Gå til innhold

Hvordan bli rik?

Paladin78

Anbefalte innlegg

Jeg har gjennom flere år lest blader som Dine Penger, Dagens næringsliv,NA24 og ellers det som er av finansartikler om hvordan bli rik.

Det er få som går spesifikt inn på dette.

Mange nettsteder har artikler som dette:

- Slik sparer du til pensjonen

- Her har du størst sjanse for å vinne i tipping

- Slik blir du rik raskt

Jeg har en undring at om almennheten skjønner logikken i hvordan bli rik, vil kanskje hele det materialistiske og kapitalistiske systemet kræsje, for ingen vil kjøpe ting de egentlig ikke trenger. hvem vet?

Men la oss gå tilbake til utgangspunktet; Hvordan bli rik?

For å kunne forstå dette, må man se på hvordan rike, middelklasse og fattige velger å forvalte månedslønnen som kommer inn hver måned.

Hva gjør de fattige? Jo de kjøper ulike ting de tror de trenger. Ny vaskemaskin, klær, sydenturer, ny telefon, ipad, ipod, ny bærbar. osv. Mange fattige lever under illusjonen at det å bruke opp alt av månedslønnen er en nødvendighet.

Hva er det middelklassen gjør? Jo de kjøper båter, biler, bygger opp lån på forbruksvarer, kredittkortgjeld og får mer og mer utgifter pr måned for å ivareta en høyere standard enn de nødvendig sett har behov for.

Hva er det de rike gjør? De investerer. De setter av penger hver måned inn i bank, aksjer, fond, eiendom, shipping osv osv og disse pengene formerer seg slik at de får mer penger pr måned å rutte med.

Det går ann å investere i mye også utdannelse. Utdannelse er en god investering da du får mer igjen pr time du arbeider, enn om du ikke har relevant utdannelse til yrket du arbeider i.

For de som er interessert i en youtubevideo som jeg har tatt dette fra, er linken:

https://www.youtube.com/watch?v=vwoMRCnZ_2I

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Hva gjør de fattige? Jo de kjøper ulike ting de tror de trenger. Ny vaskemaskin, klær, sydenturer, ny telefon, ipad, ipod, ny bærbar. osv. Mange fattige lever under illusjonen at det å bruke opp alt av månedslønnen er en nødvendighet."

Ikke så verst å være "fattig" i din verden.

Jeg tror det å jobbe målbevisst og steinhardt mot et mål over lang tid er det som vil gjøre deg suksessrik. Måtte det være å bli rik, god i idrett eller noe annet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet er at:

Utdannelse: Krever høy motivasjon, konsentrasjon, og mye kapasitet og smart tenking mange mennesker ikke har som trekk.

Å bruke penger på investering: er også ingen lett sak, da man først må oppdrive kunnskapen om hva man bør investere i. Å investere alt du har til overs hver måned kan like gjerne gjøre deg blakk som rik.

Investering krever også kapital, noe du ikke får med mindre du har høy utdannelse, jobber hardt, eller har ekstremt flaks.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Hvis man skal bli rik på investeringer holder det ikke med småsparing; da må det satses store beløp. Problemet til de fattige er at de ikke har dette beløpet i utgangspunktet, og hvis de har det så har de ikke råd til å satse.

TS skriver som om investeringer nærmest er en form for høyeffektiv sparing, men investeringer handler like mye om risiko. Man må være forberedt på at man faktisk taper penger og å satse penger man ikke har råd til å tape er enda dummere enn å handle dem bort.

Det er heller ingen spesielt god ide å bli veldig rik. Det tiltrekker seg like mange problemer som det løser. Det beste er å ligge over gjennomsnittet men ikke så mye at du stikker deg ut som "han rike".

• Liker 1
Lenke til kommentar

(...)Men la oss gå tilbake til utgangspunktet; Hvordan bli rik?

For å kunne forstå dette, må man se på hvordan rike, middelklasse og fattige velger å forvalte månedslønnen som kommer inn hver måned.

Hva gjør de fattige? Jo de kjøper ulike ting de tror de trenger. Ny vaskemaskin, klær, sydenturer, ny telefon, ipad, ipod, ny bærbar. osv. Mange fattige lever under illusjonen at det å bruke opp alt av månedslønnen er en nødvendighet.

Hva er det middelklassen gjør? Jo de kjøper båter, biler, bygger opp lån på forbruksvarer, kredittkortgjeld og får mer og mer utgifter pr måned for å ivareta en høyere standard enn de nødvendig sett har behov for.

Hva er det de rike gjør? De investerer. De setter av penger hver måned inn i bank, aksjer, fond, eiendom, shipping osv osv og disse pengene formerer seg slik at de får mer penger pr måned å rutte med.

Det går ann å investere i mye også utdannelse. Utdannelse er en god investering da du får mer igjen pr time du arbeider, enn om du ikke har relevant utdannelse til yrket du arbeider i.

Du beskriver hva man må gjøre for å spare smartere, ikke hvordan man blir rik.

Tanken din er jo fin: Hvis man bare bruker pengene sine fornuftig, vil man få mer igjen, disse pengene kan man så investere på nytt, og så har man det etterhvert gående. Det er svært mange vanlige folk som gjør nettopp dette: De setter av beløp i aksjefond månedlig, investerer i oppussing av kjelleretasjen og leier den ut, tar opp studielån og studerer. Rike blir de aldri.

Du skriver om månedlige avsetninger. Premisset ditt er dermed at alle er lønnsmottagere, og at det er disponeringen over lønnsinntektene som avgjør hvor man havner. Men da viser du at du overser noe av det mest sentrale: Er man lønnsmottaker, er man allerede på feil spor. Lønnsmottakere blir aldri rike; om de disponerer pengene slik du beskriver, kan de kanskje øke inntekten med 100 000 i året. Det blir man ikke rik av.

For å si det slik: Den ansatte i en bedrift blir ikke rik, det blir derimot de som har bygget opp og som eier bedriften.

Rik blir de som gjør noe selv. De eier eller skaper noe noe som kan selges i et marked. De eier selskap, de eier eiendommer, de driver butikk, restaurant, konsulentfirma, de produserer tjenester eller varer eller utvikler et patent, programvare e.l. som treffer markedet. Vanlig jobb har de selvsagt ikke tid til å ha. Derimot ansetter de når det trengs, slik at virksomheten deres øker inntjeningen.

Så spørsmålet ditt burde heller vært hvordan man ender opp i denne gruppen. Min erfaring er at det er en litt egen type mennesker som gjør det: De har en egen skapervilje og en driv for å nå målet sitt. De gjør f.eks.alt for å få gründerbedriften på beina, selv om det koster fulle dager uten ferie og lønn i et par år. De viker ikke unna for å skyve en trygg tilværelse som ansatt til side for å satse på egne forretninger - som kan lykkes eller gå ad undas. Også ellers er de villige til ta risiko, f.eks. ved å ta opp lån på titalls millioner for å investere i noe de tror vil lykkes. De er også intelligente og praktiske folk. De som ikke er det har dårlige odds.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Du beskriver hva man må gjøre for å spare smartere, ikke hvordan man blir rik.

Tanken din er jo fin: Hvis man bare bruker pengene sine fornuftig, vil man få mer igjen, disse pengene kan man så investere på nytt, og så har man det etterhvert gående. Det er svært mange vanlige folk som gjør nettopp dette: De setter av beløp i aksjefond månedlig, investerer i oppussing av kjelleretasjen og leier den ut, tar opp studielån og studerer. Rike blir de aldri.

Du skriver om månedlige avsetninger. Premisset ditt er dermed at alle er lønnsmottagere, og at det er disponeringen over lønnsinntektene som avgjør hvor man havner. Men da viser du at du overser noe av det mest sentrale: Er man lønnsmottaker, er man allerede på feil spor. Lønnsmottakere blir aldri rike; om de disponerer pengene slik du beskriver, kan de kanskje øke inntekten med 100 000 i året. Det blir man ikke rik av.

For å si det slik: Den ansatte i en bedrift blir ikke rik, det blir derimot de som har bygget opp og som eier bedriften.

Rik blir de som gjør noe selv. De eier eller skaper noe noe som kan selges i et marked. De eier selskap, de eier eiendommer, de driver butikk, restaurant, konsulentfirma, de produserer tjenester eller varer eller utvikler et patent, programvare e.l. som treffer markedet. Vanlig jobb har de selvsagt ikke tid til å ha. Derimot ansetter de når det trengs, slik at virksomheten deres øker inntjeningen.

Så spørsmålet ditt burde heller vært hvordan man ender opp i denne gruppen. Min erfaring er at det er en litt egen type mennesker som gjør det: De har en egen skapervilje og en driv for å nå målet sitt. De gjør f.eks.alt for å få gründerbedriften på beina, selv om det koster fulle dager uten ferie og lønn i et par år. De viker ikke unna for å skyve en trygg tilværelse som ansatt til side for å satse på egne forretninger - som kan lykkes eller gå ad undas. Også ellers er de villige til ta risiko, f.eks. ved å ta opp lån på titalls millioner for å investere i noe de tror vil lykkes. De er også intelligente og praktiske folk. De som ikke er det har dårlige odds.

Når man begynner å tenke på å spare og investere, omprogrammerer man hjernen sin til å se etter muligheter for å tjene penger på alle ulike mulige måter. Det er vel ikke tilfeldig at jeg plutselig har 1,5 millioner i verdi etter bare et par år med slik tenkning. Noen kan si jeg har hatt flaks i aksjer, kjøp, salg. Andre kan si at jeg har valgt å tenke anderledes og derfor har det åpnet seg muligheter.

Lenke til kommentar

Det er vel den første millionen som er det hardeste, som mange "rike" har påpekt. Selvfølgelig grunnet investeringstyngden og kapitalen, å derav avkastningen. Å leie ut boligen din blir dessverre ikke rik av, men derimot kan du ta de 5000kr du får der pr mnd, sette de inn på en konto, ta opp et nytt boliglån, leie ut den, sette de 5000kr inn på samme konto, mens du da jobber og betaler ned disse lånene, har du løpene inntekter, å investerer du igjen i en leilighet, som du leier ut, så har du en en dårlig betalt fulltidsjobb i norge.

Men, som arbeids-slave blir du aldri Rik, men du får et behagelig liv i middelklassen. Jeg har ihvertfall ikke noe behov for å være rik. Det kommer eventuelt som en fordel i tillegg.

Investeringer gjør deg rik. Ingen utdannelse,fagbrev ei heller jobb, gjør at du ender på Nav.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel den første millionen som er det hardeste, som mange "rike" har påpekt. Selvfølgelig grunnet investeringstyngden og kapitalen, å derav avkastningen. Å leie ut boligen din blir dessverre ikke rik av, men derimot kan du ta de 5000kr du får der pr mnd, sette de inn på en konto, ta opp et nytt boliglån, leie ut den, sette de 5000kr inn på samme konto, mens du da jobber og betaler ned disse lånene, har du løpene inntekter, å investerer du igjen i en leilighet, som du leier ut, så har du en en dårlig betalt fulltidsjobb i norge.

Men, som arbeids-slave blir du aldri Rik, men du får et behagelig liv i middelklassen. Jeg har ihvertfall ikke noe behov for å være rik. Det kommer eventuelt som en fordel i tillegg.

Investeringer gjør deg rik. Ingen utdannelse,fagbrev ei heller jobb, gjør at du ender på Nav.

Jeg skal opp til 10 millioner i verdier, så skal jeg pensjonere meg.

Lenke til kommentar

Det er lett å bli rik, bare å bruke mindre penger enn man tjener. På samme måte som at det er lett å slanke seg, bare å bruke mer energi enn man spiser. Allikevel er det mange overvektige.

Men alt henger jo sammen. Du sier at de fattige kjøper en ny vaskemaskin, som de egentlig ikke trenger (om den gamle var defekt vil jeg jo si at de trenger en ny en, men uansett). I butikken der de kjøper vaskemaskin jobber det f.eks. en "fattig" selger, en "middelklasse"-avdelingsleder, og en "rik" butikksjef.

Om middelklasse-avdelingslederen svir unna pengene på dyre viner, spa-turer og golfklubb-medlemskap, så det er fullt mulig at den "fattige" selgeren sparer opp mer penger pr måned enn det avdelingslederen gjør. Jeg lever et relativt minimalistisk liv, og kjøper veldig lite. Hvis alle hadde kjøpt like lite som meg, så hadde omtrent alle butikkene utenom Rema 1000 gått konkurs.

Om jeg hadde hatt hundrevis av millioner i banken, så hadde det jo vært enkelt å kjøpe en diger tomt, hyre inn noen entreprenører og bygge 100 fancy luksusleiligheter, også selge de med høy fortjeneste. Men det nytter ikke å gå i banken og søke om et lån på 100 millioner, og si at du vil få 150 millioner tilbake i 2020 etter at leilighetene er solgt.

For å bli rik trenger du arv, flaks, talent eller tålmodighet.

Endret av NothingForever
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selvfølgelig. Men uasnett om du er i middelklassen og er avdelingsleder eller hva du kalte det, så skal du fortsattt slite med å tjene deg opp, slik at du kan kjøpe din egen butikk.

Som sagt, som du sier, så skal du ha en fordel andre ikke har. Hva det er, flaks, talent eller lotto. Det å spare,spare,spare, for så å investere ALT i 1 emne, å KANSKJE tape ALT, er ikke like relevant for alle.

Det sies jo også at de som er kriminelle er også de som har størst sjangs til å lykkes, da det er de som er MEST motivert for det de foretar seg. (Note; væpnet ran.) (vel og merke, størst sjangs for å lykkes om det er tilrettelagt, jeg sier IKKE at det er større sjangs for å lykkes i livet OM du er kriminell eller raner bank.)

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar

Hehe, ja. Det kan jo tenkes at en "middelklasse"-avdelingsleder, som jeg kalte det ovenfor, i et forsøk på å starte sin egen bedrift i håp om å bli en "rik" butikksjef, istedenfor ender opp med gjeld over ørene. Så all ære til de som prøver, og feiler. For hver som har gjort det stort på børsen er det vel 9 stykker som sitter igjen med skjegget i postkassen.

For noen måneder siden hadde Dagens Næringsliv en artikkel, "slik lager du en app som selger". Oppskriften på en app som selger er som følger:

1) Ha en god idé

2) Bruk et godt verktøy

3) Planlegg godt

4) Programmer riktig

5) Send inn til App Store

6) Tenk inntekter

Her er min oppskrift på å skyte aksje-gullfuglen:

1) kjøp undervurderte aksjer rett før de kommer til å stige

2) selg med høy fortjeneste

Det er jo alltid punkt 1 som er det vanskeligste. Det finnes ingen idiotsikker oppskrift på rikdom. Men etter at man har blitt rik er det lett å være høy i hatten og si at man visste hva man gjorde.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...