Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Spill kommer i lite vindu midt på skjermen

Anbefalte innlegg

OK, her vet jeg ikke engang hva jeg skal beskrive problemet som: på eldre spill, StarCraft, Diablo 2, Red Alert 2, og nå plutselig også Doom 3 (fungerte fint før tirsdagens Windows oppdateringer), får jeg spillet som en liten rute midt på skjermen.

Har ikke gjort noe som helst med grafikkinnstillinger, det bare skjedde. Det rare er at jeg prøvde med en annen skjerm (Acer G24OID); kun byttet om strøm/HDMI og alt fungerte som det skulle: spillene kom i strekt fullskjerm.

Hadde også en annen skjerm på lån nylig (Dell U2412M), og også den viste spillene i fullskjerm - alt fungerte på skjermen jeg sitter med før (Philips 245P2ES), men før hva er hva jeg ønsker å finne ut av.

Kan det hjelpe å gå tilbake til en eldre driver? Kan ikke huske slike problemer med driver 280/285, men når problemet nå eskalerer og flere spill blir vist feil med "bare" en Windows oppdatering, så er jeg litt i tvil...

Testede grafikkdrivere (Nvidia):

296.10

310.90

Annet:

Laptop - Asus N73Jn

GPU - Nvidia GT 335

OS - Windows 7 Ultimate 64-bit

-Har prøvd å rote med innstillingene Intel Integrated Graphics (scaling etc.) uten hell.

-Å kverke explorer.exe hjalp heller ikke.

-Endre compability/grafikkinnstillinger i snarveien gjorde ingenting.

...dette er helt sikkert en opplagt bagatell, men da alt bare har fungert før, aner jeg ikke hvor den ene magiske innstillingen som gjør at alle spill, nye og gamle, blir vist riktig er hen. :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nvidia Control panel > Adjust desktop size and position > scaling > aspect ratio eller fullscreen.

Ja, jeg leste om den på nettet...men jeg har ikke den muligheten. Jeg høyreklikker på skrivebordet, velger Nvidia Control Panel, og alt jeg har da er:

-3D-settings

---Adjust image with preview

---Manage 3D settings

---Set PhysX configuration

-Video

---Adjust video color settings

---Adjust video image settings

Og jeg har fortalt maskinen til alltid å benytte Nvidia-GPUen (ikke Intel Integrated Graphics).

...kjører jeg i kontrollpanelet en slags "basic mode"? Jeg vet jeg har hatt den muligheten du nevner før, men da på en annen PC (desktop). :/

Edit:

Låner et bilde fra Google:

http://communities.intel.com/servlet/JiveServlet/showImage/2-104111-27803/Issue.jpg

...jeg har også lekt meg med scaling options i Intel-kontrollpanelet uten at noe skjedde.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Er det noe om skalering i menyen på selve skjermen da?

Se der ja - er ikke lett å se når øynene står i veien for synet: skjermen har en innebygd skalering ("Picture Format"), som jeg allerede har kikket på, men det var et alternativ der som jeg hadde klart å overse. :oops:

Satte skalering fra 1:1 til Widescreen, og StarCraft og de andre problemspillene er "testet og bekreftet i orden etter egne spesifikasjoner".

Tror jeg har endret på dette før, men jeg tror da at ting endres tilbake når skjermen kobles fra strømnettet - noe jeg gjør en sjelden gang.

Jeg visste det måtte være noe enkelt, men jeg tror jeg hadde gitt opp før jeg kom til å tenke på å sjekke skjermmenyene en gang til. Mange takk!

Lenke til kommentar

*noe om backup*

Regner med du skrev innlegget mens jeg svarte, så for å svare på ditt opprinnelige innlegg: jeg har deaktivert system restore, og kjører heller en custom backup-løsning (Acronis True Image Home 2011), men jeg har ingen "eldre" backups å falle tilbake på. :shrug:

Spill i så liten skjerm er forferdelig

Prøvde å endre på formatet ingame bare å se om "feilen" kunne reproduseres...såvisst kunne den det. For å si det sånn; i fullscreen oppdaget jeg plutselig på minimap'et at AIen begynte på en expansion. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...