TMB Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Tenkte tråden passet bedre inn her enn i bilkategorien. Jeg ønsker å koble en micro USB-lader fast til bilbatteriet og legge kabelen skjult frem til der jeg skal ha mobilen. Spørsmålet er hva jeg trenger av komponenter, hvis ikke det finnes noe komplett sett eller noe slikt, siden Micro USB er rundt 5V og batteriet er 12V. Regner med jeg da trenger en motstand og en sikring i det minste. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Det er ulike løsninger. I utgangspunktet er vel det enkleste å kjøpe en kabel til sigarettenneren, og legge opp en slik løsning. http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr/elektrisk/sigarettenner-uttak/stromuttak/ Denne kobles til 12 volt, du velger selv om den skal ha permanent 12 volt eller om strømmen skal brytes når tenningen brytes. Disse finnes i masse varianter, med og uten sikring, med og uten lys, med flere uttak osv. Pass bare på at du kobler pluss og minus riktig. Sett videre på en slik: http://www.elektroshop.no/webshop?referer=none&p=i&id=28262&source=prisguide og du er i mål for under hundrelappen, og under en times jobb. Om du vil kan jo hele kontakt og overgang ligge skjult inni dashbord, slik at kun den lille micro usb pluggen henger ut av et lite hull med nok kabel til å nå mobilen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Bare kjøp en sånn, og sett i sigarettenneruttaket. Det gjorde jeg. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 (endret) Om du vil kan jo hele kontakt og overgang ligge skjult inni dashbord, slik at kun den lille micro usb pluggen henger ut av et lite hull med nok kabel til å nå mobilen. Er nettopp dette jeg vil få til. Men den løsningen der så grei ut den, så lenge hele "klumpen" med overgang+uttak ligger skjult. Hvor kobler jeg meg på om jeg vil bryte spenningen når tenningen er av? Bare kjøp en sånn, og sett i sigarettenneruttaket. Det gjorde jeg. Det er slik det er nå. Jeg sier jo at jeg vil ha fast, skjult kobling Endret 9. januar 2013 av TMB Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Ta ut sigarettennerpluggen din, lodd på 2 nye ledninger, lodd de ledningene på ladderen å gjem den baki der. finn en fin plass å trekke frem kabelen og du er i boks. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 (endret) Trekker heller ny kabel helt frem til batteriet enn å lodde på eksisterende... Selve trekkingen er ikke noe problem. Har gjort det mange ganger. Det jeg lurte på var enkleste løsning på kobling, men det har jeg nå fått svar på! Endret 9. januar 2013 av TMB Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Trekker heller ny kabel helt frem til batteriet enn å lodde på eksisterende... Selve trekkingen er ikke noe problem. Har gjort det mange ganger. Det jeg lurte på var enkleste løsning på kobling, men det har jeg nå fått svar på! Sett på ett rele da, som styres fra den orginale sigarettpluggen. Så slipper du at ladderen står på hele tiden. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 Den originale sigarettpluggen i min bil har spenning på hele tiden, uavhengig av tenning. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 På min bil kan jeg velge. Inne i sikringsboksen kan de fleste sikringene bare settes inn på en måte. Sikringen for sigarettenneren kan settes inn på to måter: Venstre hull + midterste hull eller Midterste hull + høyre hull. Posisjonen til sikringen avgjør om strømmen alltid er på, eller bare når tenningen er på. Jeg foretrekker å kunne slå av ALT, så slipper jeg at batteriet tappes. Jeg vil også fraråde å koble noe som helst direkte til batteriet. Batteriet har enorm kraft, og kan eksplodere eller starte brann. Jeg anbefaler å koble laderen til en allerede eksisterende kurs, gjerne sigarettenneren. Mobilladeren bruker ikke mye strøm, så relé er unødvendig. Bedre å koble direkte til sigarettenneruttaket, og holde seg laaangt unna batteriet. Husk også å montere sikring. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 (endret) Jeg er fullstendig klar over at man skal være forsiktig, har allerede lagt opp strøm til forsterker Skal sjekke ut sikringsboksen. Endret 9. januar 2013 av TMB Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Er nettopp dette jeg vil få til. Men den løsningen der så grei ut den, så lenge hele "klumpen" med overgang+uttak ligger skjult. Hvor kobler jeg meg på om jeg vil bryte spenningen når tenningen er av? Det er slik det er nå. Jeg sier jo at jeg vil ha fast, skjult kobling Hvor du kobler deg til for å bryte spenningen når tenningen er av varierer, jeg har ofte koblet meg til ledninger til bilradioer og lignende som også ofte følger samme prinsipp. Det er ikke mye strøm du skal ha til ladingen, så eksisterende sikring til bilradio pleier tåle det. Det mest plundrete er vel å komme til bak dashbordet, mulig det er enklest å dra ut bilradio..da har du både tilgang til strømkabel å koble deg til og plass til å stappe inn utstyret. Husk at skal det være lovlig handsfri skal mobilen være fastmontert, så kabelen bør helst legges ned mot et stativ og ikke ligge og slenge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå