Rettep92 Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Hei, jeg har en ca 3 år gammel stasjonær pc som jeg tenkte å sette opp som en server. Har ikke spesifikasjonene på pcen akkurat her nå, men den er mer enn bra nok til å kjøre som server. Har 3x1TB disker (2 interne og en ekstern), det skulle holde til mitt behov i førsteomgang. Jeg skal flytte til Australia, mens serveren kommer til å stå hjemme hos mor og far i Norge. Jeg er derfor avhengig av en stabil løsning, siden jeg selv ikke vil ha fysisk tilgang til serveren store deler av året. Det jeg ønsker å sette opp er: 1. En proxyserver som jeg enkelt kan koble meg til fra Australia hvis jeg skulle trenge norsk IP til noe. 2. Backupløsning over hjemmenettverket (kan vel gjøres ganske greit ved å sette den opp som en NAS og bruke Windows eget sikkerhetskopiopplegg?) 3. Datalagring som jeg kan få tilgang til fra en hvilken som helst pc via en webside (noe sånt som http://owncloud.org/ ?), men også direkte tilgang via utforskeren på min egen pc som jeg skal bruke i Australia (VPN?). (4. Hosting av websider til privat bruk) Jeg trenger generelt litt starthjelp, og vil gjerne bli pekt i retning av noen guider jeg kan følge. Jeg finner jo en del guider selv, men jeg synes det er litt vanskelig å vite hvilke jeg skal følge, hva som kan kombineres og i hvilken rekkefølge tingene bør gjøres. Hadde satt pris på om noen hadde giddet å hjelpe meg! Hvis det er noen spørsmål eller ting jeg har forklart dårlig er det bare å spørre. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Jeg får vel være "den slemme" og stikke fingeren din i bakken. Hva gjør du når en RAM-brikke ryker? Skal du reise fra Australia til Norge for å bytte ut den? Hva hvis en vifte eller to ryker? Hva gjør du ved strømbrudd, eller hvis du mot formodning ikke får kontakt med serveren? Skal mor og far logge seg på lokalt og fikse distroen din i terminalen? Tenkte på samme selv(gratis strøm og praktisk talt åpen bredbåndslinje), men i praksis blir det for mye slit når foreldrene mine ikke er teknikere. Lenke til kommentar
Rettep92 Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 Jeg får vel være "den slemme" og stikke fingeren din i bakken. Hva gjør du når en RAM-brikke ryker? Skal du reise fra Australia til Norge for å bytte ut den? Hva hvis en vifte eller to ryker? Hva gjør du ved strømbrudd, eller hvis du mot formodning ikke får kontakt med serveren? Skal mor og far logge seg på lokalt og fikse distroen din i terminalen? Tenkte på samme selv(gratis strøm og praktisk talt åpen bredbåndslinje), men i praksis blir det for mye slit når foreldrene mine ikke er teknikere. Jeg kommer til å være hjemme 1-2 ganger i året, og jeg kommer naturligvis ikke til å gjøre meg totalt avhengig av serveren. For å ta behovene mine; en norsk proxy er veldig praktisk å ha, men ikke noe jeg er avhengig av. Om den ikke får tatt backup av hjemmepcen på noen måneder så gjør ikke det noe, det skjer ikke så mye store endringer i viktige filer der. Datalagringen ellers blir også som en backup å regne, og de viktige filene på min egen pc tar jeg uansett andre backuper av også. Når jeg tenker meg om kan egentlig punkt tre gjøres om til at den speiler filene fra min lokale harddisk til serveren, og på den måten gir meg tilgang til det via en nettside også, i tillegg til at det er en konstant oppdatert backup. Om noe skjer som må fikses lokalt klarer jeg meg kort sagt uten serveren frem til jeg kommer hjem og får fikset det. Jeg er ikke avhengig av serveren, men jeg har lyst til å sette den opp både fordi jeg vil lære å kjøre en egen server, og fordi det er praktisk å ha funksjonene så lenge den er oppe og går. Og hvor sannsynlig er det egentlig at den går ned? Ut ifra hva jeg leser andre steder skal det fint være mulig å få til en stabil løsning uten stor sannsynlighet for nedetid. Så jeg vil fortsatt ha hjelp til dette. En proxyserver, backup over hjemmenettverket og en slags backup/speiling av laptopen min over internett med mulighet for å logge seg inn på en webside og hente ut filer. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Ikke helt det du spør etter, men strongvpn.com har norske servere. Hvilke filer skal du ta backup av? Dine fra australia eller foreldrene dine sine? Lenke til kommentar
Rettep92 Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 Hvilke filer skal du ta backup av? Dine fra australia eller foreldrene dine sine? Begge deler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå