Hansen83 Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Ser ikke så mye TV og kommer nok mest til å se film. - Ønsker et anlegg som ikke tar så mye plass. Har en TV-benk til TVen og har ikke plass til subber, osv på gulvet foarn. Ergo så er nok en løsning med horisontal høytaler det ideelle. - Er usikker på om jeg trenger blueray, DVD, osv pga antar jeg bare vil streame med Netflix eller Apple TV. - Ønsker også at hjemmekinoanlegget kan kobles til Iphone og at man kna spille musikk til vorspiel, etc og ha en ok lyd. Hva må jeg ut med? Hvilke butikker og produkter bør jeg se etter? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Høres ut som du helst ønsker en lydplanke. Siste punkt så bør du finne en forsterker som har Airplay, så lenge du har en PC med musikk på så kan du spille via denne, og jeg tror du kan spille direkte av iPhone også, så lenge den er koblet på samme nettverk som forsterkeren. For avspilling, BD, DVD, Netflix osv ville jeg personlig anbefalt en HTPC, de er mer fleksible enn media bokser som Apple TV. Så en youtube produktvisning av en som byttet bort Apple TV boksen sin, fordi han ikke hørte særlig på musikk, og da var den såpass "dårlig" på resten av formater at det ikke var noe å bruke. Butikker velger du selv. Elkjøp er ett trygt valg, da kan du teste utstyret i 30 dager, og returnere for å få igjen pengene hvis du ikke liker produktene. Men nettbutikker som Komplett osv er billigere. Som forsterker ville jeg anbefalt Pioneers VSX-922, den takler alt du trenger, inkludert Spotify, Airplay og mye annet. så finn en lydplanke som kan kobles til denne, og ikke en lydplanke med egen elektronikk. Altså en passiv lydplanke, de er ikke så lette å finne. Det finnes aktive lydplanker som også fikser mye av det Pioneeren gjør, men så å si alle kommer med Sub, og de som ikke gjør det bør ikke brukes til musikk for å si det enkelt. Musikk blir utrolig kjedelig når det ikke er lyd under 100Hz. Men det finnes mange billige og bra høytallere som vil gi mye glede. Surround.no har en del fra Dynavoice som får meget bra kritikk. Lenke til kommentar
Hansen83 Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 Ja jeg kan tenke meg en horisontal lydplanke som kan ligge foran TVen. Ønsker ikke på å ha en haug av høytalere stående rundt. På TV-benken er det også begrenset med plass. TV-en blir stående, ikke festet til vegg. Når det er sagt så ønsker jeg høyttaler pga muligheten til å spille musikk til f.eks vors, osv. Lyden bør være bra nok. Har bra høytalere på soverommet, så dersom jeg skal kose meg med musikk på egenhånd vil jeg heller gå dit. Ergo, hadde det ikke vært pga dette hadde jeg bare nøyet meg med høytalerne i TVen. Er det slik at jeg må ha forsterker dersom jeg kjøper en horisontal høyttaler? Denne høytaleren kan altså ikke kobles direkte til TVen? Hva er HTPC? Jeg hadde i grunn tenkt å droppe alt av DVD-spillere, osv pga jeg tipper man i fremtiden vil kunne streame det meste, med tålig bra kvalitet. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 HTPC er enkelt og greit en helt normal PC, men satt opp for underholdning i Stua, "Home Theater PC". Du får lydplanker med innebygd forsterker, slik at du egentlig ikke trenger noe annet. De finnes både med og uten sub. Sistnevnte er meget anbefalt, men som du sa så hadde du ikke plass. Lydene er bedre enn TV, men ikke bra. Ønsker man å spille høyt til vors osv så blir det ikke bra, men normalt TV lyd så er det ok. Sjekk Soundbar på komplett osv så har de mange typer. Husk å mål hvor høy og dyp du maks kan ha de. Dumt at de tar deler av TV bildet. Lenke til kommentar
Hansen83 Skrevet 18. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2013 OK. Høres bra ut, men jeg ønsker ikke å ha en PC i tillegg til TV i stua tror jeg. Vil ta for mye plass. Hva er anbefalt? Lydplanke med eller uten sub? Jeg har god plasst til en lydplanke som kan ligge på TV-benken foran selve TVen. Men jeg ønsker ikke å ha høytalere stående rundt på gulvet. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Vil anbefale med sub. Det gir mye bedre lyd siden man får med seg mer av bass området. Lenke til kommentar
Hansen83 Skrevet 21. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2013 Ok. Har du noen konkrete anbefalinger når det gjelder merker og modeller for lydplanke med sub? Er det mulig å finne noe bra til rundt 3000? Lenke til kommentar
€tt@n Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Hei Hansen, Kjøpte et Yamaha YHT 196 (5.1 med receiver) og satt opp i går men ble ikke imponert. Skjønner jo at det helt klart ikke er optimalt da det må stilles inn. Men er helt nybegynner når det kommer til lyd og vet ikke helt om jeg orker å sette meg inn i det. I tillegg så ødelegger receiveren bildet til htpc'en min sånn at tekst osv. blir veldig kornete. Tenker på å returnere anlegget og heller gå for en lydplanke jeg også. Derfor veldig interessert i denne tråden og håper noen med litt kompetanse på audio kan komme med en anbefalning. Helst en lydplanke som har innebygget sub eller en planke med sub som kan legges inn i tvbenken slik som Yamaha YHT-S401. Ønsker noe som er lett å sette opp, spiller lyd fra alle enheter som er koblet til tv'en over hdmi og som kan brukes med iphon/ipad uten at tv'en er på Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Kjørte du korrektsjonen på forsterkeren? Det bør hjelpe en del på lyden. Gå også inn i meny og sett video til "Pass through" eller hva Yamaha kaller det. Da skal det være som å kjøre HTPCen rett i TVen. Når det gjelder anbefaling av lydplanker, så i hvertfall aldri sett en sub inne i en benk, det vil riste alt som er rundt. Man har jo alternativet ferdige stereobenker med lyd i, de vil funke. Jeg vet Yamaha har en slik. Da syntes det ingen høytallere eller forsterkere i det hele tatt: http://no.yamaha.com/no/products/audio-visual/hometheater-systems/theater-rack-systems/yrs-700__g/?mode=model Sikkert en del dyrere enn en lydplanke, men mye penere. Lydplankemessig så er nok også Yamaha å anbefale, de har fått en del god kritikk. Jeg vet denne har fått meget bra kritikk flere steder: http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/hjemmekino/TA2012/arvani-ergosound-2-1-lydplanke-ta2012 Men det enkleste er egentlig å si at finn ett kjent merke, og kjøp det dyreste man har råd til fra dem, og da helst uten innebygd Blu-ray eller DVD. Pioneer er ett sikkert valg, men de pleier å være litt dyrere enn de andre, men kan garantere at fruen i huset ville valgt dem fremfor andre. Lenke til kommentar
Hansen83 Skrevet 22. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2013 Jeg tenker å ha lydplanken oppå benken, sammen med TVen. Det bør vel gå? Så mye kan det vel ikke riste, om man ikke kjører tekno på fullt volum da.. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Lydplanken er ikke noe problem. Men Suben bør stå på gulv. Normale stereobenker osv er altfor skranglete for å ha suber på og i. Lenke til kommentar
Hansen83 Skrevet 24. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2013 Ok. Men en lydplanke med sub kan heller ikke stå på TV-benk da? Da er alternativet kun en lydplanke uten sub? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Suben henger ikke sammen med Lydplanken. Har du plasserings problemer, så gå får en med trådløs overføring til Sub, da kan du plassere den enklere uten annet enn strømkabelen. Lydplanke uten sub blir ikke så veldig stor oppgradering fra TV-lyden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå