teigas123 Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Hei Vurderer og kjøpe Nikon D600 nå som prisen enda er lav hos japan photo 11499 eller noe slikt, jeg må vente noen uker på at det kommer men vurderer det sterkt. Det som bekymrer meg er alle disse artikklene om grønnskjer problemer og at det skitner seg selv ut på bildebrikken. Er det noen som har kamera og som har erfaringer og anbefalinger? Her er noen linker om problemet: http://www.akam.no/artikler/d600-skitner-til-sin-egen-bildebrikke/114647 http://nikonrumors.com/2012/11/29/the-oil-spots-on-the-nikon-d600-sensor-seems-to-disappear-after-3000-shots.aspx/ Det står endel i kommentar feltene også, om at noen opplever det blir mindre etter 3000 eksponeringer, mens andre mener det forsetter osv. Så har noen noen meninger og erfaringer? Lenke til kommentar
tow Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Om du mener kameraet er det riktige for deg, kjøp det. Problemet er nok mindre enn mange vil ha det til, og lett løsbart. Sannsynligheten for at problemet med skitt på brikken er mindre på det eksemplaret du bestiller fra JP er stor, siden Nikon har laget flere D600 nå, og mest sannsynlig fått kontroll på det i produksjonen. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Hvis du bruker kameraet som det er tenkt så må du rense det uansett så det er ikke noe stort problem. Det er mulig du må rense det et par ganger ekstra, eller kansje ikke. Du kan trygt gå ut i fra at det leverer bilder i toppklasse. Bare pass på å ikke kjøp det fordi det er billig, kjøp det kameraet du kommer til å bli fornøyd med. Det lønner seg i lengden. Lenke til kommentar
teigas123 Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 Har ikke tenkt å kjøpe det for det er billig sånn sett, men ser det er liksom siste sjansen til å få det så billig. Har vurdert frem og tilbake mellom d600 og d800, har objektiver som matcher fullformat. Så føler det er riktig retning fra D90. Om noen har personlige erfaringer med D600 setter jeg pris på de også? Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 D600 har et annet grep enn jeg har kjent på andre Nikon-kameraer, så du bør virkelig gå i en butikk og holde det i dine egne hender. Det passet mine egne hender såpass dårlig at grepet var direkte vondt å holde i. Folk har forskjellige hender, så det kan jo godt hende at det ikke er noe problem for deg, men for min del ville jeg aldri i verden vurdert kameraet siden det gav hendene mine krampe. Lenke til kommentar
teigas123 Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 Jeg er vant med D90, med batterigrep, og jeg kommer også til å kjøpe batterigrep nå om jeg kjøper, tror du det er noe problem med størrelse da? Ser d600 er ca like stort som d90, +/- litt selvsagt. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Det kommer nye salg på D600, så det er ingen grunn til panikk-kjøp. Jeg har brukt en D600 et par timer og syntes grepet er helt greit; men er enig med Shirmah at du bør prøve den ut før du bestemmer deg. Når det gjelder støvproblemet, så hadde jeg ikke bekymret meg. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Jeg er vant med D90, med batterigrep, og jeg kommer også til å kjøpe batterigrep nå om jeg kjøper, tror du det er noe problem med størrelse da? Ser d600 er ca like stort som d90, +/- litt selvsagt. Det er ikke størrelsen som er problemet. Jeg har holdt i D40, D3200, D5100, D90, D7000, D700, D800, D3, D4 osv osv, og ikke hatt samme problem med noen av disse. Det er rett og slett formen på selve grepet som ikke fungerte for meg. Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Enig med mange. Gå i butikken å kjenn på det, så bestemmer du deg. Støvproblemet er ikke noe problem egentlig. Er en del info i D600 tråden hvist du lurer på mere. Lenke til kommentar
teigas123 Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 Er vel eit problem om det aldri gir seg? Blir vel litt som å kjøpe ein bil som ein veit leker olje? Det som hindrer meg ellers hadde eg nok allerede hatt det, men kjenner ein kompis som har det på vei, så får prøve holde hans. Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 (endret) Er vel eit problem om det aldri gir seg? Blir vel litt som å kjøpe ein bil som ein veit leker olje? Det som hindrer meg ellers hadde eg nok allerede hatt det, men kjenner ein kompis som har det på vei, så får prøve holde hans. Det skal gi seg etter 3000 bilder, men det er vell kommet info om at en fiks er på vei( om ikke laget allerede) Så dette skal ikke være noe problem. Men ja skjønner hva du mener, Et produkt skal være 100% når man kjøper, men som vi alle vet så er all ny eletronikk og utstyr ikke alltid 100% Sånn er det bare. dog dette var vell ikke et problem med alle D600 som kom ut ettersom jeg frostod det. Kom over denne posten hos dpreview forum :/ Endret 9. januar 2013 av Jann. Lenke til kommentar
teigas123 Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 Leste litt kommentarer på nikon rumors forumet om at det var flere som forsatt hadde problemet etter 3000 eksponeringer og rens. Så er ikke helt godt å bli klok. Der lå det også rykte om at Nikon Tokyo hadde en slags fiks under veis. Men når jeg spør Nikon Norge får jeg følgende svar : Kjære kunde, takk for at du kontaktet Nikon. Med de nye kameraene som D4, D800 og D600 sine skjermer, baserte Nikon på farge reproduksjon som er mer tro mot sRGB standard enn det som var mulig med eldre skjermer. Skjermer er bygd inn tidligere kameraer, slik som D3-serien og D700 har en litt høyere fargetemperatur og har en tendens til å vise farger noe mer blålig. Det er derfor fargene virker litt mer gul eller grønn. Dette er ingen feil, så det finnes ingen firmware versjon som vil forandre dette. Når det gjelder problemer med skitt på sensor har vi ikke fått noen oppdateringer til dags dato, dette undersøkes fortsatt på hva som forårsaket problemet, så dessverre har jeg ikke mer informasjon å gi ut på dette punktet. Derimot hvis man er uheldig å opplever problemer, er det selvfølgelig bare å kontakte oss, så skal vi hjelpe ut. Det må gå opp til egen vurdering om du ønsker å vente, men Nikon ser selvfølgelig alvoret i situasjonenog jobber med saken i dette øyeblikket. Om du har noen andre spørsmål eller trenger noe hjelp, så er du alltids velkommen til å ta kontakt igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå