Gå til innhold

Ny PC til en student.

Anbefalte innlegg

Hei,

etter over to måneder med lite fruktbare forsøk på å finne en bærbar pc som dekker mine behov, håper jeg noen her kan hjelpe meg.

For å ha det klart - jeg er ikke en spesielt datakyndig person. Dette gjør antakeligvis "jakten" min vanskeligere, fordi spesifikasjoner på datamaskinene sier meg veldig lite.

Mine behov / ønsker :

- Bruk : Primært skrive notater og surfe på internett. Noe musikkavspilling.

- Pris : Under 5000 kr.

- Viktig : Lang batteritid, helst 6-7 timer.

Har hørt at ASUS er et godt merke, noen som har erfaringer med datamaskiner derfra som passer mine behov?

På forhånd takk for hjelp :-)

Endret av solskinn88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skriving, surfing og notater er mer eller mindre "basisfunksjoner" i dag. "Alle" nyere maskiner klarer dette, uavhengig av spesifikasjoner. Så lenge du holder deg unna det aller røtneste som finnes på markedet er du også safe i forhold til at spesifikasjonene ikke påvirker brukeropplevelsen noe særlig.

Jeg støtter forøvrig ditt eget forslag om Asus, har opp gjennom årene ikke hatt noe annet selv :)

I og med at du spesifikt ønsker god batteritid, og at du er student, regner jeg med du tenker å dra denne maskinen med deg til og fra høyskole/universitet mer eller mindre hver dag. Isåfall er det også greit å ta hensyn til vekt og størrelse.

Om du er "sofagris", og hels kun bruker maskinen rundt omkring hjemme, ville jeg nok heller valgt en med større skjerm, noe som typisk er langt greiere å arbeide på.

ASUS U31SG er et greit alternativ om du flytter mye på deg. Maskinen er mindre enn "standard størrelse" og har 8 cellers batteri som angivelig skal vare opptil 10 timer. Akkurat dette har jeg litt vanskelig for å tro på, men jeg har en maskin i samme serie med tilsvarende batteri selv, og den varer en hel del timer på én lading, selv halvannet år etter at jeg kjøpte den. Oppløsningen er på 1366x768 piksler, noe jeg selv synes er litt for lite til å jobbe på, men de langt vanligere 15-tommerne har dessverre sjelden høyere oppløsning innenfor dette prissjiktet heller.

Det eneste relevante unntaket jeg finner med en absolutt prisramme på 5000 er HP ProBook 6555b dette er en 15-tommer med høyere skjermoppløsning, men svakere batteri. Batteritiden er oppgitt til 5.5 timer, men den reelle tiden ligger som regel noe under det produsenten selv oppgir. Maskinen består ellers av noe eldre maskinvare. Det er for all del ikke utdatert, det duger helt greit til både surfing, skriving og musikk, men det er altså ikke nyeste generasjon. Muligens en "overligger", som de kaller fjorårsmodellene i motorsykkel-land :)

Så har du en "stor og tung" maskin: ASUS F75A. Med vekt på 3 kg blank ville jeg ikke hatt den med meg til og fra skolen hver dag, men det er en god "desktoperstatter" til din bruk. Batteritiden er ikke oppgitt, men med lavere kapasitet enn forrige modell og samtidig større (og mer strømkrevende) skjerm er den neppe mange timene. Sannsynligvis ikke et godt valg for deg om du ønsker en maskin som varer lenge på hver lading, men om du likevel bare bruker den hjemme er denne trolig et av de bedre kjøpene.

edit:

Hoppsann, jeg la plutselig også merke til ASUS X301A. Denne ligger til 3159 kr med gratis frakt om du registrerer deg som student hos Dustinhome. Til dette trenger du en fungerende studentepostadresse fra universitet eller høyskole. Denne ligner U31SG, men har noe svakere prosessor og litt mindre batterikapasitet. Likevel, med sin 13-tommerskjerm holder den nok endel timer før du må plugge den i veggen igjen, og prosessoren takler de oppgavene du lister i førstepost helt greit.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Hp pavillion dv6 er en grei pc. Bruker du riktig med strømalternativer og lys osv, vil det bli opp mot 6-7 timer med Word som jeg har klart i hvertfall. Bra pc, med veldig godt tastatur. Det er jo HP, og det er pavillion som ikke er det beste, men det er en grei en. Og den blir ikke altfor varm heller. Og velg den med amd i så fall. Og med beats audio om du liker bassbetunget musikk :)

Grei design, og veier like under 2.90

Endret av EveryGameGamer
Lenke til kommentar

Tusen, tusen takk for all hjelp :-)

Kjempesnilt av dere å ta dere tid til å dele anbefalinger og råd, det settes stor pris på!

Nå kan jeg foreta et mer veloverveid valg, i stedet for å surre rundt i en tekno-jungel jeg ikke helt forstår ;)

Angående den hpen, den er kjent for å ha mange feil og mangler som følger med når du kjøper den.

Anbefaler også Lenovo thinkpad da den har fått veldig mye bra kritikk til å være studentpc. Husk også å bruke prisguide.no for å finne den billigste butikken :)

Lenke til kommentar

Ikke direkte, men begge ser ut som de kan være gode kandidater for deg. Rent spesifikasjonsmessig virker det kun å være harddiskstørrelsen som skiller dem.

De har imidlertid en relativt svak prosessor, trolig helt kurant til din bruk, men sannsynligvis ekstra treg om du kjører strømsparingsmodus. Men igjen er nok prosessoren i seg selv mindre strømkrevende enn de fleste kraftigere alternativer.

Lenke til kommentar

Tja. Som standard kommer den med 2 GB RAM og uten Windows. Endrer du dette til 4 GB og norsk W7 HP 64bit havner prisen på 5359 inkl mva, og da er batteriet også svakere enn på de aller fleste modellene som er nevnt hittil i tråden. For ikke å snakke om at et Iwill-proprietært merke neppe tilbyr noen produktgaranti i Norge dersom Iwill skulle gå konk i løpet av maskinens levetid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...