Gå til innhold

Dyr er smartere enn vi tror.

Gjest medlem-1432

Anbefalte innlegg

Angående det med kosthold så kan jeg være enig i at vi er altetere, men det er ingen tvil om at vi er hovedsaklig planteetere. Gjennomsnittsnordmannen spiser vel kanskje opp mot 50% av kjøtt i kostholdet sitt, som jeg er ganske sikker på at er mye mer enn det vi egentlig trenger og har godt av. Vi trenger jo egentlig ingen kjøtt for å overleve forsåvidt. Det ville vært verre andre veien, om man kun spiste kjøtt og dyreprodukter.

Jeg kan anbefale dokumentaren Forks over Knives til de som er skeptiske til påvirkninger på kroppen forårsakret av animalske produkter. Den ligger på Netflix blant annet. Jeg kan også anbefale denne artikkelen. Den er ikke biased og har god kildebruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsomt at du sammenligner jakt med DRAP, men på seg selv kjenner man vel andre?

jeg finner ikke noe spenning i tanken på drepe dyr eller mennesker i motsetning til deg..

Helt utrolig til stråmenn du slenger ut, DaniNichi. På samme måte kan jeg si at du "gir blanke faen" i jordkloden, fordi du er i mot kortreist mat.

Jeg spiser nesten utelukkende Norsk dyrket økologisk mat, det er områder i verden som mennesker enten ikke kan dyrke mat pga ørken etc eller pga mangel på kunnskap å der kommer frakt av mat inn i bildet, mulig det var litt vanskelig for deg å forstå.

Lenke til kommentar

Morsomt at du sammenligner jakt med DRAP, men på seg selv kjenner man vel andre?

Man dreper under jakta. Jakt er drap. Hva kaller du det?

Jakt, slakting, vi dreper dyr. Tar livet av dem, vi dreper levende, tenkende og følende individer. Ingen grunn til å pakke det inn.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Jakt, slakting, vi dreper dyr. Tar livet av dem, vi dreper levende, tenkende og følende individer. Ingen grunn til å pakke det inn.

Men, ett got spørsmål er. Er det alltid galt å drepe?

Lenke til kommentar

jeg finner ikke noe spenning i tanken på drepe dyr eller mennesker i motsetning til deg..

Er du helt IDIOT? Hvor har du det fra å drepe mennesker? Er du skrudd sammen av psykisk syke foreldre?

La meg gjøre det helt klart, det skal en overhengende fare til liv og helse før jeg begynner å tenke på å skade et annet menneske. Om jeg noensinne skulle tatt livet av et menneske så måtte det vært hevet over enhver tvil at vedkommende kom til å ta livet av noen andre eller meg selv.

Jeg kan svare på en annen måte og: du troller/ bruker stråmannsargumentasjon...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forsto det dithen at det var snakk om drap på mennesker. Ja under jakt tar man livet av dyr/dreper det. Men det er ikke akkurat som om man piner dyret som dere som spiser på Burger King gjør.

Jeg slipper aldri skuddet før jeg er er overbevist om at det vil drepe umiddelbart, jeg har på grunn av den holdningen ikke hatt skadeskytinger på noe vilt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Matvaregigantene har klart det kunststykket å gjøre oss om til slaktedyr og beitedyr, hele gjengen. slaktedyra blir til pølser, som så fores beitedyra - Etterpå kommer giganten og beiter litt i lommeboka vår, og de er så rettferdige og "humane" at de verdsetter oss like meget - og man vet ikke om det er de dyra som ble til pølser, som egentlig fikk den beste "behandlingen", eller oss som er så priviligerte som får lov å være beiteland for giganter, som har det best

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Men, ett got spørsmål er. Er det alltid galt å drepe?

Det er et veldig vanskelig spørsmål jeg ikke er sikker på om jeg har et godt svar på i alle fall. Men det jeg kan si, er at jeg ser problemer ved det å skille så markant på drap på mennesker og det å drepe andre dyr.

Jeg forsto det dithen at det var snakk om drap på mennesker. Ja under jakt tar man livet av dyr/dreper det. Men det er ikke akkurat som om man piner dyret som dere som spiser på Burger King gjør.

Jeg slipper aldri skuddet før jeg er er overbevist om at det vil drepe umiddelbart, jeg har på grunn av den holdningen ikke hatt skadeskytinger på noe vilt.

