Gå til innhold

Begrense diskforbruk av windows 7, liten ssd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan fjerne hibernate.sys, den trenger du kanskje ikke. Hvor mye RAM har du, det kan godt være du ikke trenger pagefile.sys heller. Der vil du fort klare å spare 8-12 GB :)

Altså, klart, liker du å sette pc'n din i "hibernate" så er jo hibernate.sys en ting du trenger ;)

Endret av Stoddart
Lenke til kommentar

Her må dy utdype :)

Jeg liker å kunne klappe igjen lokket og ta det opp enten 2 minutter etter eller 7 dager senere og fortsatt starte på 1 sekund. Det kan jeg nå.

Har per nå 4gb ram, men skal skifte til 10gb i løpet av uka så fort jeg finner ut om "sølvteipen" på den orginale brikka skal flyttes over til den nye eller ikke!

Lenke til kommentar

Filen hiberfil.sys er innholdet i RAM skrevet til disk. Denne brukes til hybrid dvalemodus (hybrid sleep), slik at hvis strømmen går, så leses filens innhold tilbake igjen i RAM og du kan fortsette som før. Så øker du mengden RAM, vil hiberfil.sys øke tilsvarende (ikke alltid like mye). Det er mulig å skru av denne funksjonen, men da må PC-en være tilkoblet strøm konstant (og det er jo en bærbar pga. batteriet).

Du kan kjøre Windows' egen Diskopprydding (cleanmgr) og fjerne midlertidige og gamle filer du ikke trenger. CCleaner er også ofte anbefalt. Og kanskje SpaceSniffer, et program som visualiserer filer basert på størrelse.

Lenke til kommentar

Hiberfile.sys har normalt en størrelse på 75% av den totale mengden RAM du har i maskinen. Hvis du skal ha hibernation aktivert med 10GB RAM vil hiberfile.sys ta opp 7,5GB av plassen på SSDen. Dersom du er villig til å legge inn Windows 7 på nytt, kan jeg anbefale deg å følge denne guiden hvor man fjerner unødige elementer slik at installasjonen blir mindre. Det er linket til en ferdig preset for Win Toolkit litt nede i tråden.

Lenke til kommentar

Okei. Har allerede kjøpt brikke som skal på plass, men da vil kanskje ikke dette funke?

Må uansett gjøre noe drastisk siden det nå bare er 300mb ledig.

Kan flytte over office eller noe, men behagelig med fart på den pakka, brukes MYE.

Ccleaner bruker jeg jevnlig :)

hiberfil.sys trenger jeg vel hvis jeg ønsker å klappe igjen lokket og åpne igjen RASKT etter 2sek eller 5 dager?

Hvordan sperres pagefile til en mindre størrelse da? :) Og hvor stor bør den være?

Lenke til kommentar

Når jeg huker av for å se skjulte filer finner jeg ikke disse filene! Ser i C: men har også sett gjennom windowsmappa, system 32 osv osv uten å finne :S

SSD (som sitter på hovedkortet og er OS disk) er på 32gb.

Windowsmappa tar 23gb (er dette litt mye??)

Programfiler, brukere, msocache og programdata tar 7,6gb.

Fin link Stoddart, men finner ikke filene i den første skjermdumpen hos meg selv...

Lenke til kommentar

Gikk inn på sidevekslingsfil gjennom 'avanserte systemegenskaper' eller noe i den dur.

Der sto det at C har 'ingen' sidevekslingsfil, mens D (spindisk på 500gb har en 'systemstyrt').

Kan jeg slette denne for å spare plass? Skal C sin være deaktivert som standard, med bare 4gb RAM?

Har ikke tuklet med disse innstillingene, var sånn...

Du kan gå inn i kontrollpanel og sette opp swapfila til å ligge på D disken(krever en restart av maskina for å tre i kraft). Da får du ihertfall en del mere plass.

Er det det som har skjedd av seg selv jfr siste post? Ser egentlig ikke helt sånn ut...?

Lenke til kommentar

Sjekk ut treesize så scanner du C disken din, den skal så vidt jeg vet vise alle filene. Var der jeg fant mine filer :) Da ser du også om du har glemt bort noe.

Nå skal det sies at jeg har absolutt ingenting innstallert på C-disken min (60GB ssd), og måtte fjerne hibernate og pagefile for å ikke gå tom for plass.

EDIT: Leste faktisk at pagefile ofte er deaktivert som default når man har Win 7 64-bit. Var ikke tilfelle hos meg, men tydeligvis hos deg :) Anbefaler fortsatt å ta en treesize scan :)

Endret av Stoddart
Lenke til kommentar

Gikk inn på sidevekslingsfil gjennom 'avanserte systemegenskaper' eller noe i den dur.

Der sto det at C har 'ingen' sidevekslingsfil, mens D (spindisk på 500gb har en 'systemstyrt').

Kan jeg slette denne for å spare plass? Skal C sin være deaktivert som standard, med bare 4gb RAM?

Har ikke tuklet med disse innstillingene, var sånn...

Er det det som har skjedd av seg selv jfr siste post? Ser egentlig ikke helt sånn ut...?

Ser ut til at du ikke har den muligheten, så det er ikke noe å spare der.

Hva med å kjøpe en ny datamaskin, istedenfor å sitte å mekke på et utdatert lappverk?

Det synes jeg er et dårlig råd, er jo mye billigere å heller bytte ut SSD disken med en større disk hvis maskina ellers fungerer bra. Hvis han senere vil kjøpe ny maskin kan han ta ut SSD disken og fortsatt benytte den så det er ikke noe tap å kjøpe en slik disk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Men da sitter du jo å mekker på et gammelt utdatert lappverk bakteriebombe. Nå er nye datamaskiner så pass billige at det er heller bedre å kjøpe ny datamaskin, enn å skifte ut deler som SSD harddisk, og RAM.

Dette synes jeg er tullete, la driten skli ned i bosset :)

Lenke til kommentar

Vel, jeg kjøper meg ikke ny pc hver 6. mnd, og kan uansett flytte OS over på snurredisken om det så er. Men det hadde vært gunstig å holde OS og office på ssd, da det har gitt en enorm økning i hastighet og har fungert helt ypperlig helt til windowsmappa ble for stor.

Skal virkelig 'windows'-mappa på C være over 23,5GB?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

6 måneder gammel PC med bare 30GB SSD? Dette må ha vært en svært billig datamaskin. Kan de vennligst angi produsent og modell?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...