når du snakker om privat lege, regner jeg du mener HELprivat? Se: http://legeforeningen.no/Arbeidsliv-og-jus/naringsdrivende/Helprivat-virksomhet--leger-som-jobber-uten-offentlig-driftsavtale/)

Lenke til kommentar

Var helprivat ja.

Tid er jo viktig, jeg kunne ringe samme dag som jeg skulle ha time om jeg ville, og fikk det uten problemer. Jeg kunne også hovedsakelig bestemme selv når på dagen jeg skulle inn, det kunne jeg ikke med fastlegen.

Og selvfølgelig ventetiden, måtte vente i 5 minutter på venterommet en gang, i en veldig behagelig stol og jeg var så klart helt alene på venterommet. Da unskyldte resepsjonisten seg og informerte at jeg måtte vente litt, dette var før timen egentlig hadde startet og hun tilbød meg gratis drikke om jeg ville ha. En time+ ventetid hos fastlegen min var ikke uvanlig, da i kjip stol med sammen med masse andre folk som også venter.

Så er det jo det med medisiner da, legen min hadde medisiner på legekontoret, så slapp jeg få resept for så gå på apoteket og få det, fikk det direkte av legen.

Og jeg hadde faktisk tid inne hos legen, var ikke om å gjøre å bli ferdig raskest mulig. Overraskende nok enten husket hun eller noterte hun ned hva vi snakket om, og spurte hvordan det gikk med X og Y, som egentlig bare var løs-prat, men som vi hadde pratet om på forrige time.

Det helse-relaterte var det så klart aldri noe å utsette på, vurderingene ble tatt utelukkende på hva som var best for meg.

Skulle ha en generelle, fysisk test en gang, vet om andre som har tatt den samme testen hos fastlegen der det hele var en liten prat, mens jeg faktisk ble testet skikkelig.

Kort og godt, alt det kjipe med fastlege er borte, og alt er bedre :)

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Var helprivat ja.

Tid er jo viktig, jeg kunne ringe samme dag som jeg skulle ha time om jeg ville, og fikk det uten problemer. Jeg kunne også hovedsakelig bestemme selv når på dagen jeg skulle inn, det kunne jeg ikke med fastlegen.

Og selvfølgelig ventetiden, måtte vente i 5 minutter på venterommet en gang, i en veldig behagelig stol og jeg var så klart helt alene på venterommet. Da unskyldte resepsjonisten seg og informerte at jeg måtte vente litt, dette var før timen egentlig hadde startet og hun tilbød meg gratis drikke om jeg ville ha. En time+ ventetid hos fastlegen min var ikke uvanlig, da i kjip stol med sammen med masse andre folk som også venter.

Så er det jo det med medisiner da, legen min hadde medisiner på legekontoret, så slapp jeg få resept for så gå på apoteket og få det, fikk det direkte av legen.

Og jeg hadde faktisk tid inne hos legen, var ikke om å gjøre å bli ferdig raskest mulig. Overraskende nok enten husket hun eller noterte hun ned hva vi snakket om, og spurte hvordan det gikk med X og Y, som egentlig bare var løs-prat, men som vi hadde pratet om på forrige time.

Det helse-relaterte var det så klart aldri noe å utsette på, vurderingene ble tatt utelukkende på hva som var best for meg.

Skulle ha en generelle, fysisk test en gang, vet om andre som har tatt den samme testen hos fastlegen der det hele var en liten prat, mens jeg faktisk ble testet skikkelig.

Kort og godt, alt det kjipe med fastlege er borte, og alt er bedre :)

Flott beskrivelse :) Høres jo utrolig flott ut! Det er en slik type lege jeg vil bli. En som har tid til å ta en grundig anamnese og bli kjent med pasienten.

(Et godt pasient/lege-tillitsforhold er så undervurdert, og kan ikke være annet enn langt mer helsefremmende og (ikke minst) mer humant (!). Hater samlebånd-tenkningen.. Den undergraver pasientens person, legens respekt og kunnskaper, og samfunnets troverdighet. Nå er jeg kanskje overdrevent ideologisk, men dette er viktige temaer og synsvinkler som fortjener en minst like stor plass som debatten om LIK helsehjelp til alle.)

Lenke til kommentar

Skal forøvrig nevne at samtlige leger der jeg gikk var spesialister innenfor ett eller annet, antar det er veien å gå. Ikke ha almennpraktiserende leger som kan litt om alt, men heller leger som kan mye om sitt fagfelt og jobber med det til daglig.

Lenke til kommentar

Skal forøvrig nevne at samtlige leger der jeg gikk var spesialister innenfor ett eller annet, antar det er veien å gå. Ikke ha almennpraktiserende leger som kan litt om alt, men heller leger som kan mye om sitt fagfelt og jobber med det til daglig.

Ja. Tenkte som sagt 2 (evt 3) ansatte, på en "liten" bedrift, med en liste på kanskje 1000-1500 pasienter tilsammen. (Vanlige fastleger har vel rundt 2000 pas pr lege). En av oss må være indremedisiner, og en av oss almennlege. En evt tredjemann/kvinne kunne godt hatt ortopedi, gynekologi eller pediatri som spesialitet. Kirurgiske pasienter kunne jeg tenke meg å henvise til det offentlige, da vi (i min plan) vil være "for små" til å foreta inngrep/operasjoner. Allikevel vil vi være kompetente nok til å utrede og anbefale eventuell kirurgi til de pasientene som har behov for det. Ser også for meg å ha en utdannet sykepleier, som i tillegg til prøvetaker og resepsjonist, også fungerer som kontorets sekretær. Ser for meg samlede lønnskostnader på rundt 3,5 millioner kroner, og andre driftskostnader på rundt 1 million, noe som vil bety at vi må dra inn mellom 3500 og 4500 i året på hver pasient i gjennomsnitt. For ikke å snakke om en oppstartsinvestering på nærmere 2 millioner i utstyr, medikamenter og innredning det første året.

Men akkurat dette vet jeg for lite om, og tallene er nok feilaktige. Håper derfor at noen med erfaring eller kunnskaper rundt drift av privat praksis også ser denne tråden.

Endret av Diafragma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...