Isbilen Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Nintendo var langt fra først med en bærbar spillkonsoll (selv om jeg husker reklamene i sin tid påstod det). Men de var (og er?) helt klart flinkest. Gi meg en god grunn til at de ikke bare skulle satt ordentlig maskinvare i Wii U?(de kunne tatt markedet fullstendig hvis de gadd men hvorfor de ikke gidder vet jeg ikke) Nintendo liker å tjene penger for hver solgte konsoll, fra første solgte konsoll. Da blir det vanskelig med helt siste skrik av hardware. Lenke til kommentar
Danek Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Nintendo var langt fra først med en bærbar spillkonsoll (selv om jeg husker reklamene i sin tid påstod det). Men de var (og er?) helt klart flinkest. Nintendo liker å tjene penger for hver solgte konsoll, fra første solgte konsoll. Da blir det vanskelig med helt siste skrik av hardware. Nei. Slik jeg forstår det selger produsentene med tap, for så å tjene inn det tapte gjennom salg av mjukvare aka spilltitler. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Wii motion kontrollerne som ikke fungerer på noen som helst måte som de burde. Wii U som er en blåkopi av Wii bortsett fra en slags gamepad skjerm. nei de har ikke akkuratt gjort noe stort og spennende de siste 7 årene. Nintendo solgte fler konsoller en sony og microsoft med stor margin men tjente fortsatt mye mindre da spillene til de 2 andre konsollene solgte flere titals ganger mer på grunn av utvidet støtte og maskinvare. Wii er søppel, Wii U er søppel og nintendo sliter på lik linje med sony da de ikke klarer å lage ting som slår helt ann.(ps3 kostet 3000kr for mye ved launch fordi maskinen var så dyr og produsere og dette skapte problemer som sony den dag i dag sliter med økonomisk, Wii er en konseptmaskin som mange kjøper og bruker litt og glemmer fordi den har ingen stortitler utenom Zelda og Mario.) Gi meg en god grunn til at de ikke bare skulle satt ordentlig maskinvare i Wii U?(de kunne tatt markedet fullstendig hvis de gadd men hvorfor de ikke gidder vet jeg ikke) Jeg vet ikke hvor du har det fra at de to andre konsollene solgte "flere titalls ganger" flere spill. Wii har solgt mer software enn PS3, og ligger ikke flere titallsganger bak 360. Resten av argumentet ditt baserer seg også på mye rart, men akk. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Nei. Slik jeg forstår det selger produsentene med tap, for så å tjene inn det tapte gjennom salg av mjukvare aka spilltitler. Hvis de tjener det inn igjen. Sony har tapt omtrent like mye penger på PS3-generasjonen som de tjente på PS1+PS2. Dette går fordi de har andre deler av selskapet som kan subsidiere tapet. Det går ikke for et rent spill-selskap som Nintendo. Dvs, det går ikke heller lengre for Sony, siden resten av selskapet også taper voldsomt med penger - nettopp derfor er de i en mye tøffere situasjon inn mot PS4 enn de var inn mot PS3. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Nei. Slik jeg forstår det selger produsentene med tap, for så å tjene inn det tapte gjennom salg av mjukvare aka spilltitler. Ikke Nintendo. Selv om Wii U i begynnelsen muligens går ørlite i minus per konsoll, har selskapet en lang historie med å tjene penger på HW. Sony, derimot, tjente ikke penger på selve PS3 før i 2010. http://www.gamesindu...ly-strong-value http://www.eurogamer...intendo-reveals Endret 14. januar 2013 av Isbilen Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Informasjonen i det siste intervjuet der har blitt tilbakevist av Nintendo. De trenger vist å selge mer enn et spill for å tjene penger. Lenke til kommentar
Danek Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Ved hver nylansering er i alle fall det tilfellet. Historisk sett har alle produsentene solgt med tap. De tjener det inn igjen ved salg av software. Det er en sjanse som er nødvendig å ta dersom en skal ligge helt i fronten på konsollracet. Ett spill høres kanskje ubetydelig ut, men når du tenker deg at det ene spillet koster drøyt 600 kr, og at konsollen koster rundt 3k, da selges HW med drøyt 16.5% tap. I og for seg et smått nummer, men når du regner på hundretusenvis av enheter er det en betydelig utgift å dekke. