Konto brukes ikke Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Er det Syria du skal besøke TS? 4 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Dersom eks. faren min etterlyser meg, kan ikke jeg da politianmelde han for å ødelegge og gripe inn i mitt privatliv på denne måten? Dersom han etterlyser meg så vil jo dette ødelegge turen min. Videre kan jeg stevne han for retten og kreve erstatning for dette? Anonym poster: b882d611d6e1286eb7bbc836a64ba58d Din far vil ikke ha gjort noe straffbart ved å etterlyse deg fordi han tror du er savnet. Måten han gjør det på kan være straffbar (f.eks. hvis han offentliggjør opplysninger som er dine private for å få tak i deg, eller hvis opptredenen hans bærer preg av trakassering eller mangel på hensyn), men selve det å etterlyse deg vil ikke være straffbart. Det at noen er savnet er relativt viktig for samfunnet, slik at vi som samfunn på generelt grunnlag ikke aksepterer at noen ikke ønsker å bli funnet. Det å etterlyse noen er derfor et verneverdig inngrep i privatlivet. Hvis du ikke ønsker å bli etterlyst, si fra om hvor du er til personer som må forventes å melde deg savnet hvis de ikke får kontakt med deg. Samfunnet verner ikke ditt ønske om ikke å bli funnet. Erstatning er betinget av økonomisk tap, ansvarsgrunnlag for skadevolder (typisk klanderverdig opptreden), og årsakssammenheng mellom ansvarsgrunnlag og tap. Unntaksvis kan man få erstatning for ikke-økonomisk tap ("tort og svie"). I denne saken kan jeg ikke se grunnlag for at du vil ha noe økonomisk tap, ei heller grunnlag for erstatning for ikke-økonomisk tap. 2 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Det skal man da heller ikke trenge å gjøre. Er da lov til å forlate landet uten å si i fra, vi bor ikke i en politistat. Vi har en lov om folkeregistrering, og skal man oppholde seg utenlands seks måneder eller mer er man pliktig til å melde flytting (§ 8 første ledd). Se også denne siden hos skatteetaten.no, hvor det er link til skjemaet man skal bruke. Vernepliktsloven § 39 sier også at utskrivningspliktige og vernepliktige kan pålegges å varsle om utlenlandsopphold. Det kan utstedes reiseforbud når det er fare for krig. Vernepliktsforkriften kapittel 20 gir nærmere bestemmelser. Ved reiseforbud skal man søke om utreisetillatelse om man er borte mer enn to måneder, men normalt er det nok å melde fra til folkeregisteret. Altså: Selv om vi ikke bor i en politistat, finnes det regler som gjør at man kan være pliktig til å si fra og til og med søke før man forlater landet. 2 Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Til trådstarter: Slik jeg forstår deg ønsker du primært å oppnå to ting: 1. Unngå at faren din kontakter deg mens du er i utlandet 2. Unngå at faren din etterlyser deg eller forsøker å kontakte deg via myndighetene e.l. Siden jeg bare kjenner din versjon av saken skal jeg ikke si noe om hvorvidt dette er smart eller ikke. Pkt 1 har du allerede beskrevet en løsning på: Bruk et nr han ikke har tilgang til Pkt 2 løser du best ved å si fra på forhånd om at han ikke kommer til å få kontakt med deg. Andre har gjort greit rede for de juridiske sidene av dette, men jeg fikk lyst til å legge til at om jeg kan velge ville jeg foretrekke om skattepengene mine ikke ble brukt verken på arbeidet med å spore deg opp hvis du blir meldt savnet, eller arbeidet med å håndtere din anmeldelse av ham.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå