Gjest Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 (endret) Da er på tide å skru av Java igjen folkens, ikke lenge siden det var noe slikt og nå er det på'n igjen med en ny trusselfare som ble oppdaget i dag. Det er nettlesere som er berørt som vanlig og og hvordan Java kan slåes av kan leses her. Denne berører vist alle Java 7 versjoner frem til Java7u10 Kilde: Vulnerability Note VU#625617 Endret 10. januar 2013 av Gjest Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Du får skru av prosessoren din og da så er du helt sikker. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Påstår du at jeg tar feil av det jeg leser? Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 (endret) Neida, du har helt rett, men denne sikkerhetshullfrykten for "Java" er i ferd med å bli en hypokondrisk farsott. Det er ikke noen flere sikkerhetshull i JVM enn i andre programmer, og det faktum at feilen allerede er påpekt er bare en god ting, for ikke å snakke om proprietær kildekode... Og for å pirke ekstra mye og være en drittsekk, det er ikke et sikkerhetshull i Java, men i Oracles JVM-implementasjon. Java er et språk. Ville det gitt mening dersom noen påpekte at det var et sikkerhetshull i norsk? Endret 10. januar 2013 av LostOblivion 2 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Du har helt rett, jeg skrev feil og mente selvfølgelig at det er et sikkerhetshull i JVM-implementasjon. Men faktumet her er at faktisk Java er brukt av banker og nesten alle i Norge bruker Java nettopp for nettbanken sin. Dette hullet betyr faktisk at man laste ned en en keylogger eller annen ondartet-fil og kjøre som en administrator noe som er veldig skummelt for brukere. Ville bare lage en "heads-up" for andre Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Neida, du har helt rett, men denne sikkerhetshullfrykten for "Java" er i ferd med å bli en hypokondrisk farsott. Det er ikke noen flere sikkerhetshull i JVM enn i andre programmer, og det faktum at feilen allerede er påpekt er bare en god ting, for ikke å snakke om proprietær kildekode... Og for å pirke ekstra mye og være en drittsekk, det er ikke et sikkerhetshull i Java, men i Oracles JVM-implementasjon. Java er et språk. Ville det gitt mening dersom noen påpekte at det var et sikkerhetshull i norsk? Er Norsis tullinger da, siden de anbefaler at du slår av java? http://norsis.no/trusler/2013-01-10-Java.html Ellers An exploit for a previously unknown and currently unpatched vulnerability in Java is being used by cybercriminals to infect computers with malware, according to security researchers. http://news.idg.no/cw/art.cfm?id=78B9B3C6-EE68-AD7A-4B6665A2C6831CA3 Dette er altså ikke bare et teoretisk problem. Lenke til kommentar
nusperaspa Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Det er nettlesere som er berørt som vanlig og og hvordan Java kan slåes av kan leses her. Denne berører vist alle Java 7 versjoner frem til Java7u10 Jeg hadde ikke mulighet til å slå av java i java control panel som vist på bildet i linken. Hadde bare de certificatesmulighetene som står nederst. :s Slå av i firefox da, som jeg bruker. Holder det? Lenke til kommentar
Faller Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Ja, det må slåes av i firefox (og evt. andre nettlesere). Og denne sårbarheten kan utnytte reklamesider, redirecting til sider med malware osv. På ingen måte hypokritisk sådan. Java har heller ikke vært trygt på lenge siden det er mange hull som ikke er tettet. Mvh Faller Lenke til kommentar
Dr.Geek Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 (endret) Ja, Java burde deaktiveres. En patch er ikke ventet før februar, men Oracle kommer antageligvis til å jobbe på spreng for å få til en patch før det. Java-Exploitet brukes flittig av Exploitkits der ute, til blant ant å installere Ramsonmalware. Og dette er en form for malware man ikke vil ha på PCen sin: http://thenextweb.co...ing-ransomware/ Endret 13. januar 2013 av TheGenius Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 En skal vel se det hvis noen prøver å hacke, så det er vel bare å ikke slippe noenting ukjent innpå maskinen, det skal brannmuren passe på. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Det er ikke så lett. Noen av de siste exploitene kan bypasse sikkerhetsfunksjoner uten at brukeren merker det. Husker ikke hvor jeg leste det, men forskere hadde klart å starte calc.exe uten problemer etter at man var infisert. Mvh Faller Lenke til kommentar
geirjenssen Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Java 7 update 11 tetter hullet som omtales i media. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Akkurat det er det uenigheter om - http://www.digi.no/909473/java-nodfiks-til-aa-graate-av Lenke til kommentar
