koffar Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Har akkurat kjøpt en Qnap TS-412 TurboNAS Har aldri hatt eller brukt en NAS før bare så det er sagt + har minimalt med kunnskap rundt nettverk Jeg prøver å sette statisk ip men får ikke dette til. Hva skal jeg fylle ut her? Fast IP-adresse: Subnettmaske: Standard gateway: Jeg må også sette DNS hva skal jeg fylle ut her? Primære DNS-server: Sekundære DNS-server: NAS`en er koplet til en ruter så jeg må kanskje åpne noen porter? Setter stor pris på all hjelp Lenke til kommentar
Odd Bjørnar Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Fast Ip: Som regel 192.168.1.xxx (Der du setter xxx til ett tall mellom 2-199) Subnettmaske: 255.255.255.0 Standard Gateway: Ip adresse til modem. Vanlige er; 192.168.0.1 / 192.168.1.1 / 10.0.0.138 ! Primær DNS: Ip adresse til modem, eventuelt DNS til din ISP. Men skjønner ikke helt hvorfor du orker Statisk da du åpenbart ikke vet hva dette er? Alt blir mye enklere med DHCP.. NAS'en trenger ikke noen åpne porter med mindre du skal nå den fra utsiden(WAN). Hvordan dette gjøres finner du ved hjelp av google. Feks; "Åpne porter i Zyxel P-2812" ! Lenke til kommentar
koffar Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 Jeg vet hvordan jeg åpner porter på ruteren min, men har ikke funnet ut hvilke enda. Jeg ønsker å kunne ha tilgang til NAS`en når jeg er andre steder en hjemme Lenke til kommentar
Odd Bjørnar Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Les deg frem til hvilke porter du trenger. På min private har jeg satt den i DMZ. Men dette vil jeg ikke anbefale dersom du har ting du er redd for. Om du har D-link router bak modem feks kan du åpne alle porter og sette disse til "Port And Address Restricted" . Hvilke porter du trenger kan du google deg frem til. Eks: 22/tcp ssh 80/tcp http 139/tcp netbios-ssn 443/tcp https 445/tcp microsoft-ds 873/tcp rsync Se her også: http://forum.qnap.com/ Lenke til kommentar
koffar Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 Takk for at du tar deg tid Det er en Jensen ruter jeg har Prøver også å få Nedlastnings stasjonen til å fungere, men torrentene jeg legger til begynner aldri å laste ned.( Lovlige torrents selvfølgelig;) ) Kan dette ha sammenheng med at jeg ikke har statisk ip eller at jeg ikke har åpnet de rette portene? Lenke til kommentar
Odd Bjørnar Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Om du har nøyaktige modell navn på router og modem kan jeg hjelpe bedre! Nedlastning stopper opp om du ikke har riktig port åpnet! Som regel ligger det en random port i torrent programmet som endres ved hver oppstart, denne bør endres til en fast for så å åpne denne i modem(tcp). Men; Nøyaktig HVORFOR skal du ha statisk ip? Statisk Ip trengs ikke med mindre man har 4-5 servere stående på LAN slik at det blir enklere å finne de. Også har du "hardcore" fyra som mener du får bedre ytelse av nettverket, men det er så marginalt at det merkes ikke. Lenke til kommentar
koffar Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 Hvis jeg ikke trenger statisk ip for å laste ned torrents eller for å få tilgang til NAS`en over internett så har jeg ikke behov for det (førstnevnte er viktigst) Modell: AL1000Gv1 Lenke til kommentar
Odd Bjørnar Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Du trenger IKKE statisk for dette. Sett alt til DHCP / Tilordne automatisk så får du til Airlink? Ok. Denne har jeg ikke mye kjennskap til , men når du logger inn i modem er det som regel en HJELP/HELP link der. Trykk på den og finn "Port forwarding" , så skal du være hjelpen vil jeg tro. Skulle gjerne hjelpet det mer, men har som sagt ikke prøvd den routern selv. Lenke til kommentar
Odd Bjørnar Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/JensenScandinavia/AirLink-10006/ Der har du det du trenger! Google is your friend Lenke til kommentar
koffar Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 (endret) Nå har jeg satt DHCP / Tilordne automatisk på NAS`en Men jeg skjønner fortsatt ikke hvilke porter jeg skal åpne på ruteren Jeg har åpnet de portene jeg tror jeg skal åpne, men det skjer ikke noe så det er sikkert feil Min modell er selvfølgelig ikke der du linket til Endret 9. januar 2013 av koffar Lenke til kommentar
Odd Bjørnar Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Les den linken! Ikke glem å restarte router etter hver gang du endrer noe(Såfremt den ikke gjør det selv)! Lenke til kommentar
Danek Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 (endret) Bruk uPnP, du finner det i en av sidene på routersettingene.- da slipper du å åpne porter manuelt hver gang du laster ned ny app eller legger te ny hw i LANet. Endret 9. januar 2013 av Danek Lenke til kommentar
Odd Bjørnar Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/JensenScandinavia/AirLink-10006/ <-- 6 tallet står for "G" .. Lenke til kommentar
Danek Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 (endret) dp Endret 9. januar 2013 av Danek Lenke til kommentar
koffar Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 Ja jeg finner ruteren, men jeg prøvde å finne Qnap TS-412 der for å finne ut hvilke porter, men fant bare mange andre Qnap modeller Lenke til kommentar
Odd Bjørnar Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Har sendt deg en melding. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå