Gå til innhold

Dyr er smartere enn vi tror.

Gjest medlem-1432

Anbefalte innlegg

Verden redder seg selv, det har den gjort siden den oppsto.

..og derfor kan vi bare peise på, gjøre som vi vil, plage dyr, ødelegge for hverandre, uten tanke for andre enn oss selv, uten tanke for de som kommer etter oss. Det er en spennende holdning.

Dette altså samtidig som vi (menneskene) har opphøyd oss selv til etisk, moralsk og ikke minst intelligensmessig overlegne alle andre dyrearter. Så er vi kanskje ikke så mye bedre enn dem allikevel?

Eller, vent, på sett og vis gjør slike holdninger andre dyrearter bedre enn oss - enkelt og greit fordi de fleste evner å ta hensyn til sine etterkommere, sin etterslekt, eller enda enklere; overlevelsen til egen art.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I do

..og derfor kan vi bare peise på, gjøre som vi vil, plage dyr, ødelegge for hverandre, uten tanke for andre enn oss selv, uten tanke for de som kommer etter oss. Det er en spennende holdning.

Dette altså samtidig som vi (menneskene) har opphøyd oss selv til etisk, moralsk og ikke minst intelligensmessig overlegne alle andre dyrearter. Så er vi kanskje ikke så mye bedre enn dem allikevel?

Eller, vent, på sett og vis gjør slike holdninger andre dyrearter bedre enn oss - enkelt og greit fordi de fleste evner å ta hensyn til sine etterkommere, sin etterslekt, eller enda enklere; overlevelsen til egen art.

Plage dyr? Ødelegge for hverandre? Hva er dette for slags hinsides stråmannsargumentasjon?

Hvor har jeg ytret en slik holdning? Er det fordi jeg ikke er negativ til jakt? Bryter det med din rettferdighetssans slik at det sårer deg å iikke ha rett om bambi og trampe og alle de andre snille dyrene i skogen?

Lenke til kommentar

I do

Plage dyr? Ødelegge for hverandre? Hva er dette for slags hinsides stråmannsargumentasjon?

Hvor har jeg ytret en slik holdning? Er det fordi jeg ikke er negativ til jakt? Bryter det med din rettferdighetssans slik at det sårer deg å iikke ha rett om bambi og trampe og alle de andre snille dyrene i skogen?

Jeg ser ingen grunn til å rope om stråmenn og Disney her ennå, bare tell til ti.

Selvfølgelig kan det hende jeg misforstår deg, men de holdningene du utviser her er de samme holdningene jeg oppfatter som de som sørger for utstrakt industrilandbruk der dyr pines for vår nytelse, jakt på utrydningstruede dyrearter, utarming av naturen - livsgrunnlaget vårt - og ikke minst, en ekstremt skjev fordeling av verdens ressurser.

Men om jeg tar feil, så forklar meg da gjerne inngående hva du faktisk legger i utsagnet ditt.

"Verden redder seg selv, det har den gjort siden den oppsto."

Det er ikke vanskelig å tolke dette til at du mener vi bare kan gjøre som vi vil, uten hensyn til andre enn oss selv. Det håper jeg er forståelig.

Lenke til kommentar

du er jo langt under toppen slik som du uttaler deg og reflekterer over ditt forbruk av kjøtt.

ved å spise masse kjøtt gir du faen i at barn sulter verden over og at masse dyr må lide for din innbilte trang til å spise masse kjøtt..

Uten å blande meg alt for mye i sinnsykedommen i tråden her;

Barn sulter ikke fordi vi spiser kjøtt.

Det produseres i dag i stort sett nok mat til å fø alle, problemet er fordelingen av den. Storbyer i dag kaster helt sinnsvake mengder mat.

Lenke til kommentar

Men hvorfor i alle dager skal man se bort fra alle andre (om enn halvgode) argumenter? Dette med næringskjeden er selvfølgelig ett av dem, men det faktum at kjøttproduksjon er håpløs ressursbruk i en verden full av sultne mennesker bør veie tungt.

At du ikke bryr deg om andre dyr enn deg selv får stå for din regning, men jeg tør påstå at om du lærte kun litt mer om hvordan disse dyrene faktisk fungerer og er skrudd sammen så ville holdningene dine endra seg. Men fornektelse er sterkt som en hvilken som helst religiøs overbevisning, det bør ikke undervurderes. Utfordringa di er ikke fakta, men holdninger.

Hvorfor skal jeg slutte å putte kinaputter i ræva til katta når jeg LIKER det, og samtidig ikke bryr meg om katteskinnet skvetter litt?

Good one.

Vel, må jo bare si at jeg ikke er for å PLAGE dyr, bare å drepe dem.

Og jeg vet hvorda de "er skrudd sammen", er faktisk ganske glad i dyr, har bare ikke noen store moralske kvaler med å ete dem,

Lenke til kommentar

du er jo langt under toppen slik som du uttaler deg og reflekterer over ditt forbruk av kjøtt.

ved å spise masse kjøtt gir du faen i at barn sulter verden over og at masse dyr må lide for din innbilte trang til å spise masse kjøtt..

Ok.. tokk ikke helt poenget ditt her.

1. Å være på toppen av næringskjeden betyr å være siste forbruker, som er meg. (ok, så egentlig bakterier da, men hvertfall bland flercellede dyr)

2. Ja, jeg vet at det kreves mer resurser for å få 1Kg kjøtt enn 1Kg korn, men på hvilken måte betyr det at jeg foretrekker kjøttet at jeg ønsker at små barn skal dø?

Endret av egen9
Lenke til kommentar

Det produseres i dag i stort sett nok mat til å fø alle, problemet er fordelingen av den. Storbyer i dag kaster helt sinnsvake mengder mat.

Nja, tja. Det er sammensatt, det her. Har aldri hørt noe om at storbyer er ekstra store syndere, men vi kaster uansett oppunder halvparten av all mat som produseres på verdensbasis, det er korrekt - og i vår del av verden står forbrukerne for størstedelen av dette.

Samtidig kan vi ikke realistisk regne med å bli kvitt matsvinnet helt. Vi bør greie å tenke flere tanker samtidig, herunder også det leie faktum at kjøttproduksjon er ekstremt ineffektivt sammenliknet med annen matproduksjon. Store landarealer går med til å produsere kjøtt i unaturlig store mengder (jeg sier altså ikke at vi skal slutte helt å spise kjøtt, men vi spiser unaturlig mye kjøtt). Mye av dette arealet kunne vært brukt til mer effektiv matproduksjon, og følgelig mer mat til verden. Kombiner dette med en solid innsats mot det enorme matsvinnet vi ser over hele verden, så skulle det meste være gjort.

Good one.

Vel, må jo bare si at jeg ikke er for å PLAGE dyr, bare å drepe dem.

Og jeg vet hvorda de "er skrudd sammen", er faktisk ganske glad i dyr, har bare ikke noen store moralske kvaler med å ete dem,

Men du bryr deg ikke stort om ei ku eller to har det dårlig mens du drikker melka di? Bestem deg nå. Dine ord.

Jeg har heller ingen store moralske kvaler med å ete kjøtt, men jeg klarer ikke med all min fantasi å se hvorfor noen dyr må leve et dårlig og kanskje smertefullt liv for at jeg skal få kjøtt og melk.

Lenke til kommentar

Nja, tja. Det er sammensatt, det her. Har aldri hørt noe om at storbyer er ekstra store syndere, men vi kaster uansett oppunder halvparten av all mat som produseres på verdensbasis, det er korrekt - og i vår del av verden står forbrukerne for størstedelen av dette.

Samtidig kan vi ikke realistisk regne med å bli kvitt matsvinnet helt. Vi bør greie å tenke flere tanker samtidig, herunder også det leie faktum at kjøttproduksjon er ekstremt ineffektivt sammenliknet med annen matproduksjon. Store landarealer går med til å produsere kjøtt i unaturlig store mengder (jeg sier altså ikke at vi skal slutte helt å spise kjøtt, men vi spiser unaturlig mye kjøtt). Mye av dette arealet kunne vært brukt til mer effektiv matproduksjon, og følgelig mer mat til verden. Kombiner dette med en solid innsats mot det enorme matsvinnet vi ser over hele verden, så skulle det meste være gjort.

Men du bryr deg ikke stort om ei ku eller to har det dårlig mens du drikker melka di? Bestem deg nå. Dine ord.

Jeg har heller ingen store moralske kvaler med å ete kjøtt, men jeg klarer ikke med all min fantasi å se hvorfor noen dyr må leve et dårlig og kanskje smertefullt liv for at jeg skal få kjøtt og melk.

Plages de? Det burde vi gjøre noe med, men det betyr ikke å avskaffe melkeproduksjon.

Og for å få poenget mitt helt klart da: Jeg vil ALLTID prioritere mine egne levevilkår ovenfor noen dyr sine,

Lenke til kommentar

Bare påpekte det da matsøppelet som genereres fra en by med 10millioner+ innbyggere er helt sinnsvakt, og med effektivisering av dette hadde vi hatt nok mat til alle de som sulter.

Og om alle hadde ønsket å fø alle i verden, hadde dette skjedd også, vi har nok ressurser til å fø alle selv med de sløsaktige midlene vi bruker i dag, det er bare ingen som vil ta den regningen, og de fattige har ikke råd selv.

Lenke til kommentar

Plages de? Det burde vi gjøre noe med, men det betyr ikke å avskaffe melkeproduksjon.

Du bryr deg litt allikevel altså? Det var ikke det du ga inntrykk av tidligere her:

eller for ¨si det som chris rock:

"If I had a bag full of fucks, and a cow needed only one fuck to surive with a good life, i woulden't give a fuck"

hvorfor skal jeg slutte å spise kjøtt når jeg LIKER det, og samtidig faktisk ikke bryr meg om en eller annen ku har det vondt?

Og for å få poenget mitt helt klart da: Jeg vil ALLTID prioritere mine egne levevilkår ovenfor noen dyr sine,

Selvfølgelig. Det er ingen grunn til å gjøre noe annet. Spørsmålet er bare hvor langt man er villig til å dra den tanken - er det greit å plage dyr for å skaffe meg noe jeg egentlig ikke behøver (eks pels, eller melk fra båskyr)? Eller bør min frihet stoppe der den skaper unødig plage for andre levende, tenkende og følende individer, eller andre dyr om du vil?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bare påpekte det da matsøppelet som genereres fra en by med 10millioner+ innbyggere er helt sinnsvakt, og med effektivisering av dette hadde vi hatt nok mat til alle de som sulter.

Og om alle hadde ønsket å fø alle i verden, hadde dette skjedd også, vi har nok ressurser til å fø alle selv med de sløsaktige midlene vi bruker i dag, det er bare ingen som vil ta den regningen, og de fattige har ikke råd selv.

Det er interessant at storbyer her fremstilles som en slags versting. Hvor har du det fra? Bare nysjerrig altså, jeg har ikke sett tall som bekrefter det - annet enn at vi kaster vanvittig mye over hele fjøla uavhengig av om vi bor i New York, Oslo eller Flisa for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Du bryr deg litt allikevel altså? Det var ikke det du ga inntrykk av tidligere her:

Selvfølgelig. Det er ingen grunn til å gjøre noe annet. Spørsmålet er bare hvor langt man er villig til å dra den tanken - er det greit å plage dyr for å skaffe meg noe jeg egentlig ikke behøver (eks pels, eller melk fra båskyr)? Eller bør min frihet stoppe der den skaper unødig plage for andre levende, tenkende og følende individer, eller andre dyr om du vil?

Vel, jeg mener at hvis jeg kan fremskaffe det fra et dyr uten at et er til plage for dyret (pels f.eks. kan skaffes uten at det er til plage for dyret, forutsatt at bonden vill. så har jeg heller ikke noe imot å fremskaffe det.

Lenke til kommentar

Vel, jeg mener at hvis jeg kan fremskaffe det fra et dyr uten at et er til plage for dyret (pels f.eks. kan skaffes uten at det er til plage for dyret, forutsatt at bonden vill. så har jeg heller ikke noe imot å fremskaffe det.

Pelsen må du i såfall hente fra et viltlevende dyr. Det er stadig svært vanskelig å ale opp pelsdyr i oppdrett uten at det går ut over livskvaliteten til dyrene.

Men sorry at jeg henger meg opp i dette, men du ga altså helt klart uttrykk tidligere for at det ikke var så nøye om dyrene led for maten din. Hva skjedde, hva fikk deg til å endre mening? Det er ingen skam i det, jeg er kun nysjerrig igjen ..

Lenke til kommentar

Pelsen må du i såfall hente fra et viltlevende dyr. Det er stadig svært vanskelig å ale opp pelsdyr i oppdrett uten at det går ut over livskvaliteten til dyrene.

Men sorry at jeg henger meg opp i dette, men du ga altså helt klart uttrykk tidligere for at det ikke var så nøye om dyrene led for maten din. Hva skjedde, hva fikk deg til å endre mening? Det er ingen skam i det, jeg er kun nysjerrig igjen ..

Leste meg mer opp på emnet, og diskuterte det med deg, noe som fikk meg til å tenke mer på det, og kom derfra fram til en ny mening. Har jo egentlig ikke tenkt så mye over emnet før nå :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig har jeg det privilegiet, jeg jakter jo ikke for å drepe for moro skyld men for maten.

Samt naturopplevelser og spenningen tilknyttet.

spenning med å drepe har jeg aldri forstått , det henviser mine tanker rett til slike som Ted Bundy etc.

du virker lite reflektert samt i mine øyne har du en dårlig moral når du kaster ut verden redder seg selv.

Uten å blande meg alt for mye i sinnsykedommen i tråden her;

Jo barn sulter fordi mat som hemp etc kan tørkes, sendes, etc uten noe problem og oppbevares i lang tid..

Kjøtt tar opp 3-4x større dyrke areal for å mate eks 100k mennesker en hva Hemp etc ville gjort.

Har noe med overforbruk jeg skal ikke nekte folk spise kjøtt men heller redusere det.

overforbruk samt kasting av mat er selvsagt et problem også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg skal ha meg en skikkelig god hvalbiff imorgen. Top of the foodchain baby!!!

Jeg skjønner at dette er et forsøk på å framstå som tøff og rebelsk, men der kunne du gjort bedre. Jeg er på ingen måte for hvalfangst, men de lever i det minste fritt helt til de dør brutalt, i motsetning til kyllinger som bor i små båser og forøvrig har det kjipt for det meste av livet og ender opp med en ganske brutal slutt de også. Vågehvalen veier gjennomsnittlig 7.5 tonn, mens en kylling veier ca 2.5 kg, som betyr at det passer 3000 kyllinger inne i en hval. Hvis man mener at én hvals liv/lidelse er verdt mer enn det til 3000 kyllinger, så burde man begynne å omprioritere litt. Sånn sett vil det også være bedre å spise ku enn det er å spise kylling.

Det kalles overlevelsesinstinkt...

Ignoranse ville jeg kalt det. Det er ikke så veldig stort behov for å overleve den dag i dag. Vi har alt det vi trenger.

Morsomt at du sammenligner jakt med DRAP, men på seg selv kjenner man vel andre?

Det er jo drap. Du bevist tar en annens liv. Er ikke det drap så vet ikke jeg hva det er.

Dog er det mange kjøttspisere (Ikke direkte rettet til noen i tråden her altså) som må forstå at hver gang de handler kjøtt i butikken så er det faktisk de som har drept dyret. Ikke direkte riktignok, men skylden for dems død ligger hos forbrukeren. Hvis man ikke villie vært villig til å drepe og slakte et dyr på egenhånd så har man faktisk ikke noe med å spise kjøtt å gjøre etter min mening.

Jeg kunne aldri jaktet på eller slaktet et dyr, selv før jeg ble vegetarianer, derfor blir det feil av meg å spise det. Og her er det nok mange som ligger i samme bås. Jeg har møtt mange som er imot jakt, men samtidig spiser kjøtt (Jeg var jo tross alt en av dem selv en gang). De har det jo helt snudd på hodet. Det nytter ikke å bare lukke øra til kjøttindustrien bare fordi dyret er allerede drept og slaktet når det havner på tallerkenen. Jeg vil tippe at en ganske stor andel av befolkningen hadde blitt vegitarianere om de måtte slakte maten sin selv.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har jeg det privilegiet, jeg jakter jo ikke for å drepe for moro skyld men for maten.

Samt naturopplevelser og spenningen tilknyttet.

Kanskje verden redder seg selv, men det er forskjell på vår oppfatning av verden og måten Jorda opererer på. Det er ikke sikkert mennesker får så god leveplass i "den nye verden".

Tror du andre dyr er på jorda for å tilfredsstille oss?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...