Faller Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Java 7 update 11 tetter hullet som omtales i media. Det fjerner midlertidig problemet. Det går nok ikke mange måneder før vi blir anbefalt å deaktivere Java igjen pga nytt sikkerhetshull. Selv om det da opprinnelig ikke er nytt på noen som helst måte, men heller et 1-2 år gammelt hull som Oracle ghar gitt en halvveis løsning på. Jeg fatter ikke at BankID fortsatt tviholder på Java på tross av alt tullet som oppstår. Mvh Faller Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Det er ikke så lett. Noen av de siste exploitene kan bypasse sikkerhetsfunksjoner uten at brukeren merker det. Husker ikke hvor jeg leste det, men forskere hadde klart å starte calc.exe uten problemer etter at man var infisert. Mvh Faller Ja dette må jeg vedkjenne jeg ikke har noe greie på. Men hvor riskikabelt er det egentlig å bruke Java? Jeg bruker det i nettbank og hos Norsk tipping ( spiller på nettet) . Og hvis man betaler med kort brukes det jo også. Har oppdatert den, og bruker Firefox nettleser. I det siste har den deaktivert seg slik at jeg må aktivere den hver gang. Men bør en rett og slett unngå bruke Java nå da? Hvor stor er egentlig risikoen, og hva er alternativet? Lenke til kommentar
meitemark Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 (endret) Finnes det noen måte å deaktivere Java på alle andre sider enn akkurat der man trenger det? Sette en begrensning på https og kun .no? I så tilfelle ville det jo løse 99% av angrepshullene. (jeg tenker mest som en funksjon for de som ikke kan så mye om data, ref foreldre og slikt) Endret 15. januar 2013 av meitemark Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Det fjerner midlertidig problemet. Det går nok ikke mange måneder før vi blir anbefalt å deaktivere Java igjen pga nytt sikkerhetshull. Selv om det da opprinnelig ikke er nytt på noen som helst måte, men heller et 1-2 år gammelt hull som Oracle ghar gitt en halvveis løsning på. Jeg fatter ikke at BankID fortsatt tviholder på Java på tross av alt tullet som oppstår. Mvh Faller Fordi det er ikke noen problemer med BankID, og hva skal de bytte til? De fleste sier HTML5 uten å forsøke å sette seg inn i hva dette innebærer. Jeg tror de færreste engang forstår hva BankID gjør for noe. Det er en signering- og identifiseringstjeneste. BankID har ingenting med kryptering av forbindelsen å gjøre som mange later til å tro. Det som er viktig med BankID er at løsningen er ansett som trygg nok til at den kan brukes til juridisk bindende signering av avtaledokumenter. Det er ikke bare å bytte til en annen løsning når de føler for det. Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Ja dette må jeg vedkjenne jeg ikke har noe greie på. Men hvor riskikabelt er det egentlig å bruke Java? Jeg bruker det i nettbank og hos Norsk tipping ( spiller på nettet) . Og hvis man betaler med kort brukes det jo også. Har oppdatert den, og bruker Firefox nettleser. I det siste har den deaktivert seg slik at jeg må aktivere den hver gang. Men bør en rett og slett unngå bruke Java nå da? Hvor stor er egentlig risikoen, og hva er alternativet? Firefox pleier å deaktivere Java hvis versjonen din begynner å bli gammel. De støtter vanligvis bare de to siste versjonene. Men jeg kan godt tenke meg at de har deaktivert 7u10. Selv har jeg avinstallert Java. I nettbanken bruker jeg kontofonkoden. Skal heller installere i IE hvis jeg trenger BankID til netthandel (har klart meg uten så langt). Lenke til kommentar
Faller Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Ja dette må jeg vedkjenne jeg ikke har noe greie på. Men hvor riskikabelt er det egentlig å bruke Java? Jeg bruker det i nettbank og hos Norsk tipping ( spiller på nettet) . Og hvis man betaler med kort brukes det jo også. Har oppdatert den, og bruker Firefox nettleser. I det siste har den deaktivert seg slik at jeg må aktivere den hver gang. Men bør en rett og slett unngå bruke Java nå da? Hvor stor er egentlig risikoen, og hva er alternativet? Hvis du installerer siste versjon, så er du i alle fall litt tryggere. Det er nok ikke mange måneder til før vi får ny advarsel og anbefaling om å skru av Java, men enn så lenge går det greit. Hvis du i tillegg kun bruker pcen til det du nevner er du også ganske trygg. Men for all del; husk nettvett - det er den beste sikkerheten man har! Fordi det er ikke noen problemer med BankID, og hva skal de bytte til? De fleste sier HTML5 uten å forsøke å sette seg inn i hva dette innebærer. Jeg tror de færreste engang forstår hva BankID gjør for noe. Det er en signering- og identifiseringstjeneste. BankID har ingenting med kryptering av forbindelsen å gjøre som mange later til å tro. Det som er viktig med BankID er at løsningen er ansett som trygg nok til at den kan brukes til juridisk bindende signering av avtaledokumenter. Det er ikke bare å bytte til en annen løsning når de føler for det. Det er ikke selve BankID som er problemet, men heller at systemet kanskje er noe tunggrodd? Det er klart at Java har fungert godt i mange år, inntil Oracle ble slappere på patching av sikkerhetshull. Men leste akkurat denne: http://www.idg.no/computerworld/article264373.ece og jeg har full forståelse for at ting tar tid. Det er imidlertid positivt at BankID innser at Java kanskje ikke lenger er beste alternativ. Personlig vet jeg ikke hva som ville vært et bedre valg enn Java rett og slett fordi jeg ikke er sååå bevandret i programmeringsverden. Jeg er mer opptatt av sikkerhetsaspektet. Mvh Faller Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 OK, da var vi på'n igjen med 7u11 http://www.idigitaltimes.com/articles/14626/20130117/second-java-zero-day-exploit-discovered-sold.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå