Gå til innhold

Kardemomme by skader barna ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Det er hvertfall ikke noen nyhet at venstreradikale svensker ser høyreekstremister på høylys dag.

 

Ja, er det ikke pussig at begge sider later til å holde godt øye på hverandre - kan det ha noe med at de stikker halsene sine vel langt opp, og bruker ropert, for å bli hørt?

 

hestelort og fluer ...

Lenke til kommentar

Her er et svar til Jupither: http://www.dn.no/for...icle2540903.ece

 

Hvis man vil, er det mulig å vri ethvert teaterstykke, tegnefilm eller annen underholdning for barn til å underholde et eller annet negativt budskap og lukke øynene for de delene som ikke samsvarer med det budskapet, slik Jupither gjør.

 

Jeg mente "lukke", ikke "lokke".

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så: Er det feminisme eller kommunisme dette? Kanskje det er feministkommunisme... :wee:

 

Geir :)

Begge deler. Feminisme er sterkt knyttet til marxisme/sosialisme. For uten en sterk og delevis totalitær stat så kan ikke feministene gjennomføre alle særtiltakene og særstøtteordningene for kvinner.

 

I et liberalistisk sammfunn med en liten stat vil ikke en filmregissør få fortrinn foran andre filmregissør og få ekstra pengestøtte kun fordi hun er en kvinne av en privat filmindustri som er ute etter profitt.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

ahh de feministene de feministene...

 

LEGO er forresten også kjønnsdiskriminerende visstnok:

:roll: Og forrøverig så er vel alt annet også kjønnsdiskriminerende mot kvinner. De stakkars hjelpeløse kvinnene....

 

Lurer på hvor dumme de som donerte til Anita Sarkesian må føle seg. Snart et år siden hun sku begynne å lage videoene.

Lenke til kommentar

Begge deler. Feminisme er sterkt knyttet til marxisme/sosialisme. For uten en sterk og delevis totalitær stat så kan ikke feministene gjennomføre alle særtiltakene og særstøtteordningene for kvinner.

 

I et liberalistisk sammfunn med en liten stat vil ikke en filmregissør få fortrinn foran andre filmregissør og få ekstra pengestøtte kun fordi hun er en kvinne av en privat filmindustri som er ute etter profitt.

Joda, den er jeg enig i. Jeg var bare usikker på hva det hadde med Jupithers utspill å gjøre.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Lurer på hvor dumme de som donerte til Anita Sarkesian må føle seg. Snart et år siden hun sku begynne å lage videoene.

Jeg er i grunnen enig med damen jeg. Og derfor tror jeg at heller ikke Lego Friends kommer til å bli noen braksuksess over tid. Hvilket selvsagt ikke kommer til å stoppe de mannlige sjefene i Lego fra å prøve igjen. Og igjen...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Du må gjerne forklare hvordan kardemommebyloven og nazismen er forenelig.

 

Konservative høyre mener ofte at mannen står over kvinnen og er sjef i huset. Når røverne kidnapper sofie så underbygger dette dette verdisynet. Trenger man vaskehjelp, er det bare å kidnappe en kvinne.

Som en fyr skriver på twitter:

Nazistene plagde riktignok andre, men forørvrig gjorde de som de ville. Sånn sett er påstanden om nazisme i Kardemomme by delvis rett.

Jeg tror ikke Torbjørn Egner skrev kardemomme by for å indoktrinere barna med naziideologi, men om man sammenligner ideologien så kan man som voksen se noen likheter som jeg antar barna ikke ser.

 

Det er jo ikke noen ny tanke, andre har skrevet om dette for lenge siden:

http://kontrovers.no/sannheten-om-kardemomme-by/

 

Kardemomme er jo for pokker en totalitær bystat, ledet av despoten Bastian. Som andre despoter opptrer han helst i uniform, og føyer seg dermed pent inn i rekken av fascistoide eneherskere verden har slitt med gjennom tidene. I den velsmurte propagandaforestillingen Kardemomme By fremstår han som den sympatiske og kloke store leder, ikke ulikt hvordan Kim-Jong-il iscenesetter seg selv i propagandamateriell fra Nord-Korea. Bastian er bare så mye dyktigere, noe jeg tror skyldes Torbjørn Egners lune tilnærming til hjernevasken. Jeg mener – det sitter voksne folk og etterlyser Kardemomme-tilstander på alle mulige arenaer, den dag i dag.

Men la oss skrape litt i den idylliske overflaten, dekket av Kardemomme. I motsetning til velfungerende demokratiske stater hvor du har en tredeling av makten, nettopp for å sikre befolkningen mot vilkårlig behandling, har Bastian, som de fleste eneherskere, samlet både den lovgivende, utøvende og dømmende makt på sine egne klamme hender. Han legger ikke skjul på det heller, men lar propagandaminister Egner kjøre dette som en gjennomgangstone i forestilingen.

Bastian har «laget en Kardemommelov som er for byen vår». Selvfølgelig en diffus og vag lov om å være snill og grei og ikke plage andre. I praksis en carte blanche til å luke ut elementer som ikke er «snille» nok. I Kardemomme blir dette ekstra ille, for den som skal vurdere om det skal foretas arrestasjoner er lovgiver selv: Politimester Bastian.

Som en egen vigilante-milts finner vi pølsemakeren, kjøpmannen og bakeren. De leger seg i bakhold etter et tystertips og fanger de tre røverne. Å ta loven i egne hender er tydeligvis ikke en forbrytelse i Kardemomme By – selv om det er svært vanskelig å gjøre slikt uten å plage andre. Men slik er det gjerne i diktaturer – stor forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker.

 

Debatten går vel på at det er en del likheter mellom kardemomme by og dens lover og en fascistisk/nazistisk stat

Lenke til kommentar

Konservative høyre mener ofte at mannen står over kvinnen og er sjef i huset. Når røverne kidnapper sofie så underbygger dette dette verdisynet. Trenger man vaskehjelp, er det bare å kidnappe en kvinne.

Som en fyr skriver på twitter:

Nazistene plagde riktignok andre, men forørvrig gjorde de som de ville. Sånn sett er påstanden om nazisme i Kardemomme by delvis rett.

Jeg tror ikke Torbjørn Egner skrev kardemomme by for å indoktrinere barna med naziideologi, men om man sammenligner ideologien så kan man som voksen se noen likheter som jeg antar barna ikke ser.

 

Nå går det da ganske klart frem at det ikke er riktig å kidnappe tante Sofie. Ikke bare er det røverne(= de slemme) som kidnapper henne, men de får jo straff som fortjent også.

 

 

Twittersitatet er jo ganske meningsløst all den tid "ikke plage andre" delen av loven er ganske så vesentlig.

 

Men for all del, det går nesten alltid an å få frem noen absurde tolkninger en ungdomsskoleelev verdig. Den gylne regel er f.eks oppfordring til seksuelle overgrep. Om jeg vil at ei dame skal ta på mitt kjønnsorgan så skal jeg altså ta på hennes.

 

Men så var det dette med hvordan fanden leser bibelen da.

Lenke til kommentar

Nå har jeg nettopp tilbrakt en halvtime på trappa med Jehovas Vitner uten å ta skade på min sjel.

 

Litt off topic, men jeg må si at du er mye mer tålmodig enn meg. Jeg har besøk av JV omrtent hver gang de bytter "misjonsområde", som ser ut til å være hvert 3.-4. år. Jeg har aldri hatt besøk av de samme vitnene to ganger på rad. Det kan muligens ha noe å gjøre med at jeg har rottweilere, som er utrolig snille og bare snakker fordi de vil ut og hilse på gjestene, men de kan jo ikke JV vite. Og muligens er det noe med mine 190 cm og 110 kilo, Harley-skjegg og standardreplikk: "Bikkjene løper aldri lenger enn til ende av veien her. Det bruker de ti sekunder på. Derfor gir jeg dere 15 sekunderes forsprang." Den eneste gangen noen prøvde å argumentere, telte jeg ned. De stakk av på 12! :green:

 

Og til topic: Ærlig talt, svensker er blitt så kvalmende politisk korrekte med årene at SV-ere i Norge er rene rølperne i forhold! Jeg har bodd nær Malmö Sverige i et par år, og man kunne ikke engang nevne på jobben at det var blitt ganske mye uroligheter i innvandrergettoen i byen der før noen hysjet på en! Er det noe jeg aldri har hatt problemer å vise ungene mine, er det Egner-greier. Men Pompel og Pilt har jeg derimot skånet dem for...

