Kazuo Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Vi mennesker har brukt over 100 000 år på ¨komme seg til toppen av næringskjeden, og nå skal vi ned igjen? Fuck off cows, i want my stake! eller for ¨si det som chris rock: "If I had a bag full of fucks, and a cow needed only one fuck to surive with a good life, i woulden't give a fuck" du er jo langt under toppen slik som du uttaler deg og reflekterer over ditt forbruk av kjøtt. ved å spise masse kjøtt gir du faen i at barn sulter verden over og at masse dyr må lide for din innbilte trang til å spise masse kjøtt.. Endret 20. januar 2013 av DaniNichi Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Det kalles overlevelsesinstinkt... Lenke til kommentar
Shrooms Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Mennesker er ikke naturlige altetere. Vi er naturlige planteetere. Forfedrene våre var opportunistiske jegere som spiste kjøtt fordi de kunne benytte seg av teknologi. Vi vet med 100% sikkerhet at animalsk fett er usunt. Animalsk fett finnes i alt kjøtt i varierende mengder. Men det er også en økende mengde bevis for at animalsk protein ikke er så sunt heller. Jeg er ikke verken vegetarianer eller veganer, men etter å ha lest en del litteratur har jeg forsøkt å kutte kraftig i inntak av både kjøtt, egg og melk. Mennesker er omnivore jo, det går helt fint å spise utilberedt kjøtt. Det finnes uansett ikke noe regler for hva vi er, vi er det vi velger å være. Sunt er et relativt begrep, det samme med usunt. Det er mange situasjoner hvor animalsk fett ikke her farlig å få i seg. Mengde bevis for at animalskt protein er usunt? Hvor er mengden bevis hen? Jeg er selv noe som relatert til vegeterianer ettersom jeg avstår fra å spise kjøtt fra konsentrasjonsleirer, og jeg syns det du kommer med her virker som en motpart til de folkene som mener at protein fra planter ikke er fullverdig. Altså, kvasi-tull som ikke har noen form for vitenskaplig upbacking. Endret 20. januar 2013 av Shrooms Lenke til kommentar
Shrooms Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Vel, speil meg gjerne... Jeg er fornøyd med å jakte, fiske og spise animalske produkter. Om du har et problem med det så kan vel jeg og ty til 4chanspråk som du gjør i slutten av ditt innlegg... Og noe videre vil ikke du utrede hvordan dine valg påvirker resten av verden? Du er ikke villig til å ta et oppgjør med dine handlinger selv om det viser seg at dine handlinger skader noen og hvis du forandrer dem kan du hjelpe noen? Lenke til kommentar
Shrooms Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Jeg vet hvordan en næringskjede fungere, men la oss ta det fra wikipedia. Næringskjeder er rekker av organismer der hvert ledd nærer seg av leddet foran og samtidig utgjør næring for leddet etter Det første leddet eller trofiske nivå i en næringskjede kalles en produsent. Produsentene er som regel planter, som gjør om energi i sollyset til kjemisk energi organismer kan benytte seg av. Denne prosessen kalles fotosyntese. Produsentene blir så spist av 1.-forbruker, som er neste ledd i næringskjeden. Disse kan videre bli spist av 2.-forbrukere. Så hvis vi kun spiser produsentene, og (hvertfall teoretisk) kan bli spist av isbjørn, vil nevnte isbjlrn stå over oss i næringskjeden. For å være fullstendig på toppen av næringskjeden må man jo derfor spise kjøtt, for ellers vil det være noen du ikke spiser (som dermed er likt med deg) eller noen som spiser deg (som står over deg). Og at vi har forhøyet oss til guder har jeg absoulutt ingening imot. Hvorfor i helvete bryr du deg om å være på toppen av næringskjeden? Er du et troll eller bare skjønner du ikke noe? 1 Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Vel planteetere er generelt under kjøttetere, så hvis vi slutter å spise kjøtt faller vi.Finnes det én negativ ting som er verdt å nevne ved at vi "faller av toppen" av næringskjeden? Bare fordi at du spiser soya fremfor kjøtt så betyr det ikke dermed at en gruppe jerv angriper deg og spiser deg neste gang du går tur i utmarka. (Og jo, det var faktisk slik du fremstilte det med det utsagnet der) Endret 20. januar 2013 av Lime Canes Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Mennesker er omnivore jo, det går helt fint å spise utilberedt kjøtt. Det finnes uansett ikke noe regler for hva vi er, vi er det vi velger å være. Dersom menneskene ble utryddet i dag og en alien landet om en million år og gravde opp fossilene våre ville han se på dem og si at vi var planteetere. Mennesket har i nesten hele sin historie vært opportunistisk kjøtteter i likhet med siste halvdel av Homo Erectus i deres eksistens. Vi er ikke bygget for verken jakt eller for å spise kjøtt. Vi kan kun velge å være altetere fordi vi kan jakte med våpen (teknologi) og har evnen til å forberede maten med teknologi. Spiser du rått animalsk protein og fett over lengre tid vil det med ekstremt høy grad av sansynelighet ta livet av deg. Altså er det ikke hensiktsmessig og mennesket kan umulig ha det som en stor og naturlig del av sin diett. Sunt er et relativt begrep, det samme med usunt. Det er mange