Gå til innhold

PC med snorstart

Anbefalte innlegg

Hei!

Kunne tenke meg å prøve å bygge en PC med snorstart fra en pocketbike/motorsag eller lignende.

Er det noen som har tips til hva som kan brukes for å gjøre om energien som skapes til enten en impuls som kan brukes som bryter, eller til en fysisk sak som faktisk trykker ned en knapp f.eks.

Kanskje bare jeg som er snål, men syns det hadde vært skikkelig kuult å få til :dremel:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koble den til en sykkeldynamo som driver et relé, kanskje?

Reléet er koblet til hovedkortet der av/på-knappen vanligvis er koblet.

Dyrt og komplisert, sammenlignet med å bare montere en bryter til snora.

Men bonusen er at du må dra litt fort for å lage nok strøm til at releet slår inn, akkurat som du må for å starte bensinmotoren.

Forresten:

Snorstarteren har vel noen fjærbelastede armer som svinger ut pga. sentrifugalkreftene og kommer i inngrep med svinghjulet. Disse armene presses ut av sentrifugalkraften bare hvis du drar hardt nok.

Mulig at du kunne lage en bryter som armene bare kommer borti hvis du drar hardt nok?

Den aller enkleste løsningen er å lage en bryter som presses inn bare du drar litt i snora, som kke stiller krav om at du drar snora helt ut, eller drar særlig hardt. Enkelt, men litt kjedelig.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En billig løsning er å gå på elreturen å finne tak i en gammel printer. Printere har vanligvis en del steppermotor som lett genererer strøm uten for mye kraft, så så bruker du bare et relè som Mannen med ljåen nevnte til å starte pc'en.

Hadde vært greit å vite akkurat hva denne delen består av. Så vidt jeg kan skjønne, er det jo ikke noe annet enn en spole med snor som er rundt en eller annen aksling.

Du kunne jo hatt en bitte liten magnet helt på enden av snoren, og montert et lite reed-rele (http://en.wikipedia....wiki/Reed_relay) der snoren passerer.

http://no.wikipedia.org/wiki/Rel%C3%A9

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Mange gode forslag her, takker så mye!! Er jo såpass sær at dersom jeg skal gjøre dette, så vil jeg at det skal ligne mest mulig på det å starte en bensinmotor:) En dynamo med relé er det jeg har sett på som mest sannsynlig til nå, enten et som gir samme signal som bryteren, eller en med en arm på ala en servo til en R/C-bil, som bruker armen til å trykke inn knappen på hovedkortet(hvis det har egen bryter)

Hvis det blir til at dette gjennomføres, er bilder og video en selvfølge ja. Det er dog mye som skjer det kommende året - bygging av hus, salg av hus, flytting i to omganger, skolestart på eldste datter m.m. Men da trenger man noe annet å bruke tankene på innimellom :green:

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig blir det kun SSD, lagring kan gjøres på NAS e.l. 256GB kommer i alle fall jeg laaangt med :) Har ikke tenkt mye på resten av kabinettet heller, bruker et åpent bZerk acrylic stand idag, og det bør være mulig å modde det med en "startboks" på siden eller noe. Ellers må det bli noe helt egetbygget. Ser for meg en skikkelig "rat-PC" egentlig :dremel:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har akkurat fått en styreservo til en RC-bil som noen skulle bytte, så nå skal jeg teste hvordan denne oppfører seg når den fores med 6V en kort stund. Dersom den virker som jeg tror, blir den koblet sammen med en sykkeldynamo for å sjekke om den klarer å generere nok strøm til å vri på armen. En styreservo skal etter det jeg mener gå tilbake av seg selv, og derfor er den godt egnet. Dersom noen har en sykkeldynamo liggende å slenge som gir rundt 6V, så send en PM :xmas:

Hadde vært stas om det gikk an å få plass til et mini-ITX hovedkort inni en gammel motorsag :hmm: Med mSata SSD og integrert grafikk burde det nesten la seg gjøre. JOBU-Power!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har akkurat fått en styreservo til en RC-bil som noen skulle bytte, så nå skal jeg teste hvordan denne oppfører seg når den fores med 6V en kort stund. Dersom den virker som jeg tror, blir den koblet sammen med en sykkeldynamo for å sjekke om den klarer å generere nok strøm til å vri på armen. En styreservo skal etter det jeg mener gå tilbake av seg selv, og derfor er den godt egnet. Dersom noen har en sykkeldynamo liggende å slenge som gir rundt 6V, så send en PM :xmas:

Hadde vært stas om det gikk an å få plass til et mini-ITX hovedkort inni en gammel motorsag :hmm: Med mSata SSD og integrert grafikk burde det nesten la seg gjøre. JOBU-Power!

Kommer vel kun an på størrelsen på motorsaga, med en av de nye Noctua CPU kjølerene, og en feks AMD A10 + Kanksje lage hull til en 120mm vifte ett sted? :) Mange gode ideer hos deg :dremel::w00t:
Lenke til kommentar

Takker:) Gikk på en smell på styreservoen, den reagerer overhodet ikke på strøm..Det kommer tre ledninger fra den, så mulig den må ha et eller annet signal for å fungere?? Har ikke snøring på RC, så det får jeg forske videre på. Men jeg dissekerte en lommelykt igår, type sånn man sveiver opp, og i den er det en slags dynamo/generator. Koblet på en drill, og den gir lett 6-20 volt på veldig lavt turtall, og ihvertfall 18 volt på litt høyere, så den er en kandidat :) Jakten fortsetter i alle fall videre etter en fungerende servo/aktuator i beste fall.

Lenke til kommentar

Den servoen din har 3 ledninger.

Svart = jord.

Rød = +5 volt

Gul = styring ved hjelp av firkantpuls.

Alt er heldigitalt, og servoen styres av forholdet i tid mellom 0 og 1.

Hvis firkantpulsen er like mye 1 som 0, vil servoen gå i midtstilling.

Hvis firkantpulsen er mest 0 eller 1, beveger servoen seg nærmere ytterstilling.

Prøv å koble den gule pinnen sammen med den svarte eller den røde, og se om den går til ytterstillingene. Å generere firkantpulser er muligens litt for avansert for deg.

Men er heller ikke nødvendig hvis du kan nøye deg med fullt utslag (ytterstillinger), og ikke trenger finmotorikk.

Rådene er basert på min sviktende hukommelse. Jeg kan ta feil. Dette tester du på eget ansvar.

Men jeg forstår ikke helt.... Hva skal du egentlig med en servo? Skal den dytte inn en bryter?

Mye enklere å bare skaffe et relé?

Miniature_PC_Board_Relay.jpg

Velger du å bruke en sykkeldynamo som driver et relé, vil du sannsynligvis trenge dioder for å likerette vekselspenningen fra dynamoen. Det er en enkel krets.

Men jeg er ikke sikker på hvilken spenning reléet skal være designet for.

Lenke til kommentar

Trenger bare ytterstilling ja, men ser helst at den returnerer til midtstilling når den ikke lenger får strøm. Meningen er at denne skal trykke inn en bryter ja. Aner ikke hva som er best av dette eller et relé egentlig, da jeg absolutt ikke har peiling, det jeg vet er at en PC startes ved et en krets kortsluttes, da det er mulig å sette noe mellom pinnene til dette på hovedkortet for at den skal starte. Et relé som gjør dette hvis det tilkobles strøm et kort øyeblikk, hadde jo vært fint. Den lommelykt-saken jeg har men er jeg gir likestrøm, men det skal jeg sjekke igjen. Multimeteret sto på det når jeg målte i alle fall, men skal teste med et annet som jeg tror identifiserer det av seg selv.

NB: Å generere firkantpulser er muligens litt for avansert for deg. -Dagens understatement :)

Lenke til kommentar

En servo som trykker inn en bryter.

Hørt om Rube Goldberg-maskiner?

Nei, bruk et relé.

Et relé er faktisk enklere enn du tror.

Reléet har fem pinner.

To av pinnene er til spolen. Kobler du strøm til disse, blir spolen magnetisk, og drar i en arm.

En av pinnene er koblet til armen.

De siste to pinnene er koblet til armens ytterpunkter.

Armen har bare kontakt med ett av disse ytterpunktene av gangen.

Reléet gir altså kontakt mellom armen og ett ytterpunkt når spolen ikke får strøm.

Når spolen får strøm, gir reléet kontakt mellom armen og det andre ytterpunktet. Men ikke det første.

Dermed blir reléet en enten/eller-bryter.

http://www.youtube.com/watch?v=wz4X5umfNkQ

Denne forklaringen har sett bort fra det ytterpunktet som gir kontakt når spolen er av.

Men det er greit. Det er ikke den du skal bruke heller. Men de fleste reléer har den funksjonen, men du trenger ikke å bruke den.

Måten du skal koble dette på:

Koble reléet til sykkeldynamoen, så spolen blir magnetisk når dynamoen lager strøm.

Koble bryteren i reléet direkte til hovedkortet, der på-knappen vanligvis er.

Dermed vil ett drag i snora gi strøm nok til at reléet slår inn i et halvt sekund, tilsvarende ett trykk på av/på-knappen i kabinettet.

Bare ett problem:

Hvis du må holde inne knappen i 5 sekunder for reset, klarer neppe snorstarteren din å lage strøm til reléet så lenge som 5 sekunder. Dermed kan du ikke ta reset.

Men ikke fortvil.

Du kan parallellkoble en normal bryter med relébryteren, så kan du velge hvilken du vil bruke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du klart å koble en dynamo til snorstarteren på en solid og pålitelig måte?

Får du pæra til å lyse når du drar i snora?

Tipper Clas Ohlson har releer. Men jeg vet ikke hva konstruksjonen din klarer å gi av spenning.

Du trenger et relé der spolen får nok strøm til å gi utslag av et passelig drag i snora.

6 eller 12 volt, kanskje...

Dette reléet er for biler, og har kapasitet til å drive frontlys og vifter.

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Rele/Rele-42134/

Det er mer enn bra nok til ditt bruk.

Det er laget for 12 volt, og koblingsskjema er skrevet på kapslingen.

Spørsmålet er bare om dynamoen din gir nok kraft til å gjøre spolen magnetisk, så armen flytter seg til ytterpunktet i et halvt sekund.

Lenke til kommentar

Har ikke koblet dynamoen til snora ennå nei. Har et par utrangerte motorsager tilgjengelig, men de står ikke hjemme hos meg, så de hentes senere. Men jeg bruker en skrutrekkerdrill som går på 400RPM til å dra dynamoen, og da gir den litt over 20 volt DC. Ikke mange omdreiningene som skal til før den gir rundt 12 volt, spørsmålet blir om den gir det lenge nok ved et drag i snora.

MEN; trenger releet strøm på seg til enhver tid for å fungere? I mitt tilfelle vil den jo ikke få det før jeg drar i snora. Da må den få nok strøm til flytte armen, og så må den trekke seg tilbake når strømmen forsvinner.

Biltema ligger rett borti gata, så skal ta en tur dit snart :)

Lenke til kommentar

Et relé fungerer som på videoen over ja. Den slår inn bryteren når den får strøm, og trekker seg tilbake når strømmen forsvinner. Men jeg lurer litt på generatoren din, om den faktisk er likerettet og glattet.

Jeg tenker spesifikk på hvis den bare er likerettet, så vil den gi pulser istedenfor en jevn spenning.

http://baatplassen.n..._likeretter.gif

Den første kretsen på bildet har en vanlig generator/dynamo på venstre side, og er likerettet men ikke glattet på høyre. Hvis det er tilfelle med din, så kan det resultere at reléet vil slå seg av og på mens du drar. Hvis så er tilfelle, så burde en småstor kondensator i parallell med spolen gjøre nytten.

Edit: Hadde vært kult hvis du fikk til å montere inni en gressklipper. Vifte kan monteres på samme plass som kjølevifta i saga, og hvis du finner en CPU-kjøler som går ut og dekker over der motoren en gang satt, så hadde det vært dritfett! :D

Endret av dbass
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Suksess:) Kjøpte relé på Biltema, koblet til "dynamoen", og koblet powerledninger fra en gammel PC til pinnene på hovedkortet i PCen jeg bruker idag. Så sveiva jeg med "nøkkelen" som var til lommmelykta og PCen dro igang! Lykke! Det eneste som gjenstår er da å få koblet snortstarten til dynamoen. Har plukket med meg motorsaga, så den skal nå dissekeres. Tviler egentlig sterkt på at det blir plass til et Mini-ITX kort inni, så enten blir det en halvveis inni sak, ellers må jeg ned på en NUC for å få plass. På bildet er den aktuelle saga + leamikket som skal kobles til snorstarten :dremel:

post-67869-0-26862900-1360439869_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen

Det som nå er sikkert er at dette prosjektet kommer til å bli gjennomført :green:

Har dissekert motorsaga, plukket ut motor m.m. og koblet dynamoen til snorstarten. Med litt dremling ble akslingen til veivakselen borte og det ble gjort plass til dynamoen :dremel: Setter på igjen eksosen, så det skal se mest mulig ekte ut. Bak eksosen er det god plass til et NUC-hovedkort med 8GB minne, mSata SSD og Wifi-kort. Disse har ekstern strømforsyning, så jeg slipper å bekymre meg for plass til den også. Sverd og kjede skal også på plass selvsagt!

Noen som tror det er muligheter for spons fra Komplett, dustin e.l. til et sånt prosjekt eller?? :xmas:

I påvente av ny hardware har den kun blitt testet til å dra igang PCen jeg bruker til daglig. Litt stor "påknapp", men steike så kuul den blir til slutt!

post-67869-0-83732300-1361542202_thumb.jpg

Bilde uten toppdeksel. Her er "grei" plass til et 10x10 cm. NUC

post-67869-0-72385600-1361542369_thumb.jpg

Ferdig bygget uten sverd og kjede(og hardware inne da)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...