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Det er jo ikke noen ny tanke, andre har skrevet om dette for lenge siden:

http://kontrovers.no...-kardemomme-by/

 

Kardemomme er jo for pokker en totalitær bystat, ledet av despoten Bastian. Som andre despoter opptrer han helst i uniform, og føyer seg dermed pent inn i rekken av fascistoide eneherskere verden har slitt med gjennom tidene. I den velsmurte propagandaforestillingen Kardemomme By fremstår han som den sympatiske og kloke store leder, ikke ulikt hvordan Kim-Jong-il iscenesetter seg selv i propagandamateriell fra Nord-Korea. Bastian er bare så mye dyktigere, noe jeg tror skyldes Torbjørn Egners lune tilnærming til hjernevasken. Jeg mener – det sitter voksne folk og etterlyser Kardemomme-tilstander på alle mulige arenaer, den dag i dag.

Men la oss skrape litt i den idylliske overflaten, dekket av Kardemomme. I motsetning til velfungerende demokratiske stater hvor du har en tredeling av makten, nettopp for å sikre befolkningen mot vilkårlig behandling, har Bastian, som de fleste eneherskere, samlet både den lovgivende, utøvende og dømmende makt på sine egne klamme hender. Han legger ikke skjul på det heller, men lar propagandaminister Egner kjøre dette som en gjennomgangstone i forestilingen.

Bastian har «laget en Kardemommelov som er for byen vår». Selvfølgelig en diffus og vag lov om å være snill og grei og ikke plage andre. I praksis en carte blanche til å luke ut elementer som ikke er «snille» nok. I Kardemomme blir dette ekstra ille, for den som skal vurdere om det skal foretas arrestasjoner er lovgiver selv: Politimester Bastian.

Som en egen vigilante-milts finner vi pølsemakeren, kjøpmannen og bakeren. De leger seg i bakhold etter et tystertips og fanger de tre røverne. Å ta loven i egne hender er tydeligvis ikke en forbrytelse i Kardemomme By – selv om det er svært vanskelig å gjøre slikt uten å plage andre. Men slik er det gjerne i diktaturer – stor forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker.

 

Debatten går vel på at det er en del likheter mellom kardemomme by og dens lover og en fascistisk/nazistisk stat

Haha, "Sannheten om Kardemomme by" var utrolig bra. Flirte godt. :wee:

Lenke til kommentar

Jeg vil bare påpeke at det kanskje gjelder det faktum at den KIDNAPPEDE tante Sofie umiddelbart begynner å vaske å rydde og gjøre stereotypiske dameting for røverene, som om hun var en bavian som ble tatt ut av jungelen for å skrelle bananer, og sprer attpåtil beina for den ene av røverene på slutten.

 

Jeg kan godt forstå hvorfor slike stereotyper er kjedelige.

 

Jeg bryr meg dog ikke om at Sofie er en endimensjonal bavian-bimbo med IQ på 80 -- men forstår at enkelte damer gremmes.

 

Hvordan kan jeg faktisk få andre menn til å faktisk FORSTÅ dette poenget?

Har du noen gang sett reklamer for utdannelse på TV som appellerer til kravet for finansiell og sosial suksess for å være en attraktiv mann?

 

Tenk om du faktisk møtte jenter, til STADIGHET, som hadde urealistiske idealer som du ikke verken ØNSKER eller kan oppnå uten å bli ulykkelig.

Om alle jentene forventet at du skulle arbeide hele kvelden når du kommer hjem fra jobb, og ikke se på TV eller være sammen med venner.

 

Hva ville en jente tjent på å holde huset i orden og lage middag hver dag og hjelpe mannen sin med hans daglige hygiene?

Nada.

Det er utelukkende en negativ stereotypi -- akkurat som mannen som tjener en million og ikke har fritid er en negativ stereotypi.

Men finansiell suksess er dog en positiv ting, som ikke kan sammenlignes med "suksessen" det er å holde huset ryddig.

...

 

For øvrig er jeg helt uenig i at det er galt med stereotyper -- jeg bare følte et ønske for å påpeke og forklare hvordan man kan kritisere akkurat Sofie i dette tilfellet her og forklare hvordan dette sansynligvis føles for dem som føler seg støtt.

 

Tl;dr:

Tante sofie er like støtende for enkelte damer som det du blir støtt når en jente dumper deg og snakker nedlatende om deg fordi du ikke tjener en million kroner i året.

 

ahh de feministene de feministene...

LEGO er forresten også kjønnsdiskriminerende visstnok:

http://www.youtube.c...h?v=CrmRxGLn0Bk

Og forrøverig så er vel alt annet også kjønnsdiskriminerende mot kvinner. De stakkars hjelpeløse kvinnene....

 

TENK deg om jenter laget lego for jenter.

All lego var for jenter.

 

Så bestemmer de seg for å lage lege som skal interessere guttene.

 

De kommer opp med Office Lego!

En serie med sort og grå lego hvor du kan bygge kontorer!

Det finnes en garasje hvor du kan bygge garasjen hvor du kan sette inn den ferdigbygde bilen som fulgte med boksen.

Det finnes en skyskraper som du bygger opp av 5 ferdigbygde deler.

Legofigurene er menn med klippet hår og dresser.

Alle sammen.

(Ikke noen Darth Maul eller Indiana Jones -- menn i dresser. Ikke Men in Black -- kun Barbie-Ken i dresser, uten skjeggstubber, med grå og brune dresser.)

 

Det feiler miserabelt.

Selvsagt.

Ingen gutter ville vært interessert i tåpelige byggeprosjekter som ikke er interessante og som tar 5 minutter å bygge og ikke byr på noen utfordringer.

 

De fortsetter å lansere ferdigbygde kjedelige lokaler uten utfordring, med kjedelige stereotypiske farger.

De gir deg ikke noen utfordring, NADA utfordring, for du som gutt skal bare leke med legoen -- ikke bruke kreativitet, intelligens og planlegging.

Du skal bare ta mennene og leke kontor med dem -- mens jentene bygger fly fra bunnen av med deres klosser.

 

Det feiler miserabelt, og de reduserer utvalget og konkluderer med at gutter ikke er interessert i lego, og fortsetter med sorte og grå kontorlandskaper i begrenset utvalg.

 

Ikke på noe tidspunkt lager de Dødsstjernen fra Star-Wars for gutter.

Technic finnes ikke for gutter, kun for jenter.

Og du VET GODT at ALT de trengte å gjøre var å simpelthen IKKE kjønssegregere markedet i utgangspunktet.

De skulle laget fly som ikke BARE OG UTELUKKENDE var ment for jenter.

De skulle laget biler, brannstasjoner, kjøretøy, tog og ting og tang fra historien og filmer som er markedsført til begge kjønn -- ikke BARE kontorlandskaper til gutter og et mangefoldig HAV av utfordrende byggeprosjekter markedsført ekslusivt til jenter.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Jeg vil bare påpeke at det kanskje gjelder det faktum at den KIDNAPPEDE tante Sofie umiddelbart begynner å vaske å rydde og gjøre stereotypiske dameting for røverene, som om hun var en bavian som ble tatt ut av jungelen for å skrelle bananer, og sprer attpåtil beina for den ene av røverene på slutten.

 

Jeg elsker digresjoner gjort av forutinntatte idioter som ser bevis for fordommene sine overalt. Du kan med fordel finne ut hvilket tiår boken var skrevet i, en tid der femi, unnskyld, kvinnesaksforkjempere hadde en rolle.

 

Dette gjelder forsåvidt kommentaren til Jupither óg.

 

Om du ikke har noe mer enn markedsføringen til LEGO å syte over der du sitter på den styreinnkvoterte, særbehandlede og sannsynligvis trygdede ræva di, har du det for godt her i livet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...