adrver Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Hei Da jeg spilte Crysis i stad, sluttet plutselig alt å virke. Jeg fikk alternerende grå/svarte vertikale striper på skjermen. CTRL+ALT+DEL funka ikke, så jeg måtte bruke "svenskeknappen" for å få skrudd av dataen. Jeg får imidlertid ikke startet pc'en igjen. Når jeg trykker på knappen begynner viftene å gå, og etter noen sekunder kommer post beep (én kort - alt i orden (?, går ut fra det, har alltid vært der)). Men etter beep'et skjer ingen ting. Skjermen får ikke signaler, og går etter hvert i dvale. Det er også umulig å slå av maskinen ved å trykke på av/på knappen én kort gang på dette tidspunktet, man må igjen bruke svenskemetoden. Det observeres også at LED VGA lampa lyser og at vifta på skjermkortet går. Når skjermkortet tas ut starter PC'en (tilsynelatende) uten problemer med grafikk fra mobo'et. Det funker ikke å koble skjermkortet til en annen PCI 16 slot, det gir samme problem som før. Specs: GPU: HIS Radeon HD 7870 GHz Edition. MOBO: Asus P8Z77 V Pro CPU: Intel i5 3570k @ 3.4GHz (ingen overklokk) CPU-kjøler: Noctua NH-D14 RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB (ingen OC) PSU: Silver Power SP-S850 850W PSU Jeg har googla litt rundt, og det ser ut som de symptomene jeg har er typiske for Radeon kort som nærmer seg / har gått av med døden. Det rare er at PC'en kun er 5-6 dager gammel :S Jeg bestilte den i deler fra Komplett rett før jul. Det var min første hjemmebygde PC, men jeg fikk ikke anledning til å få testet den skikkelig før jeg dro hjem til jul. Etter ferien har jeg fått testet den i et par dager og vært relativt fornøyd med den, inntil dette skjedde. Kortet har ikke streiket mer og mer med tiden, slik det er tilfellet for andre brukere. Jeg har ikke merket noe til feil tidligere. Det bare sluttet å virke fra ett sekund til neste. Hva kan være årsak til feil? Gjorde jeg en feil da jeg satt sammen PC'en? Tips for å få reddet kortet? Lenke til kommentar
Admiral-K Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 (endret) Dersom du er sikker på at alt er koblet riktig og propert sammen høres det ut som du har fått et DOA kort. Utrolig irriterende med ny pc..... Du har ingen mulighet til å teste kortet i en annen pc? Iom at du har kjøpt fra komplett bør du være sikker på hva som er galt før du sender inn (selvforskyldte feil må DU betale for). Er det denne siden du har kikket på? http://www.behardware.com/news/12705/black-screens-and-radeon-hd7870-a-solution.html Endret 10. januar 2013 av Admiral-K Lenke til kommentar
adrver Skrevet 10. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2013 Dersom du er sikker på at alt er koblet riktig og propert sammen høres det ut som du har fått et DOA kort. Utrolig irriterende med ny pc..... Du har ingen mulighet til å teste kortet i en annen pc? Iom at du har kjøpt fra komplett bør du være sikker på hva som er galt før du sender inn (selvforskyldte feil må DU betale for). I og med at PC'en funket tidligere tror jeg at alt er koblet riktig. Men siden det er første gang jeg bygger selv kan det godt hende jeg har ødelagt/kortsluttet/hvavetjeg noe.. Men igjen, PC'en ville vel ikke funket fram til nå om jeg hadde gjort feil? Jeg har ingen sekundær PC i umiddelbar nærhet som jeg kan teste med. Mulig jeg har en kamerat som også jeg kan få testet hos. Er det mulig at jeg har ødelagt kortet ved feks (ufrivillig) overklokk? Jeg gikk ikke inn for å overklokke, men jeg installerte drivere til skjermkortet, og da fuilgte programmet "iTurbo" med. Dette er et program som følger med skjermkortet for å overklokke det. Jeg trykket rundt innpå der, men har siden både slått av og på maskinen flere ganger og reinstallert hele OS og alle programmer. Er det mulig at OC'en ble "lagret" i kortet og sakte men sikkert brant opp kortet mitt? Lenke til kommentar
adrver Skrevet 10. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2013 Er det denne siden du har kikket på? http://www.behardwar...a-solution.html Nei, har ikke sett på den, bare lest litt rundt omkring. Men såvidt jeg kan skjønne er det bare snakk om midlertidige bluescreens der, mens kortet mitt ser ut til å være dødt for godt. Det er vel ikke helt det samme? Lenke til kommentar
Admiral-K Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Tror neppe overclocken din har skadet kortet, såvidt meg er kjent vil maskinen neste gang du starter opp (ved for høy overclock og bluescreen) resette skjermkortets innstllinger til standard clock. For meg høres det som sagt ut som om kortet ditt har tatt kvelden. Når jeg tenker meg om ang. komplett sin RMA service så må du søke om dette og legge ved en beskrivelse av feilen/symptomene og jeg kan ikke skjønne annet enn at de godkjenner på bakgrunn av det du har fortalt her. Men om DU faktisk må betale for dette om de ikke finner noe galt med kortet; det er en annen sak (jeg tror du må det, men hør med komplett først). Det er derfor du gjerne skulle hatt en annen maskin for å teste. Dette, har jeg erfart, er det kjipe med selvbygd pc (det kan være mye som gjør at en pc ikke fungerer). Husk å ta vare på kvitteringer fra posten om du skal sende inn kortet, er det defekt får du dekket fraktkostnadene. Lenke til kommentar
adrver Skrevet 10. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2013 Tror neppe overclocken din har skadet kortet, såvidt meg er kjent vil maskinen neste gang du starter opp (ved for høy overclock og bluescreen) resette skjermkortets innstllinger til standard clock. For meg høres det som sagt ut som om kortet ditt har tatt kvelden. Når jeg tenker meg om ang. komplett sin RMA service så må du søke om dette og legge ved en beskrivelse av feilen/symptomene og jeg kan ikke skjønne annet enn at de godkjenner på bakgrunn av det du har fortalt her. Men om DU faktisk må betale for dette om de ikke finner noe galt med kortet; det er en annen sak (jeg tror du må det, men hør med komplett først). Det er derfor du gjerne skulle hatt en annen maskin for å teste. Dette, har jeg erfart, er det kjipe med selvbygd pc (det kan være mye som gjør at en pc ikke fungerer). Husk å ta vare på kvitteringer fra posten om du skal sende inn kortet, er det defekt får du dekket fraktkostnadene. Aha. Hva om jeg finner en annen PC å teste med og opplever de samme symptomene på den? Da er det vel helt sikkert at skjermkortet er dødt. Hvis de mener at det ikke er noe feil med kortet / at det er min skyld, må jeg da betale frakt + gebyr + nytt kort? Lenke til kommentar
Admiral-K Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Dersom du opplever det samme i en annen pc er svaret enkelt. Det er det egentlig her også, iom at pcen fungerer med GPUen i prosessoren. For ordens skyld: du har kobla begge pci-e kontaktene til skjermkortet? http://images.tweaktown.com/content/4/8/4835_07_his_radeon_hd_7870_ghz_edition_2gb_video_card_overclocked_review_full.jpg Om så, søk om RMA og send det inn når du har fått svar. Hvis det så (hypotetisk) skulle vise seg at kortet ER i orden må du betale et "test-gebyr", usikker på hvor mye det er. Kortet sendes så bare tilbake til deg. Lenke til kommentar
adrver Skrevet 11. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2013 (endret) Dersom du opplever det samme i en annen pc er svaret enkelt. Det er det egentlig her også, iom at pcen fungerer med GPUen i prosessoren. For ordens skyld: du har kobla begge pci-e kontaktene til skjermkortet? http://images.tweakt...review_full.jpg Om så, søk om RMA og send det inn når du har fått svar. Hvis det så (hypotetisk) skulle vise seg at kortet ER i orden må du betale et "test-gebyr", usikker på hvor mye det er. Kortet sendes så bare tilbake til deg. Jada, har kobla i begge PCI kontaktene. Har tilogmed prøvd to varianter av tilkobling (en tvilling fra to forskjellige kabler, begge tvillingene fra samme kabel) http://i726.photobucket.com/albums/ww266/Bullstalker/computer%20build%20-%20twin%20dna/PICT0019-1.jpg <- noe a la den der Endret 11. januar 2013 av adrver Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå