torasbjoern Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Hei, Jeg fikk nylig oppgjøret fra Statens Lånekasse for 2019. Der står det at jeg skal føre opp renter og gebyrer tilsvarende kr. 3345,- på punktet som gjelder gjeldsrenter (fradrag i inntekten). Når jeg oppsummerer alt som er innbetalt av renter fra og med 31.01.2012 (første innbetaling i 2012) og til og med 31.12.2012 så får jeg summen: 2946,73. Statens Lånekasse oppgir altså kr. 3345 - 2946 = 399,- for mye i forhold til hva kontobevegelsene (be)viser. 399/12 er for øvrig: 33,25 per måned...ingen gebyr er på det til vanlig heller når det gjelder privatkunder akkurat. I snitt har jeg altså betalt: 2946,73/12 = 245,5608333 hver måned i renter. Jeg har hatt eFaktura hele perioden og har derfor kr. 0 i gebyrer. Har noen en logisk forklaring til avviket her? 1 vedlegg: bevis på innbetalingene til Statens Lånekasse. Jeg skjønner ikke helt matematikken her for å si det sånn. Morsom talltriksing? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Svaret er rimelig enkelt - det er ikke påløpte (altså fakturerte) renter som er fradragsberettiget, men betalte renter, jfr. skatteloven pgf 14-20 tredje ledd jfr. 14-3 tredje ledd. Oversikten din viser ikke innbetalte renter i kolonnen til høyre, men påløpte renter. De påløpte rentene betaler du sammen med avdraget, og vises i kolonnen "innbetaling" til venstre. Når rentene er betalt får du fradrag for dem. Oversikten din gir deg derfor ikke nok informasjon til å si noe om hvorvidt oppgaven stemmer eller ei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå