Gå til innhold

iOS er det samme gamle hele veien … eller er det?


Anbefalte innlegg

Hmm, vurderer å bytte til Nokia Lumia 920 eller en annen Windows Phone 8 telefon.. Ikke fordi jeg ikke er fornøyd med iPhone 5, rent hardwaremessig så syntes jeg den topper alt på markedet til nå med sitt slanke design, lave vekt (nesten litt for lav), gode maskinvare, god lydforsterker og topp kalibrerte skjerm osv..

 

Men kjenner jeg begynner å bli litt lei iOS nå, det er litt for mye av det samme gamle hele veien. Det handler ikke om at jeg finner iOS dårlig på noen måte, det er bare det at jeg har blitt så vant til det at jeg tror det ville vært spennende med noe nytt og friskt. Nå tror jeg Sir Johantan Ive kommer til å gjøre ganske så store overhalinger på det visuelle i iOS med iOS 7.0 men er litt skeptisk til om det kanskje blir litt for store forandringer på kort tid så det vil bli endel problemer knyttet til det.

 

Og siden jeg ikke kan fordra Android, som jeg syntes er et sammensurium uten like som legger opp til alt for mye generell fikling og knoting for at ting skal fungere optimalt, for ikke å snakke om alt våset og fragmenteringen rundt oppdateringer som du gjerne kan se lenge etter om du ikke går for en "Nexus" telefon eller rooter telefonen (som igjen blir et lite sammensurium som en sluttbruker strengt tatt ikke skal måtte ty til for å ha en oppdatert telefon) og jeg finner GUIet generelt rotete så kunne det ha vært interessant å teste ut Windows Phone 8 bare for å se om Microsoft har noe på gang og hvor godt det eventuelt integrerer med Windows 8, og kanskje jeg kan smekke sammen en liten app eller to nå som det er et generelt labert utvalg å tjene et par kroner på det også.

 

 

Føles dog litt snodig å bytte en telefon som man generelt er strålende fornøyd med bare fordi man har gått litt lei operativsystemet. Snakk om luksusproblem! Og sist gang jeg byttet fra iOS med min iPhone 3G over til en Google Nexus One så må det ha vært en av de dårligste valgene jeg har gjort angående mobiltelefon opp igjennom tidene og tre måneder senere så hadde jeg en iPhone 3GS, deretter ble det iPhone 4 og nå iPhone 5. Den generelt elendige erfaringen med Nexus One har brent inn noen spor som jeg tror Android OS aldri noen gang kommer til å fjerne fra minne mitt.

 

 

En Nokia Lumia 920 er jo på nesten alle måter dårligere med tanke på maskinvare.. Den er større, tyngre, den har en generelt dårligere skjerm om vi tenker kalibrering og fargekvalitet (dog er den større, noe jeg sikkert kommer til å like), den er i plastikk (type solid og god plastikk, men det matcher jo ikke følelsen av glass + aluminium), Qualcomm SoC er generelt sett svakere enn Apple A6 SoC, lydforsterkeren er vell nesten garantert dårligere selv om det ikke ligger uten noen habile tester av det og det eneste som er bedre nemlig kamera er noe jeg aldri bruker uansett.

 

Det positive må være at jeg faktisk får solgt min iPhone 5 64GB brukt for mer enn det koster meg å kjøpe en Nokia Lumia 920 ny uten abonnement og jeg kan alltids hoppe tilbake når iPhone 5S / 6 kommer i September / Oktober om det skulle være hel bom.

 

 

 

Ting er så vanskelig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig i at det fungerer bra. Det er vel kun "forandring fryder" eller en ønske om fornyelse nå som det ikke lenger er unikt og alle andre har fulgt etter. Men for min del fungerer den gamle 4ern med iOS 5.1.1 helt supert til alle oppgaver jeg kaster på den.

 

Jeg forstår «forandring fryder»-tankene godt og jeg har selv brukt flerfoldige timer (og kroner) på å jailbreake telefonen og gjøre den unik med tweeks, nytt utseende, nye ikoner og lignende. Men så fant jeg ut at jeg heller ville bruke tid på å faktisk bruke telefonen, enn å bruke all tiden min på å få den til å se fin og unik ut. Da jeg fikk 5-ern bestemte jeg meg for å prøve å bruke Apples «ut av boksen»-apper, som Kamera, Kalender, Notater, Påminnelser og alt det andre, i stedet for å laste ned nye apps som innerst inne ikke har så mye mer å tilby. For første gang på lenge bruker jeg telefonen. Jeg bruker ikke lenger tid på å konfigurere hver minste detalj av alt.

 

Men igjen, jeg forstår godt at mange har et helt annet syn på alt dette enn meg. Jeg mener på ingen måte at min fremgangsmåte er den mest riktige. Det jeg ikke forstår er hvorfor så mange roper høyt om at iOS er utdatert når de mest sannsynlig ikke utnytter alt potensialet i OS-et.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner meg godt igjen i det du skriver RamGuy,

jeg byttet ut min gamle trofaste iPhone 3GS med en Samsung Ativ S nylig.

 

Jeg byttet hovedsaklig ut telefonen siden den var blitt så treg sammenlignet med alt nytt, måtte vente på alle apps og funksjoner.

Men jeg kjente også at selve operativsystemet var blitt utbrukt om man kan si det sånn. Jeg har blitt en tilhenger av mulighetene til tilpasning av skjermene slik android og nå wp8 har.

 

Jeg har hatt iPhone sammenhengende siden aller første versjon kjøpt fra USA, og har vært godt fornøyd. Men jeg synes det er knapt med forbedringer i UI siden 2007, mapper var vel og bra men ikke nok føler jeg.

 

Jeg observerer alt for mange problemer og feil med Android i min jobb så det var aldri noe aktuelt valg.

WP8 appelerer til meg på mange måter, så det var egentlig et lett valg.

Lenke til kommentar

Skal være enig at iOS begynner å bli litt kjedelig, en har sett det samme nå i flere år. Men da igjen så funker alt og det er logiske og enkle menyer og bruksområder. For å ikke snakke om et app utvalg uten sidestykke.

 

Android er er bare noe forbanna rot som appellerer til spesielt interesserte, folk flest har ikke peiling hva halvparten av tingene på sine Android telefoner er...

 

W8 synes jeg ser litt spennende ut men det er for mange utviklere som gir F i operativsystemet at jeg ville kjøpt det. Ingen Spotify eller Instagram er en dealbreaker for meg og garantert mange mange andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hva skyldes denne trangen til å forandre på noe som helt tydelig fungerer bra?

Tja, telefonene fungerte jo bra før smart-tlf kom også. Det at ting virker, vil ikke si man ikke blir lei - spesielt hvis man ikke kan endre noe. Man blir lei selv om man kan endre mye også og ting virker. Tror nok det er et hig på å prøve noe nytt.

 

@_LarZen_: De fleste uansett iOS eller Android har ikke peiling på hva som er på sine respektive. At du syns det er rot sier vel mer om deg enn OSet

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan vi prøve å holde oss saklige? Det har gått bra så langt, sett bort ifra det ene innlegget jeg nettopp slettet.

 

 

Tja, telefonene fungerte jo bra før smart-tlf kom også. Det at ting virker, vil ikke si man ikke blir lei - spesielt hvis man ikke kan endre noe. Man blir lei selv om man kan endre mye også og ting virker. Tror nok det er et hig på å prøve noe nytt.

 

Jeg tror du har helt rett. Men hvorfor gjelder dette nesten kun for mobiltelefoner? Jeg ser ikke mange klage over at Windows, OS X og ymse utgaver av Linux er utdaterte, og det er jo ikke akkurat enorme forskjeller i utseendet fra eldre versjoner av operativsystemer til de nye (kanskje med unntak av Windows 8, og se hvor mye bråk det ble der). Kanskje det går «opp i opp» ettersom det er så enormt mye annet man kan gjøre med PC-en sin?

Lenke til kommentar

Mulig jeg tar feil, men folk holder kanskje på mer med tlf når de kjeder seg. Sitter på buss, venterom osv osv ... Når de i tillegg får det samme gamle hele tiden, så blir kanskje det de skal leke seg med litt for kjedelig i en kjedelig setting? Det er vel kanskje litt mer 'lek' med selv tlf og OS også i mange tilfeller pga å være på nett koster litt, kontra en det du nevner - der tror jeg folk ikke 'leker' like mye med selve enheten.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe fanboy av noe slag, annet enn mobilnerd :). Etter å ha testa ganske så mye de siste årene så må jeg si at hvis ikke noe revolusjonerende skjer det neste året så blir min neste telefon en Apple. Jeg har en helt ny Lumia 920 som er en nyyyydelig telefon, og jeg liker wp8. Jeg har også en Nexus7 som jeg synes er ett kanonbrett. Men jeg merker at jeg stadig oftere synes Ios får de beste appene jeg vil ha raskest og de ser som regel mye bedre ut enn på Android og fungere bedre enn på Android og wp8. Hadde bare Apple hatt litt større skjerm :)

Lenke til kommentar

Ikke rart iOS får de først, for ser man på hvordan media og kommersielle aktører gjør det, så gir de iOS masssse gratisreklame og fordeler via at de sender reklame der de viser Apple produkter (ikke anonyme, eller andre merker) og apps lager de først til iOS - merksnodig når det er mer brukere på Android egentlig. Hvorfor de hele tiden driver reklame og lager apps først til iOS må man neste bare spørre seg om.

 

Jeg har spurt et par kommersielle aktører om dette og de avkrefter at de har tjent penger på det - de har dog ikke noe godt svar på hvorfor de har gjort dette til nå.

Lenke til kommentar

Ikke rart iOS får de først, for ser man på hvordan media og kommersielle aktører gjør det, så gir de iOS masssse gratisreklame og fordeler via at de sender reklame der de viser Apple produkter (ikke anonyme, eller andre merker) og apps lager de først til iOS - merksnodig når det er mer brukere på Android egentlig. Hvorfor de hele tiden driver reklame og lager apps først til iOS må man neste bare spørre seg om.

 

Jeg har spurt et par kommersielle aktører om dette og de avkrefter at de har tjent penger på det - de har dog ikke noe godt svar på hvorfor de har gjort dette til nå.

 

Applenyheter genererer seere, leser og kjøpere. Ios apps selger mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke rart iOS får de først, for ser man på hvordan media og kommersielle aktører gjør det, så gir de iOS masssse gratisreklame og fordeler via at de sender reklame der de viser Apple produkter (ikke anonyme, eller andre merker) og apps lager de først til iOS - merksnodig når det er mer brukere på Android egentlig. Hvorfor de hele tiden driver reklame og lager apps først til iOS må man neste bare spørre seg om.

 

BBC lanserte for et par dager siden sin nye sportsapp som kommer til både Android og iOS, men den ble lansert til iOS først. Ikke overraskende resulterte dette i en klagestorm i kommentarfeltet fra misfornøyde Android-brukere: http://www.bbc.co.uk...ostId=114875291

 

BBC kom med en forklaring på hvorfor iOS-appen ble lansert først, og jeg syns kommentaren er relevant til det du skriver i innlegget ditt. Hvis du ikke vil lese alt kan jeg trekke ut et punkt jeg syns er viktig: «Back in July, when we launched the Olympics app for iPhone and Android together, we saw over three times as many downloads of the iPhone version.»

 

Det finnes kanskje flere Android-enheter enn iOS-enheter, men det blir stadig «bevist» at iOS-brukere er mer aktive og bruker flere apps enn Android-brukere. Dette er dog ikke helt relatert til tråden, så jeg er usikker på hvor langt vi skal diskutere det her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Aktørene jeg snakket med hadde dog gratis apps, da de selger utifra hvor mange som bruker appen. Med tanke på at det er flere Android brukere, så ....- Men hvis de er mindre aktive og bruker mindre apps, så kan man igjen forstå det. Måler de kun på betalte apps, eller tar de med alle mon tro?

 

Ja, ble litt på siden dette, så det holder vel i denne tråden. Men det er et morsomt tema - personlig tror jeg det er fordi det er så mange kids på iOS. Som en som nevnte her(på forumet) - alle i klassen brukte iPhone, foruten noen som hadde den til rep. Sier litt om % kids (kids i settingen "følger moten, det som er 'in') De(iPhone) er jo langt ifra 100% på markedet totalt, så det at en klasse sitter med ca100% sier sitt på hvor stor del av brukerne sitter. Har en en app som er 'in', så henger klassen seg på også.

Lenke til kommentar

Aktørene jeg snakket med hadde dog gratis apps, da de selger utifra hvor mange som bruker appen. Med tanke på at det er flere Android brukere, så ....- Men hvis de er mindre aktive og bruker mindre apps, så kan man igjen forstå det. Måler de kun på betalte apps, eller tar de med alle mon tro?

 

Ja, ble litt på siden dette, så det holder vel i denne tråden. Men det er et morsomt tema - personlig tror jeg det er fordi det er så mange kids på iOS. Som en som nevnte her(på forumet) - alle i klassen brukte iPhone, foruten noen som hadde den til rep. Sier litt om % kids (kids i settingen "følger moten, det som er 'in') De(iPhone) er jo langt ifra 100% på markedet totalt, så det at en klasse sitter med ca100% sier sitt på hvor stor del av brukerne sitter. Har en en app som er 'in', så henger klassen seg på også.

Litt mer en synsingen din.

post-18536-0-81606600-1357677932_thumb.jpg

post-18536-0-02564200-1357678053_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...