Gå til innhold

Partibarometer for januar, februar og mars 2013

Partibarometer  

147 stemmer

1. 1. Hvilket parti hadde du stemt på dersom det var Stortingsvalg i dag?

• Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkepartiet
      29
    • Arbeiderpartiet
      9
    • Fremskrittspartiet
      28
    • Høyre
      28
    • Kristelig Folkeparti
      0
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      4
    • Norges Kommunistiske Parti
      0
    • Pensjonistpartiet
      0
    • Rødt
      5
    • Samefolkets parti (Sámeálbmot Bellodat)
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Senterpartiet
      3
    • Sosialistisk Venstreparti
      7
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Venstre
      23
    • Kristent Samlingsparti
      0
    • Ville ikke stemt
      2
    • Vet ikke/ingen formening
      4
    • Annet
      2
    • Blankt
      2
  2. 2. Hvilket parti hadde du stemt på dersom det var kommune- og fylkestingsvalg i dag?

• Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkepartiet
      25
    • Arbeiderpartiet
      11
    • Fremskrittspartiet
      22
    • Høyre
      33
    • Kristelig Folkeparti
      1
    • Miljøpartiet De Grønne
      4
    • Norges Kommunistiske Parti
      0
    • Pensjonistpartiet
      1
    • Rødt
      5
    • Samefolkets parti (Sámeálbmot Bellodat)
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Senterpartiet
      3
      5
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Venstre
      21
    • Kystpartiet
      0
    • By- og Bygdelista
      1
    • Felleslista
      0
    • Radikale Sosialister
      0
    • Solidaritetslista
      0
    • Verdipolitisk parti
      0
    • Annet
      1
    • Blankt
      2
    • Ville ikke stemt
      8
      3
  3. 3. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

• Ap og Høyre
      5
    • AP og Venstre
      5
    • AP, SV og SP
      5
    • AP og SV
      7
    • AP og SP
      0
    • AP og KRF
      0
    • Venstre, KRF og SP
      2
    • Venstre, KRF og Høyre
      5
    • KRF og Høyre
      1
    • Venstre og Høyre
      19
    • Høyre og FrP
      37
    • Høyre, FrP og Venstre
      9
    • Høyre, FrP og KrF
      4
    • FrP og KRF
      1
    • FrP og Venstre
      3
    • Høyre, Venstre, Frp og Krf
      4
    • AP, Venstre og Høyre
      2
    • AP, SP og Venstre
      2
    • Ingen av de nevnte
      28
      8
  4. 4. Hvilket parti på Stortinget liker du minst?

• Fremskrittspartiet
      34
    • Høyre
      2
    • Venstre
      2
    • Kristelig Folkeparti
      7
    • Senterpartiet
      9
    • Arbeiderpartiet
      30
      53
      10
  5. 5. Hvilken partileder på Stortinget ønsker du som statsminister i Norge?

• Siv Jensen (FrP)
      27
    • Erna Solberg (H)
      53
    • Trine Skei Grande (V)
      15
    • Knut Arild Hareide (KrF)
      1
    • Liv Signe Navarsete (SP)
      2
    • Jens Stoltenberg (AP)
      17
    • Audun Lysbakken (SV)
      4
      28
  6. 6. Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på (mulig å krysse av flere)?

• Arbeiderpartiet
      27
    • Fremskrittspartiet
      59
    • Høyre
      68
    • Kristelig Folkeparti
      7
    • Senterpartiet
      11
      17
    • Venstre
      51
    • Ingen av de nevnte
      28
      2
  7. 7. Ønsker du at ditt parti regjerer alene, eller i koalisjon med annet/andre parti(er)?

• Alene
      58
    • I koalisjon
      56
    • Spiller ingen rolle
      19
      14
  8. 8. Hvor i det (norske) politiske landskap føler du at du hører hjemme?

• Ytterste venstre-fløy
      5
    • Venstre
      13
    • Sentrum-venstre
      11
    • Sentrum
      8
    • Sentrum-høyre
      27
    • Høyre
      40
    • Ytterste høyre-fløy
      29
    • Annet
      10
      4
  9. 9. Hvilke land mener du Norge kan lære av politisk? (Mulig å krysse av på flere)

• Danmark
      26
    • Sverige
      24
    • Tyskland
      21
    • Frankrike
      7
    • Nederland
      27
    • Sveits
      62
    • Østerrike
      8
    • Australia
      6
    • USA
      22
    • Russland
      1
    • Kina
      2
    • Japan
      4
    • Singapore
      21
    • Hong Kong
      21
    • Cuba
      3
    • Tyrkia
      1
    • Annet
      10
    • Ingen av disse
      9
      27
  10. 10. Hvilke saksområder er viktigst for deg i forhold til valg av parti? (Mulig å krysse av på flere)

• Samferdsel
      61
    • Økonomi
      103
    • Utenrikspolitikk
      39
    • Justis
      39
    • Klima
      27
    • Naturvern
      26
    • Innvandring og integrering
      71
    • Forsvar
      36
    • Familie
      13
    • Skole og høyere utdanning
      78
    • Næring
      34
    • Arbeidspolitikk
      38
    • Landbruk
      12
    • Helse
      49
    • Personvern
      52
    • Sosialpolitikk
      34
    • Reform av det politiske systemet
      36
    • Kultur
      20
    • Eldreomsorg
      33
    • Olje og energi
      37
    • Annet
      12
      6
  11. 11. Er du interessert i politikk?

• Missliker politikk/bryr meg ikke i det hele tatt
      2
    • Ganske uinteressert i politikk
      4
    • Interesserer meg for enkelte saker
      15
    • Er litt interessert i politikk
      19
    • Er interessert i politikk
      47
    • Er veldig interessert i politikk
      47
    • Er politisk nerd - ekstremt interessert
      10
      3
  12. 12. Hvem tror du vinner Stortingsvalget i år?

• Rødgrønn side
      20
    • Borgerlig side
      115
    • Annet
      4
      8
  13. 13. Har du endret politisk ståsted siden forrige barometer?

• Ja
      17
    • Nei
      111
      19

Anbefalte innlegg

Svar til spenol:

Ang klima:

Takker for korreksjonen, men faktum er at det ikke har vært noen oppvarming de siste ca 15 årene til tross for at mengden utslipp av CO2 har øket sterkt, og dette er i strid med modellene som ble brukt inntil for kort tid siden.

Hvorfor sier du at det ikke har vært noen global oppvarming de siste 15 årene når det ikke er sant? Sannheten er at de 10 siste årene (bortsett fra 1998) var de varmeste årene som er registrert. 2010 var det varmeste året noensinne. Dette i følge NASA Goddard Institute for Space Studies, National Oceanic and Atmospheric Administration, Japanese Meteorological Agency og Met Office Hadley Centre.

"Scientists at NASA’s Goddard Institute for Space Studies (GISS) say 2012 was the ninth warmest year since 1880, continuing a long-term trend of rising global temperatures. The ten warmest years in the 132-year record have all occurred since 1998. The last year that was cooler than average was 1976."

temperature_gis_2012.png

"The line plot above shows yearly temperature anomalies from 1880 to 2011 as recorded by NASA GISS, the National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) National Climatic Data Center, the Japanese Meteorological Agency, and the Met Office Hadley Centre in the United Kingdom. All four institutions tally temperature data from stations around the world and make independent judgments about whether the year was warm or cool compared to other years. Though there are minor variations from year to year, all four records show peaks and valleys in sync with each other. All show rapid warming in the past few decades, and all show the last decade as the warmest."

Kilder:

http://earthobservat...ew.php?id=80167

http://en.wikipedia....perature_record

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor sier du at det ikke har vært noen global oppvarming de siste 15 årene når det ikke er sant? Sannheten er at de 10 siste årene (bortsett fra 1998) var de varmeste årene som er registrert. 2010 var det varmeste året noensinne.

Varmt er noe annet enn stigende. Global oppvarming refererer til det siste. Hvis du ser på din egen graf så er det ingen tydelig temperaturøkning fra slutten av 90-tallet til i dag.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ser klima-debatten nevnes, og det kan bli spennende å se hvor stor innvirkning dette får på debatten frem mot valget. Nå har heldigvis noe av hysteriet lagt seg i forhold til for noen år siden, men jeg registrerer at Lysbakken jevnlig er fremme og avkrever en form for troskapsløfte fra Frp til menneskeskapt global oppvarming.

En ting er hva forskningen tilsier, men det blir direkte useriøst når en som politiker kritiserer andre partier for å tvile på noe forskerne ikke selv er sikre på. Jeg er enig i at forskningen heller i godt i retning av at menneske har en innvirkning på klimaet, men det blir for dumt når politikerne, som ikke aner hva de prater om, er sikre i sin sak og fordømmer enhver som våger å tvile, mens forskerne gjør det eneste vitenskapelige og er åpne rundt at det fortsatt er rom for tvil.

Lenke til kommentar

Noe som er et glimrende eksempel på hvorfor Venstre er et sosialistisk og ikke liberalistisk parti.

Feil det. Venstre er et sosialliberalistisk parti, altså baserer det seg på liberalismen, ikke sosialismen. Men om du VIRKELIG mener dette, da er også Høyre og FrP sosialistiske partier, også... Ser du virkelig ikke forskjell på SV og Venstre???

Venstre (ikke unge-venstre, de har en god del gode poenger) fører jo i praksis samme politikk som SV kombinert med å være litt mindre grisk og grådig ovenfor grunderbedrifter.

Som for eksempel hva da? At man verne sårbare områder og bevare naturen og sånt?

Jeg er fristet til å hevde at Venstre er det mest populistiske partiet på Stortinget ved å spille på hva flertallet i det norske samfunnet innbiller seg at de ønsker. Bittelitt mer frihet, bittelitt mindre byråkrati og bittelitt mindre skatt på småbedriftene.

Mest populistiske partiet faktisk. :D

Hva er forresten superpartiet og antipopulistiske partiet du stemmer på?

Når det gjelder populistisk, vel, hva er det som er galt med å være det, sånn egentlig? Er det ikke folket, altså flertallet som burde bestemme når alt kommer til alt? Uansett første gangen jeg har hørt at Venstre er et poppulistisk parti, hahaha...

Det er ganske vittig når man setter skattenivået til stortingspartiene opp mot hverandre samt budsjettprioriteringene. Forskjellen er som å diskutere hvilken nyanse av hvit man ønsker å male veggen med. Og like sure og grinete blir de alle når man poengterer at de er sosialistiske partier alle som en.

Jaja... Jeg deler absolutt ikke denne vrangforestillingen din. Bare nyanser du liksom... Det er store forskjeller på hvordan en borgerlig og en sosialistisk regjering vil gå frem. Det er måten ting blir organisert på, hva man skal akseptere og hva man ikke skal akseptere i et samfunn og sånt... Så det er store forskjeller. Man prioriterer ulikt, og så videre. Budsjetter handler om å prioritere riktig, på riktige ting. Så det er ikke mengden penger det alltid kommer an på i valg av parti. Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Varmt er noe annet enn stigende. Global oppvarming refererer til det siste. Hvis du ser på din egen graf så er det ingen tydelig temperaturøkning fra slutten av 90-tallet til i dag.

Siden Spenols innlegg, som Simen1 svarer på her, var rettet til meg vil jeg bare si at jeg slutter meg til det Simen1 sier.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Interessant at hele 10 av 15 som har stemt så langt ser på Sveits som et politisk "forbilde". Er det forholdet til EU som fascinerer, eller den liberale økonomiske politikken?

For meg virker deres direkte demokrati appellerende, Jeg er ikke interesset i noen liberal økonomisk politikk alla USA, men jeg må si at deres håndtering av Europa Unionen burde vært et mål for Norge. Med det mener jeg at det iallefall, slik det virker for meg, at de har mer kontroll over landets fremtid ved å gjøre det på den måten. Jeg har videre lest om EUs misnøye med Sveits, men det er vel å forvente når storebror ikke får viljen sin. For meg virker det som vi sakte, men sikkert blir presset inn i EU, men at en sveitsisk løsning ville forhidret dette. En revurdering av EØS er på høy tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Dette til tross for at de vil avskaffe monarkiet og innføre republikk, samt avskaffe Folketrygden og Statens Lånekasse.

Hva vil du gjøre med de forpliktelser staten allerede har? Sosialøkonomen Helge Seip vrir seg nok i sin grav når han ser reinkarnasjonen av DLF.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Og i klassisk Frp stil overser du mine argumenter totalt. Akkurat som Jensen i klimadebatten. Men ok, greitt, deg om det.

Artig diskusjon. Så du mener vedkommende overså dine argumenter, men jeg fant ingen i ditt siste innlegg.

Skilnadden er berre den at slike sprø enkeltmannsforslag kjem så mykje oftare frå Frp enn til dømes rødt. Verkar som alle desse galningane føler seg mest heime hoss Frp og deira politikk. Ja, partiprogrammet representerer partiets hovudsaklege politikk, men mange parti, og spesielt Frp, har ein tendens til å nytte seg av store, fristande og flotte ord som ”fridom” og ”rettferd”, utan at Jensen og Co anar kva dei snakkar om.

Og kva med døme eg nemnte tidlegare, om Carl I. Hagen som ville ha spanjolar i Spania som samarbeida med nordmenn til å lære seg norsk. Om ikkje det er rasisme, sjølv om det definitivt er å setje nordmenn over andre, er det i alle fall egoisme frå øvste hylle. Og han var jo tross alt Frps formann i nesten 30 år, så om han ikkje representerer partiets politikk, så veit ikkje eg.

Jeg tror du virkelig bør danne deg en oppfatning av media og hvordan produksjon og salg fungerer. Medienes jobb er (ved siden av å være propagandamaskin) å tjene penger. For å tjene penger, må man ha et produkt som selger. En eller annen ukjent Rød-leders gale utsagn, selger ikke særlig. Men FrP, ser du, har vært i skuddsonen lenge, og det er gøy å herse med FrP! Det vil folk lese om! Så før du konkluderer med at det må være mange flere galinger i FrP enn andre partier, les deg litt opp på ting.

Jeg mistenker også at du har tatt Hagens utsagn rimelig ut av kontekst, men jeg er dog usikker på om du gjør det bevisst eller ubevisst. Skal spanjoler jobbe i Norge, bør de selvsagt lære seg norsk, på lik linje som arbeidere fra andre land bør. Men hvordan i huleste du klarer å koble dette opp mot rasisme og egoisme, vet jeg ærlig talt ikke. Gjerne utdyp dette, da du kommer med svada i store deler av innleggene dine.

Lenke til kommentar

Jeg tror du virkelig bør danne deg en oppfatning av media og hvordan produksjon og salg fungerer. Medienes jobb er (ved siden av å være propagandamaskin) å tjene penger. For å tjene penger, må man ha et produkt som selger. En eller annen ukjent Rød-leders gale utsagn, selger ikke særlig. Men FrP, ser du, har vært i skuddsonen lenge, og det er gøy å herse med FrP! Det vil folk lese om! Så før du konkluderer med at det må være mange flere galinger i FrP enn andre partier, les deg litt opp på ting.

Jeg mistenker også at du har tatt Hagens utsagn rimelig ut av kontekst, men jeg er dog usikker på om du gjør det bevisst eller ubevisst. Skal spanjoler jobbe i Norge, bør de selvsagt lære seg norsk, på lik linje som arbeidere fra andre land bør. Men hvordan i huleste du klarer å koble dette opp mot rasisme og egoisme, vet jeg ærlig talt ikke. Gjerne utdyp dette, da du kommer med svada i store deler av innleggene dine.

Ok... først og fremst syntest eg du skal lese innlegga mine ein gong til, for du har tydeligvis missforstått. Her var det ikkje snakk om spanjolar som skulle jobbe i Noreg, men saman med Nordmenn i sitt eige land. Og då syntest din helt, Hagen, at det var på sin plass at dei skulle lære seg norsk. Og ja, eg syntest egoismen er ganske tydelig der. Man ser jo klart at han setter sitt eige folkeslag over andre. Så før du beskylder meg for å komme med svada, les skikkelig først.

Og ja, fullt klar over at mange elsker å hate Frp og at favorittpartiet ditt sine skandalar og blåste meininger selger godt. Men så igjen må man jo spøre seg, er det ein grunn til at stadig Frp driter seg ut? Dessutan er jo Jensen og co like flinke til å gjere eit offer ut av seg sjølv som media er til å skjelle dei ut.

Lenke til kommentar

Ok... først og fremst syntest eg du skal lese innlegga mine ein gong til, for du har tydeligvis missforstått. Her var det ikkje snakk om spanjolar som skulle jobbe i Noreg, men saman med Nordmenn i sitt eige land. Og då syntest din helt, Hagen, at det var på sin plass at dei skulle lære seg norsk. Og ja, eg syntest egoismen er ganske tydelig der. Man ser jo klart at han setter sitt eige folkeslag over andre. Så før du beskylder meg for å komme med svada, les skikkelig først.

Og ja, fullt klar over at mange elsker å hate Frp og at favorittpartiet ditt sine skandalar og blåste meininger selger godt. Men så igjen må man jo spøre seg, er det ein grunn til at stadig Frp driter seg ut? Dessutan er jo Jensen og co like flinke til å gjere eit offer ut av seg sjølv som media er til å skjelle dei ut.

Da har du tydeligvis fått med deg noe jeg ikke har fått med meg. Kan du sende meg link til hvor det står at Hagen mener spanjoler må snakke norsk i Spania? Hvordan definerer du et folkeslag? Er spanjoler et eget slag og nordmenn et annet? Eller er det språket som definerer hvilket folkeslag vi hører til, siden du setter språket så høyt.

Skal vi se, TV2 fulgte etter Hoksrud til et annet land med skjult kamera... Hvor mange andre partier opplever dette? All logikk skal jo tilsi at det finnes klønete og skandaløse mennesker i alle partier, men noen spesiell heksejakt forekommer kun mot FrP. I tillegg til at det selvsagt selger. Men jeg er enig med deg at FrP tidligere hadde en tendens til å ta på seg offerrollen, noe de heldigvis ser ut til å ha sluttet med. Men jeg forstår jo også det, for med mindre de legger seg flate, så blir saken mot dem blåst mer og mer opp. Litt må man ofre for å forsøke å stabilisere nyhetsverdien.

Lenke til kommentar

Da har du tydeligvis fått med deg noe jeg ikke har fått med meg. Kan du sende meg link til hvor det står at Hagen mener spanjoler må snakke norsk i Spania? Hvordan definerer du et folkeslag? Er spanjoler et eget slag og nordmenn et annet? Eller er det språket som definerer hvilket folkeslag vi hører til, siden du setter språket så høyt.

Skal vi se, TV2 fulgte etter Hoksrud til et annet land med skjult kamera... Hvor mange andre partier opplever dette? All logikk skal jo tilsi at det finnes klønete og skandaløse mennesker i alle partier, men noen spesiell heksejakt forekommer kun mot FrP. I tillegg til at det selvsagt selger. Men jeg er enig med deg at FrP tidligere hadde en tendens til å ta på seg offerrollen, noe de heldigvis ser ut til å ha sluttet med. Men jeg forstår jo også det, for med mindre de legger seg flate, så blir saken mot dem blåst mer og mer opp. Litt må man ofre for å forsøke å stabilisere nyhetsverdien.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/04/22/464171.html

Lol. Eg setter språket så høgt? Her handlar det jo meir om at Hagen tar seg skikkelig til rette i eit anna land og forlanger at alle der som skal jobbe med nordmenn, må snakke norsk. Ikkje snakk om at nordmenn skal lære seg spansk (som faktisk er nasjonalspråket i landet dei er i i dette tilfellet), å neida. Her skal alle utlendingar som jobbar med nordmenn i utlandet, lære seg deira språk.

Frp snakkar mykje om at utlendingar må følje den norske lov, men å lære seg språk i andre land det vil dei ikkje.

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.../22/464171.html

Lol. Eg setter språket så høgt? Her handlar det jo meir om at Hagen tar seg skikkelig til rette i eit anna land og forlanger at alle der som skal jobbe med nordmenn, må snakke norsk. Ikkje snakk om at nordmenn skal lære seg spansk (som faktisk er nasjonalspråket i landet dei er i i dette tilfellet), å neida. Her skal alle utlendingar som jobbar med nordmenn i utlandet, lære seg deira språk.

Frp snakkar mykje om at utlendingar må følje den norske lov, men å lære seg språk i andre land det vil dei ikkje.

Takk. :) "Forlanger", "må", "skal". Du er rimelig bastant. Hvis du ser på det faktiske sitatet fra Hagen, og ikke overskriften som er laget i ettertid, så sier Hagen at spanjoler bør. Det er det første jeg vil ta opp. Så vil jeg bare påpeke at Hagen er en merkelig skrue som har en hel del forvridde forslag. Dette er ett av dem, og hverken jeg eller FrP stiller oss bak det. Vi må tilpasse oss det landet vi kommer til, ikke motsatt.

Men så kan det selvsagt diskuteres at det er rimelig gunstig for spanjoler i enkelte strøk hvor det bor mange nordmenn å lære seg norsk. Nettopp fordi disse nordmennene i mange tilfeller er eldre og ikke har samme kapasitet til å lære seg et nytt språk.

Og til neste gang vil jeg bare informere deg nok en gang om at Hagen ikke representerer FrP lengre. Han er ute av partiet. :w00t:

Lenke til kommentar

Har stemt DLF før og stemmer DLF igjen. Dette til tross for at de vil avskaffe monarkiet og innføre republikk, samt avskaffe Folketrygden og Statens Lånekasse. De er det eneste partiet som har flere pluss enn minus i boka mi.

Så de ønsker å øke kriminaliteten, og redusere utdanningsnivået?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...