situasjoner hvor animalsk fett ikke her farlig å få i seg. Begrepet sunnhet i diett er bare relativt dersom én person har en mangelsykdom en annen ikke har. Å spise kjøtt var noe forfedrene våre gjorde meget sjeldent. Faktisk var det sjeldent godt inn på 1900-tallet. Selv her i det kalde nord. Mengde bevis for at animalskt protein er usunt? Hvor er mengden bevis hen? Postet tidligere. ...og jeg syns det du kommer med her virker som en motpart til de folkene som mener at protein fra planter ikke er fullverdig. Altså, kvasi-tull som ikke har noen form for vitenskaplig upbacking. Da må jeg pent be deg om å lese det jeg har skrevet til doof én gang til. Cornell og Oxford regnes som regel ikke for å være kvasi-tull. Det finnes meget stort indremedisinsk konsensus for det jeg sier. At mennesker KAN spise kjøtt er åpenbart ikke ensbetydende med at vi BØR. Vi bør faktisk begynne å orientere oss mot veganisme. Endret 20. januar 2013 av omnomnomnivore Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Vel planteetere er generelt under kjøttetere, så hvis vi slutter å spise kjøtt faller vi. Det finnes flere eksempler på planteetere som ikke har noen naturlige fiender. Det kalles overlevelsesinstinkt... Det var en sak her for et par dager siden med en bonde som hadde sultet ihjel dyrene sine. Der hadde kyrne begynt å spise de døde, og det var tegn på at en okse hadde drept svakere individ og spist dem i ren desperasjon. Det er ikke dermed sagt at kyr er altetere. De er åpenbart laget ifra naturens side for å gresse. Endret 20. januar 2013 av omnomnomnivore Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Tror jeg skal ha meg en skikkelig god hvalbiff imorgen. Top of the foodchain baby!!! 1 Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 På toppen av alle næringskjeder er faktisk bakterier Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Tror jeg skal ha meg en skikkelig god hvalbiff imorgen. Top of the foodchain baby!!! Noe av det mest oppskrytte fra det høie nord ... men for all del, man skal jo spise opp maten man har harpunert - all maten! Er det sporstykket på hvalen du skal sette på tvers, eller går du for deler av ribba, eller skal du lage pizzafyll av hvaltannkjøtt, kanskje? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Og noe videre vil ikke du utrede hvordan dine valg påvirker resten av verden? Du er ikke villig til å ta et oppgjør med dine handlinger selv om det viser seg at dine handlinger skader noen og hvis du forandrer dem kan du hjelpe noen? Nei til begge spørsmålene:)Mennesket har ingen reel påvirkningskraft om man bare atr ut det man trenger for mat. Å være så arrogant at man tror man kan "redde verden" er bare latterlig Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Å være så arrogant at man tror man kan "redde verden" er bare latterlig Å være optimist eller pessimist er et valg. Gir man bare faen så blir ting hvertfall ikke bedre. Vær heller del av løsningen enn problemet Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Nei til begge spørsmålene:) Mennesket har ingen reel påvirkningskraft om man bare atr ut det man trenger for mat. Å være så arrogant at man tror man kan "redde verden" er bare latterlig Men du som menneske har såpass reell påvirkningskraft på et annet levende vesen, at du kan avgjøre at det skal leve eller dø, og likevel får du ikke med deg at du har det privilegiet. Nei, hvorfor redde verden .... hva er nå det å redde ? Endret 20. januar 2013 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Dr. Professor Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Nei til begge spørsmålene:) Mennesket har ingen reel påvirkningskraft om man bare atr ut det man trenger for mat. Ja, men nå er det jo ikke det vi gjør. Er det vel? Å være så arrogant at man tror man kan "redde verden" er bare latterlig Fjernet smilyen fordi den var noe av det mer patetiske jeg har sett. Det at mennesket er i stand til både terraforming og utforming av hvordan næringskjedene skal se ut, er bortenfor enhver tvil for intellektuelle mennesker som har fått med seg sin historieundervisning. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Verden redder seg selv, det har den gjort siden den oppsto. Selvfølgelig har jeg det privilegiet, jeg jakter jo ikke for å drepe for moro skyld men for maten. Samt naturopplevelser og spenningen tilknyttet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Verden redder seg selv, det har den gjort siden den oppsto. Selvfølgelig har jeg det privilegiet, jeg jakter jo ikke for å drepe for moro skyld men for maten. Samt naturopplevelser og spenningen tilknyttet. Fullstendig klar over at det var det du mente - ville bare pirke litt i arrogansen din, serru ... Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Fullstendig klar over at det var det du mente - ville bare pirke litt i arrogansen din, serru ... Tsssss, du bare erter du... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Tsssss, du bare erter du... er på trygg avstand fra eventuelle kaldharpuner, og da kan man tøffe seg litt ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå