joke4joker Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Hei alle, Æ heter Charlie og æ e fransk. æ ønsker å bosette mæ i Finnmark senere derfor vil æ lære mæ nordnorsk. Æ bare trenger noen fra Finnmark å snakke med. På forhånd takk skal du ha. Ha det bra. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Leksjon 1 er at dialekter nytes best i muntlig form. Lenke til kommentar
joke4joker Skrevet 8. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2013 Ja det vet jeg. Men da vi skulle kanskje begynne med leksjon 2 ^^ Kanskje skal dere ikk forstå hvorfor jeg vil gjøre det, men det er veldig viktig for meg så.. Lenke til kommentar
joke4joker Skrevet 14. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2013 Vet noen hvor kan man møte finmarkere ? Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Det letteste vil nok være å lære seg dialekten når du først har flyttet. Etter noen år vil den nok komme automatisk. Skrive for å lære språk kan da ikke være den mest effektive metoden skulle en tro. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Her kan du "møte en finnmarking": 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Der er utrolig mange dialekter innad i Finnmark fylke. Lenke til kommentar
joke4joker Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 Ok. Takk for svarene Så jeg må flytte dit ! Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 (endret) Dyne - teppe Teppe - pledd Gulv teppe - matte Tykke sokker - læster Sett no hær som ett lass me møkker- slapper av, sliten Gamlingan - eldre foreldre Morsan, farsan, brorsan - mamma, pappa og bror Strik / gluint - gutt Vekje / pi - jente Koffør - hvorfor Katti - når tid Kæm - hvem Kor - hvor Ka - hva Shønna - skjønner Schnakkes - farvel, hade Schmukka / Schnuppa - ei snelle Lamme - sammen med Lægg inn åran - gi opp Parkér tøfflan - også å gi opp Pittelitn - bitteliten På fetthåre - med liten margin På et kløvvent fetthår - med svært liten margin Fettnøye - ikke særlig viktig Sprængt i haue - en ulur person Peislæst / Hæstpeis - tulling / dust Gomslorsk - lite flatterende (manns)person Gårrhys - også lite flatterende person (dame) Gidd ikkje - orker ikke Ka du kuka me? - hva driver du med? Sæme - bruke lang tid Bonjævel - folk som sier "ikkje" (negativt) Bontjuv - en som har flyttet hit Bønner - folk utenfra Sveittpeis - mannsperson som går i arbeidsklær 24/7 Jåsspeis - tullebukk Ei tægning - spesiell person Rullator mafia - pensjonister i byen Ne-snya - en person som ikke er oppdatert Klinkanes klart - helt klart Kakkel-høns - damer som prater MYE Kjæft-øus - damer som kjefter mye Ørt'n - mange Ørtåfjørti - svært mange Bais'n - full Grøfte kanyle - drit full Snyblind - dritings Sjarkhore - kvinne med tvilsom merittliste Ei tøtta - ei jente Kjærring-lørv - dama di Ikkje så pesstrængt - ganske pen Den reima - veldig pen jente Mainnebein - attraktivt hankjønn Han/ho va djævelskt grei - pulbar, men ikke særlig pen gutt/jente Like intelligænt som ei bøtta møkker - ikke særlig lur person Ståkk dom - heller ikke spesielt lur person Ska æ je dæ en åver øuan - skal jeg slå deg ned? Ska æ LUGG hjernerystels på dæ - en trussel Ska æ påfør dæ whiplash i lillehjern - også en trussel Satan óg - huff Dæven han steiki - dobbelt huff Dæven han røkksalte i d svartsvidde hælvette - fytti katta Ta tellfart å håpp t hælvette - dra dit pepper'n gror Fri - tom Mannskit - noe virkelig dritt Endret 15. januar 2013 av DrHawkins 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Ok. Takk for svarene Så jeg må flytte dit ! ska du verkeli fløtte te det lanne såm gud rømte å fandn førlot? Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 http://www.youtube.com/watch?v=ISMOens6O4Y&feature=share Lenke til kommentar
joke4joker Skrevet 17. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2013 DrHawking, takk skal du ha ! PencilCase, hva sa du ? Lenke til kommentar
Karsen varholm . email Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 miiiiiiii, noooordnooooorrrrskkkkk Lenke til kommentar
Karsen varholm . email Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 hei alle sammen, er ny jeg er den ekte karsen Lenke til kommentar
Karsen varholm . email Skrevet 1. november 2021 Del Skrevet 1. november 2021 oj, dere trenger trening. jeg kan lære dere å springe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå