Gå til innhold

diverse hw spørsmål

Jonas

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et par spørsmål her som jeg lurte på om dere kunne svare på:

På ram står det pcxxx, hva er det? hva er dårlig, bra, sykt?

Jeg skal bygge pc, hvordan ram bær jeg velge?

På hovedkort står det 800mhz, kan jeg bruke en 900mhz cpu? eller må den være lavere?

kan jeg bruke en ata-100 på et ata-xxx hovedkort?

Og hva er Wake On Lan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg har et par spørsmål her som jeg lurte på om dere kunne svare på:

På hovedkort står det 800mhz, kan jeg bruke en 900mhz cpu? eller må den være lavere?

Og hva er Wake On Lan?

Ramspørsmål: PCxxx står for hastigheten på minnet. Kan være fra 2100-4500(?). Skal du kjøpe ny pc ville jeg ikke kjøpt lavere enn PC3200, evt høyere. Det er ikke enorme forskjeller, men det er merkbart. Hvis du skal klokke er høyere verdi best, og da ville jeg valgt 3500+.

Hva slags hovedkort har du? Skjønner ikke hvor 800mhz står, og da ikke hva den står for.

Ja, du kan bruke ata-100 på en ata-xxx kontakt. Du tenker på en ata-100 harddisk tror jeg...? Er ata lavere enn 100 vil du tape litt ytelse, men "alle" hovedkort nå og lang tid tilbake støtter enten ata100 eller ata133. Etter det kommer sata, men da kan ikke ata disker benyttes, men alle hovedkort med sata kontakt har kontakt til ata.

"Wake on lan" er en mulighet for å slå på pcen via et nettverk, eller med andre ord via en annen pc. Dette er en mulighet folk flest ikke har bruk for.

Ikke ta det som en fornærmelse, men du virker som ganske nye innen pc. Et godt tips er å lese litt rundt i forumet, guider og andre steder på nettet for å lære mer. Det er en fordel hvis du skal kjøpe og evt bygge pc selv.

Lenke til kommentar

800 Mhz vil jeg tippe er hastigheten på Front Side Bus'en (FSB). Dette har ikke med prosessorhastiget å gjøre, men er hastigheten mellom prosessor og North Bridge.

Kjøper du et hovedkort med 800 Mhz FSB bør du også kjøpe en prosessor som støtter dette.

Det er Pentium som har 800 Mhz FSB, ikke AMD. Hovedkortet støtter mest sannsynlig alle Pentium 4 prosessorer som er på markedet i dag. P4 har prosessorer fra 2,4-3,2 Ghz med 800 FSB.

Lenke til kommentar

Det er en betegnelse på hvor raskt RAMen er. Som regel betyr raskere/høyere tall = bedre, men det er ingen vits i å ha overkill hvis en ikke skal overklokke (Øke hastigheten ved å stille på noen tall og øke temperaturen)

Det du har råd til og som gir god ytelse/pris. Kommer ann på hvilket hovedkort du skal kjøpe, hvor mye du eventuelt skal overklokke (ikke anbefalt for nybegynnere) og par andre småfaktorer

Nei, dette betegner noen som heter FSB. Det er litt avansert, og jeg anbefaler at du leser igjennom noen guider her på HW.no for å forstå mer hvordan PCen er oppbygd

Har du en HDD som er ATA-100 kan du bruke den på hovedkort som støtter ATA-100 ja. Mener å huske at du kan bruke den selv om hoedkortet kun er ATA-33 eller om det er ATA-133.

Og hva er Wake On Lan?

Muligheten for å skru på PCen fra en annen PC som står i nettverk med den du vil skru på.

Tips:

Les igjennom flesteparten av guidene du finner. Les grunding. Så setter du sammen noe du tror kan være OK og legger det ut for oss her. Så kan vi hjelpe deg videre. Å lese poster på forumet kan også være meget lærerikt, sålenge du husker på at bare fordi noen sier det, betyr det ikke at det er rett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...