sedsberg Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Vi har noe utstyr på jobb som blir styrt av en gammel datamaskin med noe jeg er ganske sikker på er EGA-skjermkort. Skjermene er innlysende nok steingamle og holder på å ryke. Disse er nesten umulig å få tak i til fornuftige priser. Vi prøvde først en EGA/VGA/MDA/etc. til VGA-converter uten hell. Vi prøvde så en LCD-skjerm med innebygd converter men med nøyaktig samme resultat. Det virker som skjermen ikke vil synce. Streker og prikker i alle retninger. Jeg har målt h-sync-signalet til ca. 16,8kHz noe adapterene skal takle. Etter alt jeg kan se er pinnekonfigurasjonen også lik. Er det noen som har noen tips eller vet hvordan jeg kan få identifisert signalene for å sjekke om det faktisk er EGA-standard, eller vet om det er andre lignende standarder (eller u-standarder) som er brukt i industri? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Kanskje enklere å bytte skjermkort? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 Kanskje enklere å bytte skjermkort? Det kan jeg garantere deg at det ikke er. Dette er spesialiserte maskiner med veldig spesiell software. Ikke akkurat en vanlig Elkjøp-PC. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 (endret) jeg tipper at det blir enklere å oppgradere alt utstyret , tross alt. Hva er dett denne maskinen gjør , egentlig ? Endret 9. januar 2013 av den andre elgen Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 Inspeksjonsmaskin for tomflasker. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Da høres det ut som det i lenden blir billigst å bytte den ut med en nye en. Hvis man skal indentifisere signalene så man også på en eller annen måte måle signalene det enste jeg vet som går an til slik er et oscilloskop eller lignede . Det finnes en enhet som kan vise flere signaler på en skjerm samtidig ( nesten på samme måte som oscilloskopet ) men jeg husker ikke Hva den het så totalt sett så vil jeg tro at dette blir mye styr for lite nytte Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 Med tanke på at en ny maskin koster mangfoldige hundretusen så kan knoting fort lønne seg. Har forsåvidt sjekket sync-signalene med oscilloscope. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 (8/16 bit) ISA, /EISA/MCA, proprietær bus for skjermkort? Ikke viktig for EGA-signalet, juzt curious. Hvis ikke dere får tak i skjermer, kanskje skjermkort? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2013 Det er ganske spesielle greier med to utganger, eget OS og greier. Men vi fant en brukt skjerm til salgs i England. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 EGA. Steike, sist gang jeg surra med EGA-maskiner var vel så sent som i 1990 eller deromkring. Er vel uansett på tide å i alle fall tenke på alternativer, det er jo ikke sikkert PC'ene varer så mye lenger heller, på tross av at de er mer robuste enn det som blir produsert i dag. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Hva er det som gjør at du tror at skjermutgangen er EGA? Dersom resten av maskina er proprietær, så er vel skjermløsningen også det. Detaljer trengs. Navn og nummer på maskiner, skjermer og skjermkort? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2013 Skjermen har 9-pins d-sub-kontakt. Pin-out er 100% likt EGA, H-sync-signalet er ca. 16,8kHz og fargesignalene er analoge. Skjermene er Conrac Elektron 7114 C7COJO og 7114 N7COCO. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 http://no.wikipedia.org/wiki/Enhanced_Graphics_Adapter Det er ihvertfall pin og signaloversigt. Denne annonsen er ikke så gammel, mulig du får kjøpt skjermkort der. EGA adaptere har du vel prøvd http://www.bhphotovideo.com/c/product/405170-REG/Belkin_F2N163_Pro_Series_VGA_EGA_Adapter.html http://www.jammaboards.com/store/cga-ega-yuv-to-vga-arcade-hd-converter-pcb-gbs-8220-gbs-8220.html Ser det er både enkle og mer avanserte. Vet ikke hvorvidt du har isolert problemet til kortet, elelr om feilen kan ligge andre steder. Jeg vil anta det finnes testere du kan plugge til for å identifisere feil, men det er jo ikke hyllevare på elkjøp. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2013 Skjermkortet har som sagt to utganger. Er ganske sikker på at skjermkortet er i orden da den éne skjermen fungerer på begge utgangene. Har også prøvd to videoadaptere (MDA/EGA/CGA/RGB/alt-miulig-til-VGA-adaptere) men de klarer ikke å vise bilde. Egentlig er saken løst nå da vi fikk tak i en brukt skjerm som er helt lik de originale. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå