Gå til innhold

Dokumenter svar på din bønn

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

For meg går ordene "håp" og "bønn" i samme lei. Og jeg vedder hatten min på at de fleste tar seg i å håpe, og av og til håpe på noe uoppnåelig - jeg tror vi bærer den naturlige driften i oss, og den henger sammen med overlevelse og trøst.

Så, da påstår jeg at vi alle ber!

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ganske sikker på at ateister vil si at det er akkurat de som ikke har en pimp som har total kontroll over de...

Men det er bare noe de tror. I virkeligheten er de bare hjerner på tank, som tilføres kjemikalier og stimuli som gir dem en opplevelse av sanseinntrykk, tid og rom. De tilføres til og med en dash følelse av personlig frihet. De vet ikke at de bare er del av et vitenskapelig eksperiment, at de ikke engang har noen fysisk kropp, og at alle deres tanker kontinuerlig overvåkes av vitenskapsmenn i en overliggende dimensjon. De vet ikke at hver gang de selv tror de poster et innlegg på diskusjon.no så sitter det vitenskapsmenn med popcorn og ler godt av dem, før de bestemmer hvilke nye inntrykk de skal fore dem med.

Forresten, hvis du ser denne setningen nå, er også du en del av eksperimentet, og har således ingen fysisk kropp. Denne setningen er bare en av flere stimuli som plantes inn i din bevissthet, for å observere hvordan du reagerer. Reagerer du riktig, kan det hende vi gir deg en trivelig simulasjon videre :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

(...)

De vet ikke at hver gang de selv tror de poster et innlegg på diskusjon.no så sitter det vitenskapsmenn med popcorn og ler godt av dem, før de bestemmer hvilke nye inntrykk de skal fore dem med.

(...)

Disse vitenskapsfolkene må ha det serdeles kjederlig hvis de finner latter i å få sine testobjekter til å poste diskusjoner i forum, heldigvis har ingen respekt for disse vitenskapsmennene, det ville vært utrolig trist hvis noen så opp til dem.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

tydeligvis noen her på diskusjon.no som fikk sansen for humor fjernet under fødselen

Jeg får bare beklage det, men da kan vel du forklare hva som var humoren. Selv når du påpeker at det er humor der har jeg vanskligheter med å se den, så, analyser humoren i utspillet ditt.

Lenke til kommentar

Så, da påstår jeg at vi alle ber!

Er nok litt for mye realist til å tro og håpe på urealistiske ting, noen ganger må jeg vel si desverre, for jeg "ødelegger" en del for en del svermere på den måten...

Og nei, jeg ber virkelig ikke. Til det er jeg, igjen, i alt for stor grad både rasjonalist og realist. Hvorfor holde på med noe som ikke har dokumentert virkning what so ever liksom? Så du må gjerne tro og håpe at alle er like svermeri aktige som deg pencil, men jeg er altså ikke det. Er det ikke en snøballs sjans i helvette så har jeg heller ikke noe håp... Såpass realist er jeg....

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Og nei, jeg ber virkelig ikke.

Oppslagsord Ordbokartikkel

håp

håp n1 (av *håpe) forhåpning, forventning ha, gjøre seg h- om noe / oppgi h-et / leve i h-et trøste seg med framtidsdrømmer / tro, h- og kjærlighet (1. Kor 13,13) / om person: han er Norges h- på femmila

Oppslagsord Ordbokartikkel

bønn

bønn f1 el. m1 norr bón, bœ́n

1 det å be om noe; sterk oppfordring bære fram en b- / en b- om hjelp, forståelse / det er ingen b- det er ingen vei utenom

2 (fast formular for) påkalling av guddommelig(e) makt(er) b- til Gud / b- og faste / Herrens b- Fadervår / bordb-, forb-, kveldsb-

Joda, RWS - du ber sikker mer enn du får med deg ... Hva med din fru - bruker du å be henne om noe,

og har du da på forhånd ett håp, og at du skal få det du har bedt om? Og før du ba henne om noe, gikk du vel å forberedte deg på hvordan du skulle be, ikke sant? Så, da har du gjort akkurat sånn som jeg gjør, både før under og kanskje etter en liten bønnestund.

Velkommen på toget!

:closedeyes:

Lenke til kommentar

Joda, RWS - du ber sikker mer enn du får med deg ... Hva med din fru - bruker du å be henne om noe,

og har du da på forhånd ett håp, og at du skal få det du har bedt om? Og før du ba henne om noe, gikk du vel å forberedte deg på hvordan du skulle be, ikke sant? Så, da har du gjort akkurat sånn som jeg gjør, både før under og kanskje etter en liten bønnestund.

Velkommen på toget!

:closedeyes:

Så nå blandes det å be noen om noe til å være religiøst visvas også nå? Vel, det blir ikke det for meg

....OG jeg har sluttet i NSB og tar veldig nødig toget (jeg vet hva som foregår på et slikt tog skjønner du...), så jeg er ikke på noe tog heller :)

Seriøst, du begynner å strekke dette med bønn litt vel langt nå, syntes du ikke selv? Det trenger vel ikke ha noe med religiøst visvas om jeg ber kona om noe, gjør det vel? Og ikke håper jeg på stort heller, jeg gjør heller noe med det enn å sitte å håpe jeg... :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så nå blandes det å be noen om noe til å være religiøst visvas også nå? Vel, det blir ikke det for meg

....OG jeg har sluttet i NSB og tar veldig nødig toget (jeg vet hva som foregår på et slikt tog skjønner du...), så jeg er ikke på noe tog heller :)

Seriøst, du begynner å strekke dette med bønn litt vel langt nå, syntes du ikke selv? Det trenger vel ikke ha noe med religiøst visvas om jeg ber kona om noe, gjør det vel? Og ikke håper jeg på stort heller, jeg gjør heller noe med det enn å sitte å håpe jeg... :)

Du er så var for dette "religiøse" ... Jeg forsøker å påpeke at bønn og håp er synonymt, fordi de begge retter seg mot noe der fremme ... noe du ikke kan styre, og som oftest ligger det god vilje og tanke bak. Kall det nå heller en "positiv innstilling" da, hvis det gjør det mer spiselig.

Lenke til kommentar

PencilCase, du er klar over at det du sier er særdeles fornærmende mot alle de som faktisk tror på bønn?

Jeg tror du ikke har noen som helst kunnskap om hva bønn faktisk er, teoretisk eller praktisk. For man kan ikke bare si at "bønn er positiv innstilling" og si at det i seg selv er et argument.

Mye kan sies om RWS men han har vertfall ryggrad nok til å stå for noe, og ikke bare endrer ordene til noe han kan akseptere.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

PencilCase, du er klar over at det du sier er særdeles fornærmende mot alle de som faktisk tror på bønn?

Kan du sende over bekymringsmeldingene fra alle de fornærmede?

Eller var det din syke mor du ba for, kanskje?

;)

Jeg tror du ikke har noen som helst kunnskap om hva bønn faktisk er, teoretisk eller praktisk. For man kan ikke bare si at "bønn er positiv innstilling" og si at det i seg selv er et argument.

Jeg tror du har helt rett - jeg mangler masse kunnskap. Fint at du og kan tro på noe, selv noe som er negativt - fordi, det er nå i hvert fall en start på noe. Så ser jeg at du sier noe om hva som går an, og da vil jeg gjøre deg oppmerksom på at det gikk an - og hvis du vil vite mer om hva jeg tenker om den saken, nytter det lite å påstå at jeg tar feil, eller å avfeie det hele ved å henvise til noen andre du stoler mer på.

Lenke til kommentar

Nå er det vell dokumentert vitenskapelig at det ikke er noen effekt ved å be...

http://web.med.harvard.edu/sites/RELEASES/html/3_31STEP.html

The Study of the Therapeutic Effects of Intercessory Prayer (STEP) found two major results:

1) “Intercessory prayer had no effect on recovery from surgery without complications.”

2) “Patients who knew they were receiving intercessory prayer fared worse.”

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nå er det vell dokumentert vitenskapelig at det ikke er noen effekt ved å be...

Mulig, det - men vi fortsetter å forske, ikke sant?!

Spesielt interessant er nevroforskning som viser og beviser at underbevisstheten overstyrer den bevisste hjerne, og viser at på tross av hva vi trodde om vår eminente hjerne så har den altså mekanismer som styrer vår så kalte fornuft.

Lurer på hva den mekanismen er for noe ...

Lenke til kommentar

Spesielt interessant er nevroforskning som viser og beviser at underbevisstheten overstyrer den bevisste hjerne, og viser at på tross av hva vi trodde om vår eminente hjerne så har den altså mekanismer som styrer vår så kalte fornuft.

Det er klart:) Når vi har en hjerne som bruker ca like mye energi som en lyspære (opp till 100W), så må det være mekanismer på plass som sørger for at den fungerer effektivt. Dette kan vi enkelt se ved at vi ser "ansikter" overalt. Spesielt på biler kan man gjerne forbinde fronten med et ansikt:

Thumbnail.jpg?p=120523_02:39

Selvfølgelig er det ikke et ansikt der, men hjernen kjører det igjennom sine faste viktige bildebehandlere, og gjenkjenner et annsikt. Dette er også mye av grunnen til at folk ser spøkelser, og hører spøkelser, fordi hjernen ser noe dekoder det til noe som virker kjennt, og så sender det vidre til bevistheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Fin bil ... :p

Skal heller finne frem noe håndfast angående den typen forskning jeg refererer til, eller forsøkte, i morgen en gang - hvis man ikke blir hentet av noen i løpet av natten, man vet jo aldri

Får man be om en fredfylt natt ..

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Morsomt da at Zepticon ikke benekter spøkelsers eksistens

Du kan ikke benkete noes eksistens. Spøkelser, gud, enhjørnigner eller nissen kan _aldri_ motbevises. Det kan dog gis en mer plausibel forklaring på fenomenet som blir observert, og "spøkelser" er langt langt langt ned på listen over alternativer.

Det du over tolker som en "ikke benektelse" er alt annet enn det. Jeg benekter ikke at folk tror de ser spøkelser, men det som skjer, er at øynene ser "noe" (det kan være så enkelt som en gardin med folder) og hjernen kjører de vanlige algoritmene den bruker til alt, og får match på "ansikt". Selv om det bare er et gardin så vil hjernen tolke det som et ansikt, og forsøke å plassere det i en kategori. Da er det eneste kjennte fenomenet "spøkelse", og da sender hjernen beskejd til bevistheten "det er et spøkelse", selv om det er et gardin med folder.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Du kan ikke benkete noes eksistens. Spøkelser, gud, enhjørnigner eller nissen kan _aldri_ motbevises. Det kan dog gis en mer plausibel forklaring på fenomenet som blir observert, og "spøkelser" er langt langt langt ned på listen over alternativer.

hmmmm trodde du var ateist jeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...