Gå til innhold

Kardemomme by skader barna ?


Anbefalte innlegg

Saken handler altså IKKE om at alle sportsinterresserte er fasister, men at endel grunnleggende elementer som det å heie frem sine nasjonalhelter, det å rangere land etter hvor gode de er, det å fokusere på at det er viktigere å slå svenskene osv har paraleller til fasistiske ideer og tanker.

 

Facisme har en sterk nasjonalistisk komponent, og denne komponenten finnes i Norge. Da blir det for min del unødvendig å kalle dette facisme, da det helt klart er nasjonalisme. At vintersport i Norge og Europa er nasjonalistisk er det forhåpentligvis ingen tvil om. Nasjonalflagget og "vi" vant er de sterkeste tegnene på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Facisme har en sterk nasjonalistisk komponent, og denne komponenten finnes i Norge. Da blir det for min del unødvendig å kalle dette facisme, da det helt klart er nasjonalisme. At vintersport i Norge og Europa er nasjonalistisk er det forhåpentligvis ingen tvil om. Nasjonalflagget og "vi" vant er de sterkeste tegnene på dette.

 

Når vender nasjonalisme til fascisme ?

Lenke til kommentar

Når vender nasjonalisme til fascisme ?

Vil vel si at det skjedde når Statens kontroll av privat eiendom legitimeres (aka sosialisme), bør vel bemerkes at sosialismen kom først og kun deretter ble nasjonalismen plusset på, som en ettertanke (eller bør jeg si som en følge av at Mussolini ble kastet ut av Kommunistpartiet.)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Vil vel si at det skjedde når Statens kontroll av privat eiendom legitimeres (aka sosialisme), bør vel bemerkes at sosialismen kom først og kun deretter ble nasjonalismen plusset på, som en ettertanke (eller bør jeg si som en følge av at Mussolini ble kastet ut av Kommunistpartiet.)

 

Så det at Norge styrer over norsk jord er fascisme? Har du noen som form rett for å eie jord når det i utgangspunktet er staten som har rettighetene på landet?

Lenke til kommentar

Så det at Norge styrer over norsk jord er fascisme? Har du noen som form rett for å eie jord når det i utgangspunktet er staten som har rettighetene på landet?

Off topic antar jeg, og det er mulig jeg misforstår poenget totalt: Når det i mine papirer står at tomta huset er bygget på er selveiet, er jeg blitt lurt?

 

La oss for eksemplets skyld anta at det finnes en bondeslekt som har dyrket sin mark i Gudbrandsdalen siden vikingetiden. Før Harald Hårfagre samlet riket, før danskene overtok, før svenskene fikk kontrollen, og før vi ble selvstendige. Når sluttet denne jorda å bli deres og gikk over til å bli statens? Hvem/hva ga staten denne retten? Eller: Gitt at denne jorda - akkurat som min lille tomt - fortsatt er privat eiendom, hvordan er den samtidig/egentlig statens?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

I en fascistisk økonomi finnes ikke fagforeninger eller et fritt foreningsliv for næringslivet (eller andre). I Norge har vi LO og en rekke andre på arbeidstakersiden, NHO og andre på næringslivssiden, og et rikt organisasjonsliv ellers.

Fagforeningene (dvs de rette) var del av maktgrunnlaget der som her.

Følger samme linjene: http://en.wikipedia.org/wiki/Corporativism#Fascist_corporatism

Lenke til kommentar

 

Off topic antar jeg, og det er mulig jeg misforstår poenget totalt: Når det i mine papirer står at tomta huset er bygget på er selveiet, er jeg blitt lurt?

 

La oss for eksemplets skyld anta at det finnes en bondeslekt som har dyrket sin mark i Gudbrandsdalen siden vikingetiden. Før Harald Hårfagre samlet riket, før danskene overtok, før svenskene fikk kontrollen, og før vi ble selvstendige. Når sluttet denne jorda å bli deres og gikk over til å bli statens? Hvem/hva ga staten denne retten? Eller: Gitt at denne jorda - akkurat som min lille tomt - fortsatt er privat eiendom, hvordan er den samtidig/egentlig statens?

 

Geir :)

 

Når Norge løsreiv seg sist gang hette det at alt landeområde -og havområde underlagt skal tilhøre kongeriket.

Staten kan ta fra deg eigendommen din, du har kjøpt en skjøte, en rettighet til å benytte området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...