Gå til innhold

Spørsmål om Video instillinger

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg for litt siden en GoPro Hero 3 Black Edition og her kan man feks.velge oppløsningen 1080p med 25/30/60 bilder i sekundet.

Vil 60 bilder i sekundet alltid gi det beste resultatet?

Når bør man eventuelt IKKE velge dette?

Hvis man ser bort fra filstørrelsen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på hva du vil. Om du vil ha film-looken, eller bare filme vanlig, så velger du 30 eller 25, om du derimot vil ha slow-motion shots, så bruker du 60fps, og bruker et redigeringsprogram for å konvertere 60fps til la oss si 30fps for å få en ganske så smooth slow-mo effekt.

Du kan også velge 60fps for å få alt til å se mer.. flytende og flott ut, mindre blur/uklarhet på ting som beveger seg raskt.

Lenke til kommentar

Problemet er at jeg har funnet ut at det ikke går og spille av en DVD med en video jeg har laget i 50fps (PAL). Da bare hakker det.

Så det vil vel si at man kun bør bruke høyere framerate enn 25 hvis man vil lage slow motion av hele eller deler av videoen?

Hva hvis man skal filme når det er mørkt ute, eller dårlig lys? Vil det fortsatt funke med 50fps, med tanke på selve videokvaliteten, siden det er dårlig lys?

Lenke til kommentar

Hm, DVD problemet kan jeg ikke svare på.

Ja, om man prøver å lage slow motion med 25-30fps, blir det veldig hakkete, mens på 60fps blir det ganske så smooth.

I dårlige lysforhold burde man bruke så lav fps som mulig. Jo høyere opp i bilder i sekunder du kommer, jo mørkere blir bildet.

Lenke til kommentar

Hm, DVD problemet kan jeg ikke svare på.

Ja, om man prøver å lage slow motion med 25-30fps, blir det veldig hakkete, mens på 60fps blir det ganske så smooth.

I dårlige lysforhold burde man bruke så lav fps som mulig. Jo høyere opp i bilder i sekunder du kommer, jo mørkere blir bildet.

Okay.

Jeg regnet nesten med det, men det er jo bra det blir mørkere da, for da ser man jo det på LCD skjermen og kan justere ned fps hvis ønskelig. Jeg trodde kanskje videoen ble kornete eller noe seru. Jeg har nok dette fra fotoverdenen, der jeg har litt større kunnskaper :)

Lenke til kommentar
Vil 60 bilder i sekundet alltid gi det beste resultatet?

Når bør man eventuelt IKKE velge dette?

Siden kameraet må bruke lukkertiden for å justere eksponeringen så blir raske bevegelser veldig hakkete (strobing) i 25/30 Hz så bruk så høy oppdateringsfrekvens som avspilleren din klarer. Jeg bruker alltid 60 Hz når det er nok lys, det greier både PCen og TVen min i 1080p.

Det optimale er at lukkeren er åpen 50% av tiden sånn at man får bevegelsesuskarphet som reduserer hakkingen men da trenger man et kamera som er spesielt konstruert eller man må bruke ND filter for å redusere lysfølsomheten.

DVD støtter ikke 50/60p så resultatet avhenger av hvor avansert konverteren er. DVD støtter 50/60i som kan gi ok resultat ved raske bevegelser men det avhenger av at programvaren du bruker har det valget. Men skal du bruke DVD så raserer du kvaliteten ganske enormt i fohold til det kameraet er i stand til. Både når det gjelder oppdateringsfrekvens og oppløsning

Jeg trodde kanskje videoen ble kornete eller noe seru. Jeg har nok dette fra fotoverdenen, der jeg har litt større kunnskaper
Du har rett, kameraet justerer opp lysfølsomheten automatisk til det når maksimum ISO som er ganske tidlig. Etter det punktet blir 60 Hz opptaket mørkere.
Lenke til kommentar

Takker for opplysende svar :)

Jeg har et helt nytt LG 55" Smart TV (Full HD 1920x1080) som vist nok er 60Hz. På baksiden av tv'en har jeg to USB innganger. Vil det si at jeg kan brenne video i Bluray kvalitet og legge på en minnepinne og spille den av på tv'en uten at det hakker med 50fps?

Så det er selve DVD-spilleren som er flaskehalsen her altså?

Lenke til kommentar

Jeg har et helt nytt LG 55" Smart TV (Full HD 1920x1080) som vist nok er 60Hz. På baksiden av tv'en har jeg to USB innganger. Vil det si at jeg kan brenne video i Bluray kvalitet og legge på en minnepinne og spille den av på tv'en uten at det hakker med 50fps?

Det kommer vel an på hvordan TV du har, du kan sjekke hvilke videoformater TVen støtter og om det støtter mer en 30fps, det regner jeg med den skal gjøre, det er jo bare å prøve :)

Lenke til kommentar

Basis framerate for avspilling er progressiv 24fps (film), 25fps (PAL), 30fps (NTSC), disse kan brennes på DVD/Blu-Ray. Dette er også frameraten alle TVr kan låse seg til og spiller av riktig.

50fps og 60fps Interlaced kan også spilles av på TVr fordi de er halvbilder (25fps og 30fps) men dårligere kvalitet enn progressiv framerate (utgående format).

50 og 60fps progressivt blir Slow-Mo.

Hold deg til 24-25-30 progressivt så slipper du å konvertere ned i redigerings program så vil redusere kvaliteten.

Skal du selge video til NRK er betingelsen at det er > 25fps.

Skal du selge video til USA eller Japan >30fps.

Actionsport med veldig raske bevegelser for best kvaliet >30fps.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Okay, takker :)

Men jeg ser GoPro kameraet mitt ikke har muligheten for å velge 25fps i PAL men 24fps. Noen grunn til at man ikke får valgt 25fps?

Vet ikke noe spesielt om GoPro, men det er ganske vanlig på mer "avansert" utstyr at 25fps støtte blir droppet.

Alt du f.eks. har sett av film fra DVD og film på TV er originalt tatt opp i 24fps. Når det blir spilt av i Europa så blir det spilt av i PAL 25fps og har dermed 4% "speed-up". De fleste merker ikke forskjellen, men de som har absolutt gehør klager av og til over at musikk er falsk.

Hvis man spiller av 24fps og 25fps fra samme kilde rett etter hverandre kan man høre at f.eks. Amerikanske skuespilllere har litt mørkere stemme enn man har blitt vant med gjennom årene etter å ha sett film i PAL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...