Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hvorfor har oppløsning så mye å si på nettbrettet?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Samsung Galaxy Note 10, og jeg ELSKER den!!!

Men alle rakker ned på dens "lave oppløsning", men jeg kan ikke se at på en 10 tommers tablet, at 1080p oppløsning er hverken nødvendig eller gir noe ekstra. Jeg må kjøre trynet 15cm fra skjermen for å se pikseleringen.

Hva er det bare høyere "stats" det handler om her, eller er det noe jeg ikke forstår??

-frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo høyere oppløsning jo skarpere og mer detaljert blir det, men like viktig er hvor bra kalibrert et panel er. Samsung Galaxy Note 10 klarer 1280*800 som vil si den klarer 720p som er den laveste HD oppløsningen.

Dem første flatskjermene klarte denne oppløsningen og hvor i dag det er 1080p som er standarden.

Når en tar den oppløsningen ente det er 720p eller 1080p på et panel på 10" så har en potensiale for veldig skarpe bilder. Jo høyere oppløsning jo høyere pixel density får du. Og jo høyere pixel density jo bedre blir bildet. Men en må også ha et panel som er i stand til å vise korrekte farger ellers er jo hele poenget borte.

En iPad har en oppløsning på 2048*1536. Med andre ord en høyere oppløsning en hva et tv klarer i dag (om vi ser bortifra 4K). Sier seg kanskje selv at når en sammenligner et panel som klarer 1280*800 mot et som klarer 2048*1536 så blir det ekstreme forskjeller.

Viktigste dog er at du er fornøyd med din Samsung Galaxy Note 10 :)

Lenke til kommentar

...

Det sier jo ikke segselv i det heletatt, fordi at man har så liten skjerm. Du kan ikke se pikslene med øynene ved normal avstand (40-60cm), og om det er 100, 1000 eller 10000 PPI, så vil du ikke få et klarere/skarpere bilde. Det er hva øyet kan oppfatte, og når man passerer X antall PPI ved Y avstand så er bildet så skarpt det kan være, så uten å øke skjermstørrelsen, så blir det bare masse ressurser og strøm brukt til å rendre bildet, uten at man får mer igjen for det.

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...