Gå til innhold

Økonomiskoler i Europa

Dr.sprø

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har gode karakterer fra VGS, nesten gode nok til å komme inn på NHH. Jeg er TROR jeg kommer inn på NHH, noe som lenge har vært drømmen, men det er ikke 100% sikkert.

Derfor må jeg også søke andre skoler. For meg er BI ikke et alternativ (diskusjonen om BI versus NHH får foregå et annet sted), og vil da søke skoler som tilbyr tilsvarende siviløkonomutdannelsen i Norge.

Her ligger problemet; jeg aner ikke hvor vanskelig det er å komme inn på de forskjellige skolene i utlandet. Jeg vil søke skoler hvor nivået er det samme som ved NHH.

Er det noen som har noen skoler å anbefale? CBS vet jeg endel om så det trenger jeg ikke info om. forresten har jeg 52 studiepoeng i førstegangsvitnemål og nesten 58 i sekundærvitnemål

Takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du ikke har gode nok karakterer til å komme inn på verdensledende skoler, f.eks. London School of Economics (noe jeg er ganske sikker på at du ikke har), ville jeg holdt meg godt unna skoler utenfor Norden. Selv om disse i mange tilfeller er bedre enn de norske, har mange land i det siste innført skolepenger for utenlandsstudenter, og du kan dermed ende opp med en dyr grad som kan være mindre verdt enn en norsk grad -- fordi mange arbeidsgivere ikke har hørt om den obskure skolen du gikk på i Tyskland/Frankrike/annet land. Jeg ville holdt meg til skoler i Danmark og Sverige.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har gode karakterer fra VGS, nesten gode nok til å komme inn på NHH. Jeg er TROR jeg kommer inn på NHH, noe som lenge har vært drømmen, men det er ikke 100% sikkert.

Derfor må jeg også søke andre skoler. For meg er BI ikke et alternativ (diskusjonen om BI versus NHH får foregå et annet sted), og vil da søke skoler som tilbyr tilsvarende siviløkonomutdannelsen i Norge.

Her ligger problemet; jeg aner ikke hvor vanskelig det er å komme inn på de forskjellige skolene i utlandet. Jeg vil søke skoler hvor nivået er det samme som ved NHH.

Er det noen som har noen skoler å anbefale? CBS vet jeg endel om så det trenger jeg ikke info om. forresten har jeg 52 studiepoeng i førstegangsvitnemål og nesten 58 i sekundærvitnemål

Takk :D

Hvis du har 58 poeng så er jo det mer enn nok for NHH?

Samordna opptak

Endret av K R U E G E R
Lenke til kommentar

Så lenge du ikke har gode nok karakterer til å komme inn på verdensledende skoler, f.eks. London School of Economics (noe jeg er ganske sikker på at du ikke har), ville jeg holdt meg godt unna skoler utenfor Norden. Selv om disse i mange tilfeller er bedre enn de norske, har mange land i det siste innført skolepenger for utenlandsstudenter, og du kan dermed ende opp med en dyr grad som kan være mindre verdt enn en norsk grad -- fordi mange arbeidsgivere ikke har hørt om den obskure skolen du gikk på i Tyskland/Frankrike/annet land. Jeg ville holdt meg til skoler i Danmark og Sverige.

Tusen takk! Finnes det gode skoler utenom HHS i Sverige da?

Lenke til kommentar

Bumper for TS. Jeg lurer på det samme.

Jeg skal velge NHH som førstevalg, CBS som andre, men jeg vet ikke hva jeg skal velge hvis jeg hverken kommer inn på NHH eller CBS. Noen andre gode skoler som ca. like høyt snitt som CBS?

Selv går jeg på NHH, men om jeg skulle valgt meg en annen skole i Europa, så tror jeg at jeg ville valgt Handelshögskolan i Stockholm. Kjenner mange som studerer der, og de er særdeles fornøyde.

Ellers ville jeg søkt meg til skoler som er en del av CEMS og /eller PIM. Det er et kvalitetsstempel for arbeidsgivere, og skolene er som regel kjente.

Lenke til kommentar

Selv går jeg på NHH, men om jeg skulle valgt meg en annen skole i Europa, så tror jeg at jeg ville valgt Handelshögskolan i Stockholm. Kjenner mange som studerer der, og de er særdeles fornøyde.

Ellers ville jeg søkt meg til skoler som er en del av CEMS og /eller PIM. Det er et kvalitetsstempel for arbeidsgivere, og skolene er som regel kjente.

Må man ikke kunne skrive og snakke svensk for å gå på HHS? Jeg sendte dem e-post og spurte akkurat om det, og de svarte med at man skriver svensk på eksamen.

Lenke til kommentar

Må man ikke kunne skrive og snakke svensk for å gå på HHS? Jeg sendte dem e-post og spurte akkurat om det, og de svarte med at man skriver svensk på eksamen.

De forstår vel norsk. Svenskene som studerer her i landet skriver på svensk, så vi burde vel kunne gjøre det samme.

Lenke til kommentar

De forstår vel norsk. Svenskene som studerer her i landet skriver på svensk, så vi burde vel kunne gjøre det samme.

"Thank you for your e-mail. You can find more information about our Bachelor programs at http://www.hhs.se/Ed...es/default.aspx

In Sweden it's an administrative agency called VHS (Verket för Högskoleservice) that decides what subjects or courses in foreign high schools are equivalent to the requirements for Swedish universities. Therefore we at SSE do not make these kinds of assessments. To find out more about VHS you can go to their website: http://www.vhs.se/sv/In-English/

We do require fluency in Swedish and it is not possible to study in Norwegian at SSE.

Kind regards,

Natalia Antsiferova

Admissions - Student Services

Stockholm School of Economics

(Handelshögskolan i Stockholm)

P.O. Box 6501, SE-113 83 STOCKHOLM

Telephone: +46 (0)8-736 9000

Email: [email protected]

www.hhs.se"

Fra hjemmesiden deres:

"Please note that the program requires fluency in Swedish"

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

"Thank you for your e-mail. You can find more information about our Bachelor programs at http://www.hhs.se/Ed...es/default.aspx

In Sweden it's an administrative agency called VHS (Verket för Högskoleservice) that decides what subjects or courses in foreign high schools are equivalent to the requirements for Swedish universities. Therefore we at SSE do not make these kinds of assessments. To find out more about VHS you can go to their website: http://www.vhs.se/sv/In-English/

We do require fluency in Swedish and it is not possible to study in Norwegian at SSE.

Kind regards,

Natalia Antsiferova

Admissions - Student Services

Stockholm School of Economics

(Handelshögskolan i Stockholm)

P.O. Box 6501, SE-113 83 STOCKHOLM

Telephone: +46 (0)8-736 9000

Email: [email protected]

www.hhs.se"

Fra hjemmesiden deres:

"Please note that the program requires fluency in Swedish"

Må få frem at jeg kun uttaler meg på bakgrunn av antakelser, så det kan godt hende jeg tar helt feil. Men slik er vel forholdet i Norge også. Studieforløpet på høyere skoler i Norge baserer seg hovedsakelig på norsk. Det vil derfor kreves at du forstår språket i stor grad for å kunne få noe utbytte av studiet. Ta en svenske som et eksempel; personen kan ikke skrive eller snakke på norsk, men vil fremdeles forstå innholdet i en grad som er mer enn tilfredsstillende. Denne personen vil i Norge kunne besvare oppgaven på svensk. Slik vil det vel også være i Sverige. Informasjonen du mottok per e-post sier vel kun at det ikke er mulig å få tilpasset undervisningen på norsk. Hele studiet baserer seg på svensk, og det kreves derfor at du forstår språket. Sikker på at en eksamensbesvarelse ikke vil kunne besvares på norsk?

Lenke til kommentar

Det forstår jeg. CBS, i Danmark, har også den ordningen at man har undervisningen på dansk, men at eksamen besvares på norsk. Hvordan og hvem retter eksamensbesvarelsene på norsk?

Ja, jeg spurte om eksamensbesvarelsene kunne bli skrevet på norsk, men det var det svaret jeg fikk. Hvordan gjør de, studentene du kjenner, på skolen? Besvarer de eksamensbesvarelsene på norsk eller engelsk?

Lenke til kommentar

Studentene jeg kjenner på HHS på bachelor-nivå er norske og skriver på norsk. Usikker på hvordan de har fått tillatelse til det, om det var det der du fikk som svar fra de. Her på NHH kan man skrive på både norsk og svensk på bachelor (+ engelsk på master), så jeg vil nesten syns det var rart om man ikke kunne det på HHS også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...