Gå til innhold

Diskene går konstant i XP

fudun

Anbefalte innlegg

Mener å ha hørt noe om det her før, men jeg la plutselig merke til at diskene mine står og jobber konstant, fra første sekund jeg logger på maskina. Ikke som om jeg kopierer filer mellom diskene, men litt sånn koseknatring med jevne mellomrom.

Selv om jeg skrur av virtuelt minne, holder de fortsatt på. (1 gb ram).

Det er snakk om 2 wd 120 gb se disker i raid 0 via adaptec pci raid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt Norton antivirus hele tida, men det var ikke noe problem før. Satt windows til å skru av hd'er etter en viss tid, og det gjorde den da. Faktisk såpass intelligent at den skrudde av en av raid 0 diskene mine av gangen. Veldig bra når jeg jobba på diskene... KRÆSJ.

Prøvde å sette på strømstyring på diskene akkurat nå for å teste støynivå, men de skrur seg ikke av lenger.

Lenke til kommentar
Er ikke noe uvanlig i det. Med Linux så jobber disken enda mer.

Hvis du vil se hva som foregår så kan du bruke FileMon:http://www.sysinternals.com/ntw2k/source/filemon.shtml

Hvis du mener det ikke er uvanlig, tror jeg du bør omkonfigurere linux'en din litt... ;)

Sannsynligvis er det ett eller annet program som ligger å lurer i bakgrunnen.

Klikk "Start -> Kjør -> msconfig -> startup" og se om det ligger noen lure programmer der, som ikke trenger å kjøre, eller om det er noen programmer du har som har behov for å sjekke disken din konstant.

Lenke til kommentar
Sannsynligvis er det ett eller annet program som ligger å lurer i bakgrunnen.

Selvsagt. Ikke bare ett, men mange. Det er jo det man har en PC til. Og da må man forvente at det knatrer litt fra disken.

Alle *nix maskiner jeg har sett bruker disken veldig mye. Satte nettopp opp en SmoothWall, den knatrer så mye at jeg må finne et kott å ha den i.

Lenke til kommentar
Nei, selv om du har 100 programmer som ligger i bakgrunnen så betyr ikke det at det harddisken skal jobbe. Harddisken jobber jo kun hvis et program krever det, og det er veldig få programmer som krever konstant jobbing.

Jeg har aldri hatt noe problem med det før i hvertfall.

Det betyr vel heller ikke at den aldri jobber på egenhånd. Hvis man har en stillegående hardisk kan det hende at man aldri legger merke til det. Sjekk programmet som Hårek anbefalte og du vil kanskje oppdage at det er en konstant aktivitet også på din harddisk GeeZuZz.
Lenke til kommentar
Jeg har en lysdiode i kabinettet mitt som lyser når det er HD aktivitet...

Ja hvis det er alt du går etter så er det ikke rart du tror at disken ikke jobber. Det foregår veldig mye disk aktivitet som tar veldig lite tid, omkring 1mS. Da har du ikke sjangs til å se at det blinker i en lysdiode.

Jeg hører heller vanligvis ikke at disken min jobber. Men det finnes jo disker som bråker ganske mye på hodebevegelser. Typisk for Unix er at det brukes veldig kjappe SCSI disker, og de bryr seg ikke om at de høres.

En mulighet for å redusere støyen er å defragmentere, det gir jo mindre hodebevegelser.

Lenke til kommentar
Mener å ha hørt noe om det her før, men jeg la plutselig merke til at diskene mine står og jobber konstant, fra første sekund jeg logger på maskina. Ikke som om jeg kopierer filer mellom diskene, men litt sånn koseknatring med jevne mellomrom.

Selv om jeg skrur av virtuelt minne, holder de fortsatt på. (1 gb ram).

Det er snakk om 2 wd 120 gb se disker i raid 0 via adaptec pci raid.

Hadde samme problem med mitt gamle HK. Et MSI kort Socket A. Etter at jeg fikk nytt hk er problemet borte...aner ikke hvorfor det var sånn!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...