grijan Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Jeg er på jakt etter ny bærbar, og har en tendens til aldri å kunne bestemme meg på egen hånd. Derfor håper jeg å få litt input her. Jeg har siktet meg inn på 7000-10000 i budsjett. Jeg kommer til å bruke PC'en til foto/videoredigering og gaming (Battlefield 3 primært). Ser også en del serier via laptop, så det er en fordel med god lyd fra laptopen. Derfor vil jeg ikke gå lavere enn 17"++ skjermstørrelse, selv om jeg nok kommer til å koble til ekstern skjerm. Merke er ikke viktig, men jeg har en HP nå som bråker noe infernalsk og som også fungerer som varmeovn:p HP er derfor uaktuelt siden jeg har lest at dette er et kjent problem. Jeg har sett for meg en av disse: 8200kr: Multicom Xishan W370E - http://www.multicom.no/Xishan-W370E-17e3-Full-HDe-Intel-Core-i7-3630QMe-12GBe-120GB-SSD-750GBe-GTX-660M-2GB-GDDR5e-BTe-HDMIe-USB3e0e-nVIDIA-Optimuse-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c/p10621805 Positivt: Billigst av de tre. 1920x1080 oppløsning, SSD, 12gb ram, 660 skjermkort. Negativt: ukjent merke = Kvalitet? Hvor god er SSD disken? 10000 kr: ACER Aspire V3-771G 17.3" http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=768142#extra Positivt: 16gb ram, 120gb SSD, negativt: 1600 x 900 oppløsning. Hvor god er SSD disken? 8700kr: ASUS K95VJ 18.4" Full HD http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=762261 Negativt: "bare" 8gb ram, Ingen SSD - er det ekstra brønn inni? GeForce GT 635M Er det andre modeller og merker jeg bør ta med i vurderingen? I7 CPU, bra skjermkort, 17" skjerm. Helst ikke mindre enn 8GB minne - jeg kan alltids sette inn selv, men da bør det være en fristende modell. Håper på hjelp Lenke til kommentar
MrL Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Multicom PCen er latterlig bra på pris, det er MYE for pengene(faktisk mest), spesielt hvis man allerede har windows lisens. Jeg har dog ikke noen erfaring med hvordan det er med feil på dette merke, men skulle jeg selv kjøpt en PC i dag ville jeg prøvd den, har skikket på de en stund nå. Du nevner dog at du må ha god lyd fra laptop, det er det IKKE på multicomen. Personlig ville jeg dog aldri valgt PC etter det punktet. 1 Lenke til kommentar
grijan Skrevet 8. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2013 Multicom PCen er latterlig bra på pris, det er MYE for pengene(faktisk mest), spesielt hvis man allerede har windows lisens. Jeg har dog ikke noen erfaring med hvordan det er med feil på dette merke, men skulle jeg selv kjøpt en PC i dag ville jeg prøvd den, har skikket på de en stund nå. Du nevner dog at du må ha god lyd fra laptop, det er det IKKE på multicomen. Personlig ville jeg dog aldri valgt PC etter det punktet. Enig i det du sier om lyd. Det er et dårlig argument å velge laptop utav. For alt jeg vet er det like dårlig lyd i den HP Pavilion'en jeg har nå. Ser ut som man får MYE for pengene. Jeg leste i en annen tråd her at mange skriver om døde pixler på multicom'en. Men da har man jo alltids 14 dagers angrefrist?! Rart ingen har komt på at det er et alternativ istedenfor å prøve seg på garanti osv. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Enig i det du sier om lyd. Det er et dårlig argument å velge laptop utav. For alt jeg vet er det like dårlig lyd i den HP Pavilion'en jeg har nå. Ser ut som man får MYE for pengene. Jeg leste i en annen tråd her at mange skriver om døde pixler på multicom'en. Men da har man jo alltids 14 dagers angrefrist?! Rart ingen har komt på at det er et alternativ istedenfor å prøve seg på garanti osv. Angrefrist er nok ikke noe å sikte etter, da det krever at varen omtrent er så godt som ny når den leveres tilbake, da skal man være svært forsiktig med plastikk og sånt, og produktet må være nærmest ubrukt. Ja jeg bruker heller headset/ørepropper for lyd, mye bedre lyd og lager ingen forstyrrelser for andre. Multicomen krever nok at du ikke er helt fjern på PC da du må instalere en del drivere og sånt. Hva som angår feil med maskinene finner du nok mange tråder om her, dog ville jeg konsentrert meg i feilene som har rammet flere, og ikke enkelttilfeller, da enkelttilffeller skjer ofte med alle maskiner fra alle merker. 1 Lenke til kommentar
grijan Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 Har akkurat bestilt http://www.multicom.no/Xishan-W370E-17e3-Full-HDe-Intel-Core-i7-3630QMe-12GBe-750GBe-GeForce-GTX-660M-2GB-GDDR5e-BTe-HDMIe-USB3e0e-nVIDIA-Optimuse-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c/p10621803 17" uten SSD disk, til 7700kr Bestiller en Samsung SSD 840 PROSeries 256GB til 1750kr http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=765953 Ser ut som den scorer ganske bra. Noen synspunkter på det? Lenke til kommentar
xoura_himori Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Jeg ser du bestilte pc'n fra multicom. Jeg håper og har lyst til å tro at du vil være fornøyd med denne. Jeg har anbefalt den til en del andre den siste tiden ettersom det er den du får mest hardware for pengene nå om dagen. Når det kommer til god lyd så er det faktisk en pc serie som har bra lyd og det er MSI GT serien som har høyttalere produsert av THX. (eks. MSI GT70 og GT60). Men disse koster litt mer enn det smaker i dag enn når jeg kjøpte min. SSD'en du har valgt ser bra ut den. Har ikke noe å si på den NOTE: Multicom pc'n har IKKE operativsystem. Lenke til kommentar
xoura_himori Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Men hvorfor gå for den uten SSD og installere det selv når du kan kjøpe en som alt har en SSD? http://www.multicom.no/Xishan-W370E-17e3-Full-HDe-Intel-Core-i7-3630QMe-12GBe-120GB-SSD-750GBe-GTX-660M-2GB-GDDR5e-BTe-HDMIe-USB3e0e-nVIDIA-Optimuse-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c100560/p10621805 Lenke til kommentar
grijan Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 Si det... Jeg syns 120gb SSD er i minste laget. Bare Adobe CS6 tar ca 10gb + jeg skal ha en del spill og programvare. Det er vel en fordel (les nødvendighet) at alt av programvare er installert på SSD disken for at det skal være noe poeng? Er lite oppdatert når det gjelder disker og hva som er mest effektivt Men, når jeg regna på det nå, så er det bare 500kr ekstra for den modellen med 120gb disk kontra den uten. Den Samsungdisken på 256 koster 1750, så jeg betaler 1300-1400 (m frakt) for 128gb mer. Kanskje jeg angrer litt nå da! - men det er straffen for å spørre på forumer. hehe Forresten: Hva merke og modell er SSD disken som er i W370E fra multicom? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 (endret) SSD'en i Multicom's maskiner er ganske sikkert en Intel - men hvilken modell, er mer uvisst. Men det er jo bare å kontakte dem og spørre. Du vil uansett ikke merke forskjell på ytelsen om det er den ene eller andre SSD'en som sitter i. Det du kan merke forskjell på, er levetid, pålitelighet, graden av problemer og ytelse over tid. Det mest fornuftige er å velge en SSD som er anerkjent god på disse områdene, samt pris, og ikke ut fra ytelsestall. Ellers: Det kommer jo selvsagt an på hvor mange og hvor store programmene er, de du vil ha på SSD'en. Men 120 GB rekker til veldig mye ... hvis man legger alt av video, bilder, lydfiler o.l. på den vanlige snurredisken. Selv har jeg 160 GB SSD, og har til dags dato ikke klart å fylle mer enn ca. halvparten. Endret 9. januar 2013 av thomit Lenke til kommentar
xoura_himori Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Men, når jeg regna på det nå, så er det bare 500kr ekstra for den modellen med 120gb disk kontra den uten. Den Samsungdisken på 256 koster 1750, så jeg betaler 1300-1400 (m frakt) for 128gb mer. Kanskje jeg angrer litt nå da! - men det er straffen for å spørre på forumer. hehe Du angrer litt nå kanskje, men om 2 måner når du har satt inn den nye SSDen, installert alt og hatt den litt. SSD'en i Multicom's maskiner er ganske sikkert en Intel - men hvilken modell, er mer uvisst. Men det er jo bare å kontakte dem og spørre. Du vil uansett ikke merke forskjell på ytelsen om det er den ene eller andre SSD'en som sitter i. Det du kan merke forskjell på, er levetid, pålitelighet, graden av problemer og ytelse over tid. Det mest fornuftige er å velge en SSD som er anerkjent god på disse områdene, samt pris, og ikke ut fra ytelsestall. Ellers: Det kommer jo selvsagt an på hvor mange og hvor store programmene er, de du vil ha på SSD'en. Men 120 GB rekker til veldig mye ... hvis man legger alt av video, bilder, lydfiler o.l. på den vanlige snurredisken. Selv har jeg 160 GB SSD, og har til dags dato ikke klart å fylle mer enn ca. halvparten. Dette skulle være enkelt. Pleier å få svar på sånt i løpet av dagen eller dagen etterpå. Lenke til kommentar
grijan Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 (endret) Planen er å ha alt av software på SSD disken. Kommer til å redigere bilder og video som lagres midlertidig på SSD'en, for så å flytte det over til en servermaskin. Skal prøve meg på å kansellere ordren, og bestille W370E med SSD disk heller. Så sparer jeg de pengene i denne omgang:) Det er nok sant som du sier angående valg av SSD disk. OG nå sitter jeg på en HP laptop fra 2009, så uansett SSD er det jo en gigantisk oppgradering. Så kan jeg heller oppgradere til ny SSD senere. Har faktisk vært innom tanken å ta ut den der 750gb snurredisken og heller sette inn to SSD i raid. Så da er det kanskje det beste å vente med SSD oppgradering Edit: Change of plans. ser at SSD disk modellen ikke er på lager, så det tar fort en 1-2 uker ekstra. Da blir det ekstrabestilling på Samsung SSD Endret 9. januar 2013 av grijan Lenke til kommentar
thomit Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 (endret) Jeg har faktisk prøvd både 1 og 2 SSD'er (RAID) til videoredigering - og kan i 95% av tiden ikke merke forskjell. Men veldig stor forskjell mellom snurredisk og en enslig SSD. Så ... du får prioritere deretter Endret 9. januar 2013 av thomit Lenke til kommentar
xoura_himori Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Jeg har også prøvd å sette 2 SSDer i raid (raid 0) og jeg merker faktisk nesten ikke forskjell i ytelse. Så jeg er ikke sikker på om det er vært det. Men du kan sette dem i raid 1 (mirror) om du er redd for at det du har på hard diskene blir slettet ved en mulig krasj. Men da kan du like godt lage en partisjon av snurredisken som er i raid 0 med SSD disken? Men som thomit sier. Du må prioritere dette selv Lenke til kommentar
grijan Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2013 Takk for tips. Da dropper jeg tankene om SSD i raid. Er ikke redd for krasj siden jeg kommer til å lagre media på en egen server. Men gutar, er vi fortsatt enige om å gå for Samsung SSD 840 PROSeries 256gb? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 (endret) Jeg synes vel at du kan spare noen hundrelapper ved å gå for den "vanlige" 840'ern - altså den uten "pro" i navnet. Eller velge en Intel 330/335 eller 520. Den ekstra farten i en "Pro" er bare noe som kommer til syne i benchmark'er, og ikke noe du vil legge merke til i bruk. Kvaliteten ellers skal være lik mellom de to versjonene. Min synsing. Denne f.eks. Får glimrende skussmål fra diverse testere, bl.a. hos Anandtech. Klar forbedring fra forgjengeren 330, men trolig med Intel's gode "track record" når det gjelder pålitelighet og ytelse over tid, i behold. Prisen er også glimrende. "Vanlig" Samsung 840 har du her. Endret 9. januar 2013 av thomit Lenke til kommentar
xoura_himori Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Jeg tror jeg ville gått for "ikke pro" versjonen av samsung 840 disken selv her ja. Sparer en god del penger og jeg kan ikke tro at du vil merke noen ytelses forskjell i det hele tatt. Lenke til kommentar
grijan Skrevet 11. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2013 Så var jeg en av de heldige: Har heldigvis vært veldig forsiktig med emballasjen. Har sendt mail til de, og håper de svarer asap Lenke til kommentar
thomit Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 ehm ... hva skal det bildet fortelle oss? Er det slik å forstå at du har fått laptopen, men at det er noe feil med den? Lenke til kommentar
grijan Skrevet 11. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2013 Ja, det er normalt ikke en rød strek over hele skjermen i bios Skal innrømme det kanskje ikke var så lett å se uten litt info. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Ok. Er den samme streken å se etter at du har lastet inn driveren til skjermkortet, og fått det i gang? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå