Gå til innhold

Versjonskontroll på server

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har drevet litt med versjonskontroll tidligere(git), men skal nå få opp en litt seriøs Magento nettside hvor jeg ønsker å ha full oversikt over koden. Utvikler og driver litt selv, så greit å ha versjonskontroll om noe går galt. I denne sammenheng har jeg et par spørsmål.

1. Går det an å ha versjonskontroll direkte på en server? Jeg har tidligere brukt git lokalt på min Macbook med Sourcetree som har et enkelt GUI til git(liker ikke terminal noe særlig). Når jeg skal kjøre ut endringene mine, uploader jeg dette via et FTP/SSH program til serveren i ettertid. Jeg føler dette er for tungvint, og kunne tenkt med å jobbe direkte på serveren.

2. Er det vanlig med versjonskontroll på database?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Går det an å ha versjonskontroll direkte på en server? Jeg har tidligere brukt git lokalt på min Macbook med Sourcetree som har et enkelt GUI til git(liker ikke terminal noe særlig). Når jeg skal kjøre ut endringene mine, uploader jeg dette via et FTP/SSH program til serveren i ettertid. Jeg føler dette er for tungvint, og kunne tenkt med å jobbe direkte på serveren.

Jeg kjører Ubuntu på serveren min, og har satt den opp med git slik at jeg kan «pushe» kode direkte til serveren fra lokale maskiner. Helt slutt på FTP. :)

Lenke til kommentar

Ah, egen server ja. Leier en hos ProISP som jeg bruker, så det var denne jeg tenkte å gjøre dette på. Ser liksom på alle guider om versjonskontroll rundt om at det ser ut som de jobber direkte på en server på nettverket sitt. Er det tilfelle? Slik at jeg er i en litt annerledes situasjon når jeg jobber opp mot en ekstern server et annet sted?

Er det eventuelt mulig å bruke versjonskontroll på en slik server jeg bruker? :)

Lenke til kommentar

Det jeg pleier å gjøre er å rett og slett instalere git på serveren (vet ikke om ProISP har dette på sine servere), og legge public-keyen til serveren i lista over tillatte keys. Dermed kunne jeg bare klone (og senere bare pulle) fra serveren når det kom nye releases.

Sørger for at master-branchen var release-branch hvor kun ferdigtestetkode fikk lov å bli migrert inn. Utviklet så i en development branch (og branchet videre ut fra denne for ulike features). På denne måten slapp jeg å måtte sitte å manuelt overføre filer over FTP.

Lenke til kommentar

Flotte greier! Må vel nesten høre med ProISP først eventuelt, så jeg har sendt en mail til de. Har SSH tilgang, men tør ikke å installere noe som helst før jeg har fått noen råd fra dem. :)

Har dere noe erfaring med versjonskontroll på databaser? Det kunne jeg godt tenke meg, nesten mer enn på filsystemet.

Lenke til kommentar

Det jeg tenkte også! Databaser er jo vel så viktig som filsystem, så det må da finnes noe der. Går an å sette opp automatisk eksportering av databasen, og legge dette i en monitoret folder, men det blir liksom ikke så detaljert. Kunne tenke meg å gå tilbake nesten på radnivå i tabellene.

Lenke til kommentar

Fant en måte å gjøre det på, men etter min mening er ikke dette optimalt. Men legger det ut her for de som kan trenge det: http://ben.kulbertis.org/2011/10/synchronizing-a-mysql-database-with-git-and-git-hooks/

Det går ut på å bare lage et pre-commit script som kjøres hver gang du commiter. Den dumper da databasen og legger den i repoet.

Jeg finner overraskende lite om dette, men må da finnes en god løsning på å dra med DB inn i versjonskontrollen, hvor man virkelig har hver tabell eller hver rad med differ under hver commit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...