Gå til innhold

Montering cpu-kjøler - Før eller etter hovedkortet er festet i kabinettet?


E_B84

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På gulvet/ bordet ligger kortet flatt, i kabinett balanserer det på noen bakmuttere.

Jeg monterer utenfor kabinett, da har du også noe å holde i når du senker HK ned i kabinettet.

Samme med minne.

Har du da noen antistatisk matte under, eller legger du kortet rett på bordet/gulvet?

Lenke til kommentar

Pleier å følge med noe mykt den ligger på i posen/esken. Ellers legger jeg det bare rett ned ja.

Det kan bli merker i myke bord, men det er ingenting du kan skade bak så lenge bordet ikke leder strøm.

Du burde også ta av deg genser og ullsokker og ikke sitte på et teppe så det gnistrer hver gang du tar på noe av metall.

 

Hovedkort og cpuer til 30K

Ligger fortatt på gulvet.

post-64596-0-97592900-1357653959_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Da monterer jeg det oppå det myke underlaget fra esken jeg også :)

 

Er sånn antistatisk armlenke bare bortkastet?

 

Du vil nok her få ulike svar. Det er ikke bortkastet, du kan forhindre skade på komponenter hvis du glemmer å jorde deg selv (ta på jord) eller hvis du jobber i et miljø med mye tepper etc. (unngå det uansett). Det kan være verdt å merke seg at symptomene på en slik skade ikke nødvendigvis medfører at komponentet slutter å virke med en gang, men er noe som kan vise seg over tid.

 

Jeg kommer ikke til å ta denne diskusjonen med de som mener det er bortkastet, armbåndet oppfyller en funksjon, men du kan minimere risikoen dersom du tar riktige forholdsregler. Jeg har montert mye hardware uten selv og sverger ikke slavisk til det, men pass på at du jorder deg selv hver gang du skal jobbe med komponentene og at du ikke står på et teppe.

 

Å jobbe uten medfører ikke nødvendigvis skade på komponentene og opplever du ustabilitet på hardwaren innenfor garantitiden kan du i mange tilfeller få byttet hardware. Armbåndet gir deg dog en liten forsikring mot menneskelig feil, og det er vel nettopp de som ikke tror de kan gjøre feil som vil argumentere for at det er helt bortkastet :)

Endret av process
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk en lenke, men jeg bygger selv om jeg ikke finner den.

Jeg tar iallefall på noe jordet før jeg tar i komponentene.

Nå har jeg bygget et tresifret antall pcer bare de siste 2 årene og ikke en eneste del har tatt noen skade så langt.

 

Tipper det skjer flere skader ved at man river ned utstyr med lenke på en at noe går galt pga noe statisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...