Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Windows vil ikke boote fra SSD

Anbefalte innlegg

Enda en tråd om det her, har søkt google opp og ned for å finne noen med samme problemet, men det var tydeligvis bare jeg som var dum nok til å gjøre det på den her måten.

Jeg gidder ikke gå gjennom specs på maskinen da dette ikke har noe med saken å gjøre, men den er maks 1 år gammel, selvbygd og har gått som en klokke. I går oppgraderte jeg den med nytt skjermkort og en SSD disk. Endret til AHCI i sata settings i bios, fant disken, kom inn i windows som lå på min HDD og installerte en ny kopi av windows 7 ultimate på SSDen. Deretter overførte jeg det jeg skulle spare på den gamle "c:" til eksterne disker og div før jeg formaterte den.

Alt virket vel og bra og jeg innstallerte en del programmer og drivere, ventet med å reboote til jeg var ferdig med alt og kjørte reboot for å fullføre innstallasjonene, og da kom problemet. "Reboot and select proper booting device".

Har jo nå funnet ut at når jeg installerte windows på SSDen, så har den da sett at det allerede er en versjon på pcen, så den har derfor ikke lagt inn bootfilene, som forsvant ved formateringa.

Har prøvd å boote pcen fra Win7 DVDen for å kjøre reperasjon, men den finner ingen windows partisjon. Den ber meg derimot lete etter drivere for å finne den, og da får jeg opp min datamaskin hvor nettopp SSD er synlig og jeg kan gå inn på den, og der ligger jo selvfølgelig windows. Har kjørt "start up repair" tre ganger også uten hell.

Kan det være så forbanna vanskelig å få lagt inn disse bootfilene uten å legge inn hele windows på nytt og uten å koble fra den gamle disken og gå gjennom hele den mølla der? Rimelig irriterende det her iom at alt funka helt fjell.

Setter stor pris på svar.

Mvh Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at du husker dette riktig?

Det er nemlig det at du har endret mellom legacy S-ATA og AHCI som mest sannsynlig er problemet ditt her.

Når du endrer til AHCI så "ser" ikke Windows disken din med mindre driverne til din S-ATA kontroller finnes på installasjonsmediet.

Har du prøvd å endre tilbake til legacy S-ATA?

-KJ

Lenke til kommentar

Dobbeltsjekket det ja. Det sto på AHCI i bios. Nå pcen boota kom disken opp som SATA 0 og jeg fant den i browser på reparasjonsdisken. Løste problemet uansett.

Gikk inn i cmd og kjørte diskpart, deretter;

select disk 0

select partition 1

active

reboota på dvden og da fant den installasjonen, kjørte boot repair og nå funker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...