Runar Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Før jul kjøpte jeg meg en ny iPhone 5. Den kom etter rundt en uke, og det tok ikke mange timer før jeg oppdaget at den hadde flere døde pixler. Jeg leste litt rundt på nettet og all informasjon jeg fant sa at jeg kom til å få en ny telefon hvis jeg kontaktet Apple. Greit nok, det kostet meg ingenting, så jeg ringte etter et par dager. Den hyggelige svenske damen jeg snakket med beklaget på det sterkeste, og sendte meg en ny telefon med en gang. Den andre telefonen kom frem, og skjermen var helt perfekt. Ingen døde pixler! Det var derimot noe som satt fast i den ene skruen på undersiden av telefonen. Det er såvidt synlig for det blotte øye, men man kjenner det veldig godt hvis man stryker en finger over skruene. Jeg tok et bilde (som jeg la ut i iPhone 5-tråden) som tydelig viser problemet: (Skruen ser ødelagt ut, men det skyldes lysforhold og vinkelen bildet ble tatt i.) Damen fra Apple sendte meg en e-post med informasjon om returen av den første telefonen, så jeg benyttet sjansen til å fortelle henne om «problemet» med den nye telefonen. Det viser seg at hvis jeg skrur ut skruen selv, og fjerner plastikkbiten, ryker garantien. Skal jeg be om å få nok en ny telefon (som blir min tredje splitter nye iPhone 5) selv om den jeg har nå egentlig fungerer utmerket, eller skal jeg akseptere at den ikke er helt perfekt? Eller, skal jeg løse problemet selv og satse på at det ikke skjer noe senere som gjør at jeg får bruk for garantien? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Eller, skal jeg løse problemet selv og satse på at det ikke skjer noe senere som gjør at jeg får bruk for garantien? Det synes jeg ikke du skal gjøre. Da har du ingen rettigheter hvis den svikter av heeeelt andre årsaker. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 8. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2013 Det synes jeg ikke du skal gjøre. Da har du ingen rettigheter hvis den svikter av heeeelt andre årsaker. Apple-damen foreslo jeg kunne prøve med en pinsett, men 1) plastikkbiten sitter så godt fast at jeg ser ikke for meg at det skal virke, og 2) biten som stikker ut er så liten at det kan bli vanskelig å dra den ut, selv med en bitteliten pinsett. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Finner de virkelig ut om du bare løsner en skrue? Jeg snakker ikke om å løsne noe panel. Du kan eventuellt ta et barberblad og skjære løs plasten rundt skruen. Lenke til kommentar
Espyy Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 (endret) Tja, alle gode ting er jo 3, er de ikke? Uansett, med så mange iPhone-kjøpere som tilsynelatende ikke opplever slike problemer, så burde det i seg selv ikke være for mye å forlange å kunne få en helt perfekt iPhone 5? Så, med mindre du er veldig avhengig av å ha den akkurat nå, så hadde det vel ikke vært så dumt å kjøre i hvert fall ett forsøk til? Edit: Skrivefeil Endret 8. januar 2013 av Espyy Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Apple skal jo liksom være perfekt, så da kan du kreve perfeksjon. Hvis du gidder å bruke tid på dette, kan du vel be om en ny. Problemet er garantien. Jeg hadde definitivt fikset det selv, hvis ikke det var for at garantien ville ryke da. Hvis garantien ryker så lett, ville jeg overlatt jobben til Apple. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 8. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2013 Finner de virkelig ut om du bare løsner en skrue? Jeg snakker ikke om å løsne noe panel. Du kan eventuellt ta et barberblad og skjære løs plasten rundt skruen. Jeg vet ikke hvordan de gjør det, men det er visstnok mulig å se om skruene har blitt skrudd ut. Jeg leste om dette på nettet før jeg spurte Apple-damen om bekreftelse, og hun kontaktet teknisk support for å få et svar. Men når jeg tenker etter sa hun aldri at de kan se om skruene har blitt skrudd ut, bare at garantien ikke gjelder … Lenke til kommentar
Runar Skrevet 8. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2013 Tja, alle gode ting er jo 3, er de ikke? Uansett, med så mange iPhone-kjøpere som tilsynelatende ikke opplever slike problemer, så burde det i seg selv ikke være for mye å forlange å kunne få en helt perfekt iPhone 5? Jeg har tenkt det samme. Er det for mye å forlange en «perfekt» telefon når man bruker så mye penger? Men samtidig finnes det grenser for hvor pirkete jeg skal være. Døde pixler er noe jeg hadde irritert meg over hele tiden, det samme kan ikke sies om plastikkbiten. Så, med mindre du er veldig avhengig av å ha den akkurat nå, så hadde det vel ikke vært så dumt å kjøre i hvert fall ett forsøk til? De sender ut erstatningstelefonen før jeg må returnere den jeg har, så det er ikke noe problem. Lenke til kommentar
Espyy Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Jeg har tenkt det samme. Er det for mye å forlange en «perfekt» telefon når man bruker så mye penger? Men samtidig finnes det grenser for hvor pirkete jeg skal være. Døde pixler er noe jeg hadde irritert meg over hele tiden, det samme kan ikke sies om plastikkbiten. De sender ut erstatningstelefonen før jeg må returnere den jeg har, så det er ikke noe problem. Nettopp! Og da er det i alle fall ingenting i veien for å be om en ny en, hvis du likevel får byttet den igjen. Det er jo strengt tatt ingen negative konsekvenser ved å gjøre det, med mindre du skulle ende opp med en iPhone med andre feil da, men det er vel maks uflaks så det holder. Du kan jo dem dobbeltsjekke at alt er i orden på den (eventuelt) neste telefonen de sender ut. De burde ha forståelse for dette, og vil vel gjerne slippe å måtte sende flere telefoner til deg Lenke til kommentar
Runar Skrevet 8. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2013 Nettopp! Og da er det i alle fall ingenting i veien for å be om en ny en, hvis du likevel får byttet den igjen. Ingenting annet enn at jeg føler meg litt i overkant pirkete. Men takk for tipsene! Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Pirkete, neida, det er i Apple ånd dette 2 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Forbrukerkjøpsloven gjelder selv om garantien fra produsent ryker. Selv hadde jeg nok skrudd ut skruen selv. Det du eventuelt må hensyn til er momentet du skrur skruen inn igjen med. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Finnes ikke noe som heter pirkete når man kjøper en såpass dyr telefon. Be om en ny telefon.. 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Er skruen standard, eller er det en Apple-skrue med sært hode? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 8. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2013 Er skruen standard, eller er det en Apple-skrue med sært hode? Apple-skrue med sært hode. http://www.iresq.com/iphone-repair/iphone-4/iphone-4-5-point-pentalobe-screwdriver.html Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Da kan du straffe Apple for å sabotere for gjør-det-selv, ved å overlate jobben til dem. Si du ikke hadde verktøy, ellers kunne du lett fikset det. 1 Lenke til kommentar
KontraBass Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Du kan kjøpe nye skruer her: http://cnn.cn/shop/apple-iphone-whitesilver-pentalobe-screws-p-16506.html og denne trekkeren på samme sted: http://cnn.cn/shop/precision-pentalobe-screwdriver-p-12004.html Da kan du sette inn nye skruer hvis de du skruer ut skulle bli skadet. Det er et alternativ til å sende inn og få ny telefon Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Nei. La heller Apple ta kostnaden med å sende en ny telefon, enn å bruke penger på spesialskrutrekker og miste garantien attpåtil. Lenke til kommentar
KontraBass Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Han mister jo ikke garantien hvis han setter inn en helt ny OEM skrue med ny LockTite igjen da.. Skrutrekkeren jeg for min del linket til koster ca kr. 22,- inkl. frakt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå