paalmat Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Hei Har kommet i en kinkig situasjon hvor mitt personnummer har blitt brukt til å leie Internett-tilgang uten at jeg har fått viten om det før e mottok regning uten at jeg har gitt tillatelse eller vært viten om det. Det største problemet er at det er min egen mor som står bak dette. Etter at jeg mottok regning ga jeg streng beskjed om at dette skulle avsluttes med en gang og fikk svar tilbake om at det skulle gjøres. Dette ble dessverre ikke gjort. Regningene ble forsåvidt betalt av både min stefar og av min mor sånn som det ser ut som. Men jeg står som juridisk ansvarlig for abonnementet selv om jeg ikke har gått med på dette. Men da min stefar og min mor gikk hver sin vei ble det selvfølgelig krangel om regninger. Begge nekter selvfølgelig å ikke betale regningen for de siste tre månedene. Under disse tre månedene var det moren min som benyttet denne tjenesten ettersom at hun bodde på boligen hvor tjenesten var knyttet til. Såg det derfor som logisk at hun betaler denne utgiften. Jeg må altså betale for Internett-tilgang som jeg ikke har fått mulighet til å bruke, som er på en adresse på den andre delen av Norge. Jeg bor og studerer i en annen by og har gjort dette i en god del år. Har snakket med Internett-leverandøren som administrerte denne tjenesten og fikk en muntlig oversikt på hva som er blitt betalt og hva som er ubetalt. Jeg spurte dem også hvordan de i det hele tatt dette abonnementet har blitt godkjent utenat jeg har fått beskjed om dette eller at de ikke har verifisert at den personen som ringte virkelig var meg. Jeg har ikke skrevet under på noe papir som sier at det er ok at jeg er juridisk ansvarlig. Tilsynelatende var det visst nok med bare personnummer og en kreditsjekk så var visst alt ok. Personnummeret mitt vet hun selvfølgelig siden hun er min mor, Leverandøren vil ikke heller gå noe videre med dette før e har levert inn en politianmeldelse på min mor. Og e vil sitte igjen med regningen inntil da. De var visst snille nok med å gi meg en utsettelse på regningen. Har prøvd å godsnakke med moren min om å betale regningen, men vi er ikke akkurat på snakkelengde av andre grunner. Får bare svar om at e får bare anmelde henne. Regningen er på rundt 3000kr som både kan sees som mye og lite penger, men jeg føler at dette egentlig er en prinsipp-sak og som svik. Hvordan skal jeg gå videre med dette? Skal jeg bare svelge kamelen og betale regningen? Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Dokumentfalsk er meget alvorlig og fører ofte til fengselsstraffer. Du kan jo anmelde, men du kan også la regningen gå til inkasso og bestride kravet. Ingen rett i Norge vil tvinge inn beløpet fra deg og dersom du bestrider kravet fra inkassoselskapet kan de heller ikke drive det inn. Du kan selv melde saken inn for forliksrådet eller la firmaet gjøre det, men uansett blir du ikke dømt til å betale beløpet så lenge du husker å møte i retten. Bare gjør det klart at du ikke er forpliktet til, og derfor ikke kommer til, å betale den regningen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 De vil ikke gå videre med det? De har da ingenting med å "gå videre med det" eller ikke - de har ikke inngått noen avtale med deg og har følgelig ikke noe krav mot deg. Ikke din feil at de ikke har gode nok rutiner for å fange opp slike ting. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Gi klart og tydelig (og dokumenterbart!) uttrykk for at du bestrider kravets eksistens overfor dem. De vil sende det til inkasso. Når du får første brev fra inkassoselskapet gjør du det uttrykkelig klart overfor dem også at du bestrider kravet, hvorfor du gjør det, og at følgen av å utenrettslig inndrive et bestridt krav er at man taper retten til erstatning etter inkassoloven pgf 17 fjerde ledd jfr. pgf 8. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå