Gå til innhold

Videregående

gratlas

Anbefalte innlegg

Hei!

Har noen spørsmål om VGS,

1. Er det nesten som en ny start? Begynner å bli rimelig lei av det med "status" og "popularitet" på ungdomsskolen...

2. Er matematikken mye vanskeligere fra US til VGS?

3. Hva er et "bra" snitt, tredjeåret på VGS?

Takker :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på linje. Jeg syns ikke matten var mye vanskeligere på studiespesialisering, siden jeg tok praktisk matte. Det er som ungdomsskolen bare at man er litt mer moden. Er fortsatt status og popularitet osv, kommer veldig an på hvor og hvilken skole du skal gå på. Jeg syns alt over 4 er et bra snitt

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

1. Er det nesten som en ny start? Begynner å bli rimelig lei av det med "status" og "popularitet" på ungdomsskolen...

1. Vil egentlig ikke svare på den, ting kan ta ei bråvending for mange. Bare vær vanlig?

2. P-matte er IKKE vanskeligere, så der kan du ta det helt med ro om du sliter litt.

3. Alt over fire er "bra" og vanlig, men du får ikke bilde av deg i gangen av det ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

1. Både ja og nei. I mitt tilfelle kom jeg i en ny klasse med under 5 jeg kjente fra før, så de fleste var ukjente for meg. Men du kommer nok til å treffe på de samme mennesketypene på VGS også.

2. Kommer an på. På studiespesialiserende har du mulighet til å velge hva slags matte du vil ha. VG1 kan du velge mellom praktisk matematikk 1P eller teoretisk matematikk 1T. 1T regnes som vanskeligst. I VG2 kan du velge mellom 2P, S1 og R1, hvor 2P er det aller enkleste (u-skole pensum) og R1 er vanskeligst (realfagsmatematikk). Du kan slutte å ha matematikk etter Vg2. Hvis du vil ha matte i VG3 fortsetter du med enten S2 eller R2. Vil si at de fleste fag på vgs krever en del mer arbeid enn på ungdomsskolen.

3. Igjen så kommer det an på. Er man vant til å gjøre det bra så har man jo naturligvis høyere ambisjoner. Er jo også en del studier som skiller seg ut med tanke på snitt for å komme inn, type medisin, jus, diverse sivil ingeniørlinjer. Men jeg vil si at et snitt på 5 regnes som bra.

Endret av K R U E G E R
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

1) Det kommer an på hva man selv vil. Selv ønsket jeg meg en ny start og gav derfor blaffen i alle dramaskrik om popularitet og lignende. Det ble derfor for meg en "ny" start, mens andre holdt fast ved sitt gamle jeg.

2) Som paithlezz sa kommer det an på hvilke matematikkurs man tar og hvilket anlegg man har for det. P-matematikk er selvsagt veldig enkelt for en som er god i matematikk mens det kan være krevende for andre. R-matematikk er ikke for alle, og i løpet av de første ukene kommer du til å få et inntrykk av nivået til P- og T-matematikk og kan ta et valg på bakgrunn av det. Det er heller ikke umulig å bytte etter hvert, hvis man føler for det.

3) Et bra snitt avhenger jo av hva man selv definerer som "bra". Noen ser seg fornøyd med et snitt rundt 4, andre 5 mens noen også høyere. Det kommer an på hva man ønsker ved endt vgs. Et bra snitt vil i mine øyne være over 5, men som sagt. Det er et personlig spørsmål

• Liker 2
Lenke til kommentar

Heihei. Skolearbeid verdsettes av medelever avhengig av hvilket studieløp du går.

Matematikken krever at du jobber med faget, ellers faller du av. I bunn og grunn er det snakk om mengdetrening. (Ikke tro at matematikk er en slags intelligenstest)

Et bra snitt går fra 5.5 til 6.4 for min del, inkludert realfagspoeng. Når man kommer fra ungdomsskolen sies det at snittet på snittelevene faller litt.

Endret av Flatlus
Lenke til kommentar

1. Hvis du ønsker en ny start, så har du muligheten til det. Status og popularitet vil følge med deg frem til graven. Alle ønsker oppmerksomhet, uavhengig av alder. Bare å bli vant til. Men du vil garantert merke at de som oppnår status og blir populære ofte er de som oppnår best resultater på skolen. Det er ikke lenger populært å være dum, som mange tror. Nivået blir høyere, og de dumme faller ut av skolen. Som jeg vil gå inn på under punkt 2 er videregående frivillig. Det blir med andre ord færre av de dumme, mens de smarte blir igjen og skaper et godt læringsmiljø. Dette merker du spesielt ved høyere utdanning etter vgs.

2. Matematikk blir gradvis vanskeligere fra hvert år. Det vil naturligvis føles vanskeligere ettersom du går inn i nye læringsmiljø du kanskje ikke er vandt til. Det forventes mer av deg. Ungdomsskolen var noe du Måtte gå på. Videregående har du derimot muligheten til å droppe ut av. Det forventes dermed at du vil være der og ønsker å lære mest mulig. Det er fremdeles overkommelig. Føler du deg trygg på matematikk fra ungdomsskolen vil du også føle deg trygg på vgs. Husk at det finnes tre forskjellige typer matematikk du kan velge på vgs. P-matte er lettest, S-matte er middels, mens R-matte er "vanskeligst". Det er viktig å huske at mange Universiteter osv krever at du for eksempel har hatt S-matte eller R-matte. Mer informasjon om dette vil du få når du starter på vgs.

3. Det spørs litt på hva du ønsker videre i livet. Mange studier (universitetet osv) krever at du har mellom 5 og 6 i snitt for at du får lov til å starte der. Husk at du kan oppnå ekstrapoeng hvis du velger realfag. Dette hever snittet ditt. Dette fordi det anses som litt vanskeligere og fordi man ønsker at flere velger denne retningen. Vet ikke hva slags person du er, eller hvilke ambisjoner du har, men du burde hvertfall ikke ligge under 4.

Endret av ggree
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. For meg var det en ny start, en helt annen hverdag og nye folk, utrolig kjekt. Jeg går elektro-linjen.

2. Det spørs hvilken matte du velger, T er vanskeligere enn P.

3. Det viktigste er at du har god orden og oppførsel-karakter ! Får du nedsatt der kommer du bakerst i køen uansett hvor gode karakterer du har. Det meste over 4 er bra, 5 er gjerne å foretrekke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

3. Det viktigste er at du har god orden og oppførsel-karakter ! Får du nedsatt der kommer du bakerst i køen uansett hvor gode karakterer du har. Det meste over 4 er bra, 5 er gjerne å foretrekke.

Dette kan være feil. Dette gjelder bare dersom du skal starte å jobbe rett etter vgs. Dersom du for eksempel skal studere på Universitetet eller lignende, bryr ikke arbeidsgiver seg om vitnemålet fra vgs. Universitetet bryr seg bare om karakterene dine. Men du må huske at de som har høyt fravær ofte har dårligere karakterer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det kan være en ny start. Bestem deg for det å la det bli det!

Status og popularitet er nok fortsatt reellt, men folk blir jo mer voksne på VGS.

Som andre sier er det avhengig av hva slags matematikk du tar. Men om du er flink i matematikk, så er det en glatt overgang som ikke er særlig brå. Er du dårlig i matematikk vil du nok få en utfordring.

Subjektivt, men jeg vil si minimum 4.

Avslutninigsvis, så anbefaler jeg deg å jobbe HARDT på videregående og få deg en høy utdanning.

Hilsen en som var skolelei, spilte i band og nå angrer.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...