Gå til innhold

Headsett/øreklokker til maritim radio Icom IC-M411

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp montert en Icom IC-M411 i en åpen hard-RIB båt, og opplever at det er såpass mye støy fra motorene når man går med båten at det er vanskelig å høre radiotrafikk. Og med lytteplikt på kanal 16 så må man redusere hastigheten ganske ofte, dvs hver gang noen prater, for å høre hva som blir sagt. Nå bruker vi radioen ut over lytteplikten også, så det går mye tid på dette.

Bak på radioen er det en standard 3,5 jack for tilkobling av ekstern høytaler. Denne er beregnet på 4 eller 8 ohms enkel monohøytaler. Når eg kobler til ett headsett til her så er det konstant susing, og lyden er ekstremt høy(veldig høy selv på laveste volum).

Finnes det ett mellomtrinn eller noe som _reduserer lydnivået_, og kanskje fungerer som ett filter for å unngå susingen?

Vi er minimum to i mannskapet, og det er navigatøren som har radioansvaret. Båtfører skal få konsentrere seg om båten :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg tror problemet vil være der uansett så lenge eg går direkte. Eg har ikke prøvd all verdens med headsett, men eg har prøvd ett par, og den største forskjellen mellom oppsette beskrevet i manualen er at høytaleren er 4/8 ohm, mens headsettene ligger på 40-50 ohm. Eg tipper problemet ligger her, og at eg derfor må ha ett mellomledd som løser problemet.

Kobler eg til en høytaler på 8 ohm så er det ikke noe problem med lyden. Men utfordringen knyttet til bruken er fortsatt den samme. Eg vil ha lyden i headsett :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjøpte meg ett MSA/Sordin Supreme Pro og koblet dette opp til radioen. Dette fungerte ypperlig. Lyden ble klokkeklar. Mistenker at headsettet har en aktiv lyddemper/regulator på inngangen som gjør at den justerer volumet ned. Kanskje.

Uansett. Hørselvernet er aktivt så det blir morsomt å teste det i fart/på sjøen. Medhøret gjør at det plukker opp lyd fra omgivelsene, med mulighet for å forsterke denne. Tenker spesielt på hvor godt det fungerer å prate med sidemannen når man samtidig sitter ved siden av motoren :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...