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Det er ikke riktig. Nintendo har aldri før lansert en konsoll med tap. Dog valgte de ved to anledninger å kutte prisen på produktet sitt såpass kraftig at de i en periode solgte de med tap, dette skjedde med Gamecube, og sist med 3DS. Wii U er første konsollen de selger med tap fra start. Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Jeg vet ikke hvor du har det fra at de to andre konsollene solgte "flere titalls ganger" flere spill. Wii har solgt mer software enn PS3, og ligger ikke flere titallsganger bak 360. Resten av argumentet ditt baserer seg også på mye rart, men akk. sånn som call of duty spillene mener du? eller gta spillene? eller halo spillene?`alle sammen har solgt mer enn noen andre spill og ingen av disse er på Wii. så der har du den. jeg er ikke imot nintendo jeg er imot latskapen deres. ro ned fanboismen din nå. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Det er ikke jeg som er fanboy her, sjekk salgstallene. De spillene du nevner har alle solgt bra, men det totale software-salget på Wii er likevel større enn på PS3, og de mest solgte spillene denne generasjonen er faktisk på Wii - tro det eller ei. Jeg kan gi deg topp 5: 1. Wii Sports 2. Mario Kart Wii 3. Wii Sports Resort 4. Wii Play 5. New Super Mario Bros. Wii Lenke til kommentar
Mala Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Wii Sports spillene følger/fulgte (?) vel med i pakken fra dag 1 av gjorde de ikke? Det er jo likevel spill solgt sånn sett Etterhvert fikk vel Mario Kart samme behandling om jeg ikke tar feil. Endret 14. januar 2013 av Mala Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Wii Sports spillene følger/fulgte (?) vel med i pakken fra dag 1 av gjorde de ikke? Det er jo likevel spill solgt sånn sett Etterhvert fikk vel Mario Kart samme behandling om jeg ikke tar feil. Dette er sant, og vi kan selvsagt begynne å diskutere om spill som noensinne har vært bundlet ikke skal telle med. Det gjør imidlertid salgsstatistikk veldig mye vanskeligere å bruke, da ikke bare Nintendo, men også Sony og MS i utstrakt grad har benyttet seg av dette. Og for det totale software-salget, teller jo alt med uansett, og det var jo det vi diskuterte. Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Wii motion kontrollerne som ikke fungerer på noen som helst måte som de burde. Wii U som er en blåkopi av Wii bortsett fra en slags gamepad skjerm. nei de har ikke akkuratt gjort noe stort og spennende de siste 7 årene. Nintendo solgte fler konsoller en sony og microsoft med stor margin men tjente fortsatt mye mindre da spillene til de 2 andre konsollene solgte flere titals ganger mer på grunn av utvidet støtte og maskinvare. Wii er søppel, Wii U er søppel og nintendo sliter på lik linje med sony da de ikke klarer å lage ting som slår helt ann.(ps3 kostet 3000kr for mye ved launch fordi maskinen var så dyr og produsere og dette skapte problemer som sony den dag i dag sliter med økonomisk, Wii er en konseptmaskin som mange kjøper og bruker litt og glemmer fordi den har ingen stortitler utenom Zelda og Mario.) Gi meg en god grunn til at de ikke bare skulle satt ordentlig maskinvare i Wii U?(de kunne tatt markedet fullstendig hvis de gadd men hvorfor de ikke gidder vet jeg ikke) Sliter med å ta deg seriøst, men skal prøve å gi deg noen seriøse svar her. - Wii motion controllere som ikke fungerer som de burde? På hvilken måte? Det ble bedre med motion plus, men de fungerer helt utmerket med vanlige motion controllere. At noen spill ikke utnytter det bra er en annen sak. Vi kan jo følge opp med f.eks Kinect og PSMove. Kinect burde ha vært bra, men de fokuserer jo utelukkende på casual spill der vi ikke trenger å gjøre en dritt for å vinne. Dette er nok mest fordi Kinect-kontrolleren er usaklig dårlig. Å svinge en arm eller to går fint, men noe fin presisjon er det bare å glemme. PSMove på sin side fungerer like bra som Wiimoten, men hva hjelper det når det ikke finnes noe som helst av spill til den? - Nintendo har ikke gjort noe spennende på syv år? Siden Wii, Wii U og 3DS? Wii flyttet fokuset fra hardcore gamere til familier, og ble dermed en liten revolusjon siden ble populær hos veldig mange som aldri ville ha rørt en spillkonsoll før. Wii U gjør mye av det samme, men fokuserer også på hardcore spillere. Den er dermed litt dyrere og har bedre grafikk, men er ikke i toppklassen. Det trenger den da heller ikke være. 3DS på sin side er det første konsollen noensinne som har ekte 3D (og det uten å måtte bruke briller), og har en hel rekke andre finesser som gyroskop og alt det der. Går vi enda noen få år tilbake har vi DS, som revolusjonerte håndholdte konsoller igjen med touchpad og to skjermer. Blandt annet. - Nintendo sliter på lik linje med Sony? Tja, du har fått med deg at 3DS har solgt ti ganger så mange enheter som PSVita? Det gikk trengt i starten, men har tatt seg kraftig opp. Sony sliter i Japan, men Nintendo trenger ikke akkurat bekymre seg. Wii U selger i bøtter og spann der, mye takket være titler som Monster Hunter og Dragon Quest. - Wii har ingen stortitler utenom Mario og Zelda? Og Metroid? Mario Party? Wario? Mario Kart? Monster Hunter? Dragon Quest X? Bare for å nevne noen få. - Hvorfor har de ikke topp moderne hardware i Wii U? Tja, fordi de ikke trenger det? Du må slutte å sette alle konsollene side om side. XB360 og PS3 sloss om de samme spillene, noe som gjør at biblioteket på dem er forstyrrende likt. Begge har noen få eksklusive spill, men de fleste spillene kommer på begge konsollene. Wii på sin side har enormt med eksklusive spill. Mange av dem ville du aldri ha tatt i med tang engang, men desto bedre for oss andre som vil ha noe annerledes. Jeg vil ikke ha rekke på rekke med generske FPSer og elendige actionspill på Wii U. Jeg vil ha Nintendospill. Nintendo var langt fra først med en bærbar spillkonsoll (selv om jeg husker reklamene i sin tid påstod det). Men de var (og er?) helt klart flinkest. Sorry, var litt kjapp der. Tenkte på at Nintendo var de første med en "ekte" håndholdt spillkonsoll. Det har vært håndholdte konsoller før, men de lot deg ikke bytte ut spill. Btw jeg er enig i at Wii Sports ikke burde 'telle' når det gjelder antall spill fordi det fulgte med Wii'en. Det gjør at jeg også 'kjøpte' det, selv om jeg knapt har giddet spille det. Jeg synes salgsstatistikken kun burde inneholde spill vi faktisk bestemte oss for å kjøpe, ikke gratisspill. Når det er sagt burde spill som fulgte med i bundles telle med (dvs Zelda-bundle med konsoll og Zelda), fordi disse er i begrenset opplag og kom lenge etter at konsollen ble gitt ut. Hadde man kun vært interessert i konsollen hadde man nok fått den lenge før, og sannsynligvis mye billigere uten spillet i bundelen. Endret 14. januar 2013 av Lykketrolling Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Wii Sports fulgte ikke med i Japan, og det følger heller ikke med i feks Mario Kart-bundelen. Jeg ser poenget dog, men jeg vet ikke hvordan vi skal regne om spill som følger med konsollen ikke skal kunne regnes med. Poenget er uansett at det er solgt meget store mengder software på Wii, ikke like mye som på 360, men mer enn mange tror. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Noen interessante salgstall fra det amerikanske markedet levert av NPD-gruppen: 360 5 spill med mer enn 5 millioner solgte 78 spill med mer enn 1 million solgte 175 spill med mer enn en halv million solgte Wii 2 spill med mer enn 10 millioner solgte 10 spill med mer enn 5 millioner solgte 51 spill med mer enn 1 million solgte 127 spill med mer enn en halv million solgte PS3 2 spill med mer enn 5 million solgte 36 spill med mer enn 1 million solgte 99 spill med mer enn en halv million solgte. 1 Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Der begynner det å ligne noe. En annen ting er hele denne greia med at Wii U har utdatert hardware. Hvis grafikk er så viktig, hvordan forklarer trådstarter at Virtual Console, DSiWare, PS1- og PS2 Classics osv er så populært? Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Jeg har ingen tall, men jeg tviler egentlig på at dette er særlig populært utenfor entusiast-grupper som denne på nettet Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Jeg har kun fire ord som jeg har å bidra med i denne diskusjonen. Who. The. Fuck. Cares. Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Jeg har ingen tall, men jeg tviler egentlig på at dette er særlig populært utenfor entusiast-grupper som denne på nettet Nja, hadde de ikke solgt noe hadde vi ikke fått flere. I stedet får vi bare flere og flere. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Alltid gode argumenter og sakligt innhold fra den kanten, så det er bare bra 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå