samaron Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Heisann! Har i en periode nå opplevd at det kan forekomme ulyd når jeg skal i gang med kjøring. Ulyden er roterende, en slags gnagelyd. Minner kanskje litt om hjul som mister veigrep. Lyden forekommer hvis det blir gjort en litt brå start, altså i det øyeblikket clutchen slurer og med litt ekstra pådrag. Kan nevne at clutchen ble byttet i sommer, samt utløserlageret. Noen som har en idé om hva som forårsaker dette? Alle delene er originale merkedeler. Har også byttet alt av reimer i motorrommet, noen der var gamle og slakke. Høres ikke ut som servo pumpen som kviner. - Frank Lenke til kommentar
thebbear Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Klarer du å høre hvor lyden kommer fra sånn cirka? Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Thrustlageret ditt er sikkert gåen. Også kalt utløserlager =) Lenke til kommentar
samaron Skrevet 11. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2013 (endret) Lyden stammer fra fremme, under bilen ved dashbordet. Utløserlageret ble som sagt nettopp byttet, skal vel ikke bli ødelagt på under et halvt år? Er ikke ulyd når pedalen er tråkket inn (som det burde ved ødelagt utløserlager), forekommer kun i det øyeblikket når jeg slipper pedalen og den starter å ta tak. Skjer ikke hele tiden, bare når jeg tråkker litt ekstra på gasspedalen samtidig, slik det er litt ekstra pådrag. Endret 11. januar 2013 av samaron Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Hvilken type bilmodell og motor har du. Det KAN være svinghjulet som gir problemene. Lenke til kommentar
samaron Skrevet 11. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2013 Volvo 740 1986-modell med B230ET motor og M46 girkasse. Hva har svinghjulet å si? Utslitt? Lenke til kommentar
thebbear Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Begynner å høres ut som svinghjulet ja. Etter det som du beskriver om hvor lyden kommer fra og når den dukker opp, er det nok svinghjulet, siden du har byttet både utløserlager og clutch. Etter det som jeg har fått forståelse for, så sjekker man svinghjulet for slitasje når clutchen byttes, og hvis det er utslitt, så skulle man ha sett tydelige tegn på slitasje når clutchen ble byttet. Lenke til kommentar
samaron Skrevet 14. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2013 Må vel høre med han som byttet clutchen for meg. Jeg har ikke alt for god peiling, så var en bekjent som hjalp meg med dette. Hvis det skulle vise seg å være svinghjulet. Er dette "farlig"? Eller er det bare en plagsom ulyd? Dyr å erstatte? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 (endret) Det jeg anbefaler deg å gjøre er å få et verksted til å lytte på bilen mens den står oppe i en bukk. Du ønsker ikke å skifte svinghjul uten at du vet med sikkerhet at det er feilkilden. Endret 15. januar 2013 av LiamH 1 Lenke til kommentar
samaron Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 Snakket med han som byttet det for meg... Han sa at alt så greit ut da han byttet det. Eneste han kunne pirke litt på var at det ikke følgte med ny trykkplate på det jeg kjøpte, var bare lamell og utløserlager. Trykkplaten jeg har sa han også så fin ut, så var egentlig ikke nødvendig å bytte trykkplate uansett mente han. Litt usikker på om det er mulig å feilsøke dette på en løftebukk. Dette forekommer kun når det er belastning i det clutchen kobles inn. Er vel litt vanskelig å gjengi dette når hjulene snurrer fritt og ikke gir motstand. Som sagt så er det ingen ulyder når jeg kjører helt normalt. Hører det bare hvis jeg starter i en bakke og må slure litt ekstra for å komme i gang eller foretar en litt brå start i et veikryss. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Du har bremser på bilen, har du ikke? Da kan du gjengi =) 1 Lenke til kommentar
samaron Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 Det er jo helt sant, hehe. Får vel ta innom et verksted en dag jeg har tid da. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Eneste han kunne pirke litt på var at det ikke følgte med ny trykkplate på det jeg kjøpte, var bare lamell og utløserlager. Trykkplaten jeg har sa han også så fin ut, så var egentlig ikke nødvendig å bytte trykkplate uansett mente han. Fulgte det ikke med trykkplate? Hvor kjøpte du denne clutchen? Biltema? Lenke til kommentar
samaron Skrevet 16. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2013 Selvfølgelig ikke Biltema! Dette ble kjøpt hos Volvo forhandler. Mulig det har oppstått en misforståelse da siden det ikke følgte med. Lenke til kommentar
samaron Skrevet 20. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2013 (endret) Gjenoppliver denne tråden litt da det nermer seg girkassebytte. Bytter girkassen da jeg har satt i en med feil overdrive modul. I den anledningen så har jeg kjøpt alt nytt igjen av clutchdeler. Viste seg at det ikke eksisterer et "kit" til min bil, så alt må kjøpes separat. Derfor fikk jeg bare lamell tidligere. Nå har jeg kjøpt ny clutchlamell, trykkplate og utløserlager. Er det noe annet jeg burde skaffet? Tenker også å ta av svinghjulet for å bytte en tetningsring på veiven som antagelig lekker litt olje. Kanskje greit å gå over svinghjulet med bremserens/børste? Håper alle disse nye delene løser problemet. Endret 20. juli 2013 av samaron Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Nå har jeg kjøpt ny clutchlamell, trykkplate og utløserlager. Er det noe annet jeg burde skaffet? Svinghjulslager eller -foring. Lenke til kommentar
samaron Skrevet 24. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Hvor vil dette svinghjulslageret eller foringen være plassert? Såvidt meg kjent så er svinghjulet boltet direkte i veiven. Så hvertfall slik ut på en løs motor jeg har sett på. Har også lest noen steder at man bør ha et sentreringsverktøy til clutchlamellen? Dette var ikke å få kjøpt hos forhandler. Noe jeg kan lage selv provisorisk? Tenkte også å smøre opp inngående aksling i girkassen, den porsjonen hvor utløserlageret beveger seg. Vil hjullagerfett være godt nok til dette formålet? Var en som mente det kunne lage den stygge ulyden jeg har, hvis det ikke var smurt opp. Endret 24. juli 2013 av samaron Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Lageret sitter midt inne i svinghjulet, slik at det egentlig er den inngående akselen i girkassa som er lagret opp der. Selve svinghjulet er helt korrekt boltet i veiva og båret av veivlagrene. Smøring av utløserlager og splines på inngående aksel (der lamellen sitter) er greit, men i sparsomme mengder. Du vil ikke ha fett "sprutende rundt" der inne slik at det kommer på lamellen/svinghjulet/trykkplata. Hjullagerfett er kanskje ikke helt egnet, i og med at det er såpass tyntflytende, bruk heller vanlig universalfett. edit: sentreringsverktøy er spesialverktøy, som ikke selges av forhandler (de vil gjøre jobben, og ikke gjøre det enkelt for folk å gjøre det selv) -men Biltema har opptil flere slike sett. Har du tilgang på dreiebenk (for tre eller metall) er det også enkelt å lage det selv; uten er det litt verre. Endret 25. juli 2013 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
samaron Skrevet 31. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2013 (endret) Fikk laget ett sentreringsverktøy på en dreiebenk. Har fått satt sammen alt nå til slutt. Skal prøvekjøre bilen i morgen på veien, har bare testet at clutchen virker på løftebokk. Var uheldig og ødela pakningen til stempelet i slavesylinderen, så har måttet bytte denne og lufte clutchen. Ville være helt sikker på denne var luftet ordentlig før jeg tar bilen ut på veien. Var nøye med å avfette deler, montere med riktig moment hvor det var spesifisert og brukte bare nye originaldeler. Vasket bort mye av støvet som var. Brukte selvfølgelig støvmaske og hansker da dette inneholder asbest. Var litt bekymret for svinghjulet, men pusset overflaten forsiktig og så ikke ille ut etterpå. Var noen varmgangmerker (blå flekker) og noen ørsmå overflatesprekker. Ble fortalt av en at dette er helt normalt å finne på et 30 år gammelt svinghjul og har ikke noen betydning. Kommer med tilbakemelding i morgen om ulyden fortsatt er der. Endret 31. juli 2013 av samaron Lenke til kommentar
samaron Skrevet 1. august 2013 Forfatter Del Skrevet 1. august 2013 Prøvekjørt bilen litt nå. Fikk ingen ulyder når jeg prøvde å fremprovosere det, så antar saken er løst. Mulig noen av delene jeg kjøpte i fjor var defekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå