Gå til innhold

Velge Automasjon vg2 eller data og elektronikk vg2.

salve96

Anbefalte innlegg

Er elev på VG1 elektrogrunnkurs, og nå nærmer det seg valg. Hos meg står det mellom automasjon og data og elektronikk.

Grunnen til at jeg ikke vil velge el-energi, er siden jeg ikke er noe særlig praktisk og har ikke spesiell interesse av å trekke kabel, og klamre ledning.

Kobling i automasjon, synes jeg går greit.

Lurer på om noen har erfaringer med yrke automatiker, eller noe innen data og el. Hvis jeg går data, har jeg lyst til å utdanne meg til telemontør etc, noe innen tv, nettverk, radio....

Lønn er også veldig relevant, i og med at i mitt syn så har man jobb for å få penger. Så er jeg opptatt av hva som er best betalt.

Har inntrykk av at en automatiker tjener greit.

FU-operatør er også noe jeg synes virker spennende.

Har noen erfaringer med noe av dette og tips/anbefalinger så kjør på !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Melder meg innhabil i saken, da jeg er utdannet Automatiker selv..

Synes selv at dagene er kjempespennende, og man driver ikke med det samme fra dag til dag. Automasjon er også et veldig stort fag, så du kan komme bort i mye forskjellig. Jeg hadde aldri valgt bort dette yrket..

Når det kommer til penger, så varierer det veldig ift hvor du får jobb, men jeg mener at pengene ikke er det viktigeste... Det er bedre å glede seg til hver dag på jobb, en å frykte hver dag på jobb..

Lenke til kommentar

Hei, jeg går vg3 data-el, jeg er ganske fornøyd med faget.

På vg2 data-el kjedet jeg meg virkelig i faget, det var mye urelevant i forhold til hva som faktisk var ute i yrket etter min mening, jeg hadde da også dårlige lærere.

Nå i vg3 er det mye mere spennende og litt mere utfordrende arbeidsoppgaver.

Jeg er nå to dager ut i bedrift og det liker jeg virkelig godt, jobber med reparasjon av kameraer og optikk.

Lønn er ca 450 000 sa vår lærer med dette varierer jo;)

Lenke til kommentar

Går VG2 automasjon no. Det er utfordrande, men artig. Det tredje året kan eg i tillegg få kompetanse i elenergi. Mykje betre med to fagbrev. Var også utplassert to veker på ei installasjonsbedrift, og fekk prøve både automatisering og elenergi-ting. Det var mykje kjekkare å bytte kontaktorar og å sette seg inn i tank-system på meieriet enn å kople LED-lampar, så eg skjønar godt at du ikkje vil ta elenergi.

DAT kan også vere gøy, men eg har inntrykk av at folk som går vidare med det ikkje får det dei forventar. Mykje meir radio, TV, frekvensar, IT-support o.l.

Automatikk er flott om du likar både praksis (kopling, feilsøking, vedlikehald) og teori (PLS, koplingsskjema, dokumentasjon, planlegging.)

Lenke til kommentar

Tusen takk :)

Har mest lyst til automasjon, men det er veldig vanskelig å komme inn på Vg2, det er bare 15 elever fra hele agder som kommer inn. Og mitt snitt er ca 4.... ligger på 3 i el-energi :(. Hva hadde du i snitt for å komme inn?

Lenke til kommentar

Jeg gikk selv vg2 automasjon, men tok ikke vg3 automasjon fordi jeg tok påbygging til generell studiekompetanse. Jeg valgte automasjon fordi jeg ville bruke hodet litt mer enn hva en vanlig elektriker gjør. Jeg syntes PLS og regulering var veldig interessant, der man måtte tenkte litt for å få det til, men syntes kobling i skap og det praktiske var ganske kjedelig. dett er jo selvfølgelig veldig smak og behag. Når jeg var utplassert i bedrift fant jeg fort ut at automatikeryrket egentlig ikke var noe særlig for meg, du får ikke brukt hodet ditt like mye som det man gjorte på vgs, vis man ser bort ifra feilsøking da, som uansett er dritt. som automatiker gjør du mer den praktiske biten med å koble opp, skifte sensorer og trekke kabler, det er ofte ingeniører som gjør det teoritiske biten med å programmere og tegne skjemaer. Men selvfølgelig, er du av den praktiske typen som trives med å koble opp så er automatiker ett fint yrke det. Gode muligheter for jobbing i nordsjøen er det også. Selv så sikter jeg mot automasjons-ingeniør.

Lenke til kommentar

Er du nå lærling, og kan man gå ut i lære som automatiker etter vg2-automatisering?

Nei, er ikke lærling, går påbygging til generell studiekompetanse. Man kan ikke gå ut som vanlig automatikerlærling etter vg2, da må man også gå vg3. Men man kan gå ut som lærling i tavlemontørfaget eller fu-operatørfaget ved kun å ha gått vg2 automasjon. fu-operatører jobber med og styre og vedlikeholde ROV(fjærnstyrt undervannsbåt) i nordsjøen, så vis du har lyst til å jobbe i oljebransjen så er fu-operatør en mulighet.
Lenke til kommentar

Anbefaler å bli skipselektriker, du jobber med alt fra feilsøking på kretskort til kaffetrakter til styringssystemene ombord, ingen dager er like. alt fra 24Volt sensorer til høyspent over 1000Volt. Ikke er det kabel klamring heller :) Du må da gå Vg2 Elenergi for så 10måneders kurs dereter lærling.

Er da enklere å komme seg offshore etter lærling tiden da systemene på båtene er ganske likt på plattformer.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring fra data og elektronikk, mest sannsynlig kommer jeg ikke inn på automasjon (har 4,2 i snitt) og da blir det data og elektronikk vg2.

Noen som har yrker å anbefale, har tenkt på telemontør etc, selv om jeg ikke vet 100% hva det er. Data elektronikker, noen som vet hva det er? Er ute etter noe man kan tjene gode penger på, og hvor det ikke er for mye klamring av kabel og praktisk arbeid.

Jeg lurer også på hvordan mulighetene for data og elektronikk er offshore, kjør på hvis dere har noe fornuftig som kan være til hjelp! :)

Lenke til kommentar

Kuldemontør og heismontør er også et par muligheter. Kuldemontøren arbeider en del med automatiserte systemer for varmepumper og kuldenalegg. Det finnes en VG2 kuldemontørutdanning noen få steder i landet. For å bli heismontør så går man først VG2 elenergi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...