Ikke vær vanskelig, det er snakk om jakt og drap på andre dyr enn mennesker. Nå mener jeg ikke nødvendigvis at det er galt å drepe (en skummelt kategorisk påstand), men jeg har som nevnt over litt trøbbel med den enorme forskjellen enkelte ser ut til å ha skapt, mellom det å drepe en elg og det å drepe et menneske.

Et spørsmål - når du har skutt elgen (jeg antar du jakter elg), hva føler du da? Glede, over å ha mestret jakta, spenninga og kicket, eller er der også et snev av sorg over livet som gikk tapt? Empati overfor individet som aldri mer skal få føle kjærlighet - eller i det minste, litt forståelse for redselen den følte de siste sekundene av sitt liv?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til å rope om stråmenn og Disney her ennå, bare tell til ti.

Selvfølgelig kan det hende jeg misforstår deg, men de holdningene du utviser her er de samme holdningene jeg oppfatter som de som sørger for utstrakt industrilandbruk der dyr pines for vår nytelse, jakt på utrydningstruede dyrearter, utarming av naturen - livsgrunnlaget vårt - og ikke minst, en ekstremt skjev fordeling av verdens ressurser.

Men om jeg tar feil, så forklar meg da gjerne inngående hva du faktisk legger i utsagnet ditt.

"Verden redder seg selv, det har den gjort siden den oppsto."

Det er ikke vanskelig å tolke dette til at du mener vi bare kan gjøre som vi vil, uten hensyn til andre enn oss selv. Det håper jeg er forståelig.

VI har nok skrevet forbi hverandre kanskje...

Industrialisert landbruk er sinnsykt, økologisk landbruk er mer kosteffektivt, lønnsomt og ikke minst naturvennlig om ikke naturfremmende. I norge er det vanskelig å få til men lar seg gjøre med velvilje fra staten.

I Texas er det en bonde som har en fullt økologisk ranch men selvfølgelig foruten traktorer og andre maskiner man ikke kan være foruten. Han har ( ta dette med forbehold) et resultat i femgangen så mye som nabobøndene. De som selger såkorn prøver å ta ham på at han har deres såkorn (det er genetisk kødda med) i avlingene sine, men har til dags dato enda ikke kunnet påvise dna fra denne batchen hos ham.

Myndighetene prøvde det de kunne for å stoppe ham, men etter hardt lobbypress og en mediastorm de ikke kunne handlet lot de være å ga opp.

Jakt på utrydningstruede dyrearter er IKKE noe jeg kunne vært med på, dog heller ikke gjort noe for å prøve å fremme disse. MEN, de naturlige biotopene de hodler til i skulle vært gjort utilgjengelige for mennesker så langt det lar seg gjøre. På dennem måten vil dyrene bestemme sin egen skjebne. Der kan der ikke være uenig, for skal man bryte inn har man satt seg over dyrene og dere vil jo være likeverdige... ;)

Vi kan ikke bare gjøre som vi vil, men beskatning MÅ til for å bevare så mye som mulig av norsk fauna. Revejakt for å hodle balanse i småviltbestandene. Uttak av mårhund (er enda ikke Norge, og tak gud for det) for å forhindre fortrenging av annet smårovvilt og småvilt og mye mere...

edit: Fant frem til en video om Joel Salatin og økologisk landbruk...

http://www.youtube.com/watch?v=VnfE721NKDw

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Du ville aldri skadet et annet menneske, men å drepe et dyr for sprell og moro er helt greit? Hvorfor? Hva er den store forskjellen?

Er du totalt ute av stand til å lese hele innlegg? F i norsk på barneskolen? (Jeg antar du er ungdomsskoleelev utifra måten du argumenterer på)

Man dreper ikke dyr for moro, man skyter de for maten og naturopplevelsen.

Det øyeblikket man dreper for moro er det øyeblikket våpenkortet/ene skal leveres inn. Da er man pyskisk syk og ikke skikket til å bære/inneha/bruke våpen...

Lenke til kommentar
.

Et spørsmål - når du har skutt elgen (jeg antar du jakter elg), hva føler du da? Glede, over å ha mestret jakta, spenninga og kicket, eller er der også et snev av sorg over livet som gikk tapt? Empati overfor individet som aldri mer skal få føle kjærlighet - eller i det minste, litt forståelse for redselen den følte de siste sekundene av sitt liv?

Jeg jakter ikke elg, men spørsmålet ditt er relevant for alt av vil vil jeg tro.

Glede over å ha mestra jakta, man har klart å skaffe mat på bordet på basalt vis.

Ingen empati for fuglen, dette er dyr som handler utelukkende på instinkter.

Redselen er ikke tilstede, jeg jakter med rifle på en avstand hvor fuglene ikke merker meg før de faller om. Skuddet hører de ikke, overlydskuler treffer før lyden dermed er det eneste viltet opplever (om det merker det) et trykk og så dør det.

Lenke til kommentar

Er du totalt ute av stand til å lese hele innlegg? F i norsk på barneskolen? (Jeg antar du er ungdomsskoleelev utifra måten du argumenterer på)

Det øyeblikket man dreper for moro er det øyeblikket våpenkortet/ene skal leveres inn. Da er man pyskisk syk og ikke skikket til å bære/inneha/bruke våpen...

Det er mat som du ikke trenger. Naturopplevelser kan man finne på andre måter. Du har sagt at du synes det er spennende å jakte, blir det ikke det en slags form for underholding da?

Jeg vil anta at et rådyr har like mye lyst til å leve som det et menneske gjør, ergo blir det feil å drepe, uansett hvor raskt det skjer. Man kan argumentere for at mennesker er mer verdt enn dyra fordi vi er mer intelligente og lignende, men det betyr ikke at vi ikke skal ha noe respekt for annet dyreliv i det hele tatt. Jeg synes de fleste setter et altfor stort skille mellom et menneske og et dyrs verdi. Jeg er enig med deg i at det er mye mer etisk riktig å spise viltkjøtt enn å spise på burgerking, men ingen av delene er noen bragd akkurat.

Lenke til kommentar

Er du helt IDIOT? Hvor har du det fra å drepe mennesker? Er du skrudd sammen av psykisk syke foreldre?

La meg gjøre det helt klart, det skal en overhengende fare til liv og helse før jeg begynner å tenke på å skade et annet menneske. Om jeg noensinne skulle tatt livet av et menneske så måtte det vært hevet over enhver tvil at vedkommende kom til å ta livet av noen andre eller meg selv.

Jeg kan svare på en annen måte og: du troller/ bruker stråmannsargumentasjon...

jeg sammenlignet spenning momentet du føler med å drepe et dyr med det spenning momentet en seriemorder føler når han jakter sitt byte, enste forskjellen er hva det jaktes på..

At du har vridd hva jeg skrev til noe annet for så være.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg sammenlignet spenning momentet du føler med å drepe et dyr med det spenning momentet en seriemorder føler når han jakter sitt byte, enste forskjellen er hva det jaktes på..

At du har vridd hva jeg skrev til noe annet for så være.

Hvordan du tenker bør kanskje ses litt nærmere på.
Seriemorder føler når han jakter på sitt bytte..

Det er ikke bare LITT alarmerende at du sier sånt... Er du neste ABB?

Lenke til kommentar

Hvordan du tenker bør kanskje ses litt nærmere på.

Det er ikke bare LITT alarmerende at du sier sånt... Er du neste ABB?

Du får kanskje ikke med deg alt folk skriver ? litt ufokusert ? Jeg skrev tidligere jeg føler ikke noe spenning av tanken på drepe eller jakte et dyr var du som omtalte det som spennende.

Mulig du heller burde se deg selv i speilet :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du får kanskje ikke med deg alt folk skriver ? litt ufokusert ? Jeg skrev tidligere jeg føler ikke noe spenning av tanken på drepe eller jakte et dyr var du som omtalte det som spennende.

Mulig du heller burde se deg selv i speilet :)

Men du kjenner åpenbart til hvordan psyken til en seriemorder fungerer... :hmm:
Lenke til kommentar

Det er nok maaaange som dreper for "morro" skyld. Ikke at de sitter og ler, men at de får en god følelse av å trykke på avtrekkeren og plante ei kule i et dyr. Mange flere enn de som innrømmer det, men gjemmer seg bak "vi gjør det for maten, og naturopplevelsen". For det kan man fint få uten å jakte.

Eneste forskjellen på å jakte dyr kontra mennesker (som er dyr) er de moralske sperrene vi har satt, at det er feil å gjøre det. Og det er forsåvidt en bra ting.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men du kjenner åpenbart til hvordan psyken til en seriemorder fungerer... :hmm:

er det beste du greier ? Men ja jeg har studert litt psykologi og har sett en hel del dokumentarer om seriemordere , fleste av dem starter med spenningen av å drepe / plage dyr.

jeg har respekt for jakt, men jeg ser ikke greia med å få noe spenning ut av å drepe noe, er heller litt trist i mine øyne å drepe et dyr, at folk smiler på bilder etter drept en elg blir for meg små psykopatiske tendenser som grenser til skummelt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...