Gå til innhold

Kardemomme by skader barna ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så staten bestemte i 1905 at bondens jord ikke lenger var bondens? Med hvilken rett? Hvordan ble det vedtatt? (Så slipper jeg å Google.)

Jeg mener å huske at Marx og Engels vedtok at Staten skulle overta alle produksjonsmidlene engang på 1800-tallet, trolig er det dette Priim henviser til.

Lenke til kommentar

Googling er kjedelig uansett. :wee:

Jeg kan vente til en mer passende anledning.

Geir :)

Kan ta det senere dersom eg kommer på det :)

Jeg mener å huske at Marx og Engels vedtok at Staten skulle overta alle produksjonsmidlene engang på 1800-tallet, trolig er det dette Priim henviser til.

Dersom du har noe du ønsker å ta frem derfra av relevans er du mer en velkommen.

Lenke til kommentar

Når Norge løsreiv seg sist gang hette det at alt landeområde -og havområde underlagt skal tilhøre kongeriket.

Staten kan ta fra deg eigendommen din, du har kjøpt en skjøte, en rettighet til å benytte området.

Hvem/hva gjorde dette kravet legitimt? Kan hvem som helst legge et område under seg?

Lenke til kommentar

Ja, at dette kravet og andre har funnet sted er vi enige om. Jeg lurer på hvorfor det er greit at noen danner en stat og legger områder og folk under seg?

Det er jo et ganske mektig spørsmål.

Konteksten rundt styresettet kan jo være diskutabelt, jeg mener at den måten det har blitt løst på i Norge er en veldig god og bærekraftig løsning, hvorfor det ble sånn i første omgang og måten det ble det på er jo en ganske kritikk verdig, Harald Hårfagre var jo ikke akkurat snill politiker når han samlet landet første gangen, men sånn startet det.

Den letteste måten og argumentere for det på er jo det med retningslinjer, det å ha noe større en seg selv er noe mennesker alltid søker etter, i tidligere tider (merkelig nok også nå idag) så har vi hatt/har vi religion, religion ble tidligere brukt til å styre mennesker og er nok det eneste formålet har hatt og har.

Det med religiøse styresett har vi jo mange eksempler på, det syns jeg er en dårlig løsning.

Det er kanskje ikke et spesielt konkret svar til spørsmålet ditt men jeg synes det er greit at det er mulig å legge område under seg, innenfor det området så finnes det jo gjerne folk, men det er en verdens utvikling vi har hatt og den har mest sannsynlig kommet av en grunn, det opprettholder en suverenitet, en trygghetsfølelse og noe eget, det samler et folkeslag som skal leve og operere innenfor et gitt område og gir oss klare, greie og enkle retningslinjer som vi skal følge for å kunne gjøre det til en hyggelig opplevelse for alle. Veldig feel good forklaring men det er tanken bak det.

Det som rettferdiggjør det er muligheten for endring, dersom du ønsker å endre noe, det har vell tidligere blitt referert til som revolusjoner.

Ser jeg dessverre ikke kom med et spesielt godt svar, men det er et prinsipp bak det med styring og det ligger mye i det at mennesket søker ledelse. Men det å angripe spørsmålet ble for meg her og nå en vanskelig vinkling :)

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...