Gå til innhold

Dyr er smartere enn vi tror.

Gjest medlem-1432

Anbefalte innlegg

Og er dette en naturlig prosess, er det dermed riktig å si at mennesker er planteetere dersom man må ty til moderne hjelpemiddel for å få i seg nok B12? Synes da virkelig at noen klaget på at man brukte ild til å tilberede maten sin.

B12 kommer ikke ifra kjøtt, det dannes utelukkende av en bakterie. Dyrene får i seg B12 ved å spise mat på bakken. Måten mennesker dyrker på i dag gjør at bakterien ikke får feste i matjorden som stadig byttes ut. Derfor er vi avhengige enten av å spise kjøtt ifra dyr som gresser, eller ta supplement.

Mennesker er ikke naturlige altetere. Vi er naturlige planteetere. Forfedrene våre var opportunistiske jegere som spiste kjøtt fordi de kunne benytte seg av teknologi.

Vi vet med 100% sikkerhet at animalsk fett er usunt. Animalsk fett finnes i alt kjøtt i varierende mengder. Men det er også en økende mengde bevis for at animalsk protein ikke er så sunt heller.

Jeg er ikke verken vegetarianer eller veganer, men etter å ha lest en del litteratur har jeg forsøkt å kutte kraftig i inntak av både kjøtt, egg og melk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

B12 kommer ikke ifra kjøtt, det dannes utelukkende av en bakterie. Dyrene får i seg B12 ved å spise mat på bakken. Måten mennesker dyrker på i dag gjør at bakterien ikke får feste i matjorden som stadig byttes ut. Derfor er vi avhengige enten av å spise kjøtt ifra dyr som gresser, eller ta supplement.

Mennesker er ikke naturlige altetere. Vi er naturlige planteetere. Forfedrene våre var opportunistiske jegere som spiste kjøtt fordi de kunne benytte seg av teknologi.

Vi vet med 100% sikkerhet at animalsk fett er usunt. Animalsk fett finnes i alt kjøtt i varierende mengder. Men det er også en økende mengde bevis for at animalsk protein ikke er så sunt heller.

Jeg er ikke verken vegetarianer eller veganer, men etter å ha lest en del litteratur har jeg forsøkt å kutte kraftig i inntak av både kjøtt, egg og melk.

Der der BØR du kunne dokumentere?

Eller er leucein, Valein, Isoleucin, katain etc fra dyr annerledes enn fra bønner? :lol:

edit: det er forøvrig ingenting som heter "bevis" i vitenskapelige arbeider, kunn grad av sannsynlighet...

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Hva med den mest grundige og lengstløpende studien som noengang er gjort av menneskelige dietter og som kjøtt og meieri- bransjene i USA er desperate etter å sverte og har lansert kampanjer mot, men hittil ikke har klart å argumentere mot på noen vitenskapelig basis uansett hvor mange studier og forskere de kjøper seg? Det er rundt 95% konsensus blandt leger og ernæringsfysiologer om at studiens brede og skremmende konklusjoner er sansynelige.

"The China Study of the title is taken from the China-Cornell-Oxford Project, a 20-year study that began in 1983 and was conducted jointly by the Chinese Academy of Preventive Medicine, Cornell University, and the University of Oxford. T. Colin Campbell was one of the directors of the project, described by The New York Times in 1990 as "the Grand Prix of epidemiology"."

Lenke til kommentar

Du viser deg selv som helt og holdent ute av stand til å delta i en slik diskusjon om du bringer på banen "The China study"...

En studie gjort i KINA, hvor de har et TOTALT annet livsgrunnlag enn vi har...

/facepalm - Det er jo liksom det som er poenget med hele studien da.

Forøvrig er jeg ikke veganer, som jeg har sagt før. Ei heller vegetarianer. Jeg er en bekymret borger som evner å tenke på annet og andre enn meg selv.

Ellers er det alltid morro å se folk som reagerer spastisk og med psykologisk reaksjonsformasjon og sinne når noen holder opp et speil til livsstilen deres :)

But thanks for playing...

• Liker 2
Lenke til kommentar

4Chan er vel et engelskspråklig nettsted, så der har du rett for en gangs skyld. Forøvrig har du allerede (og ofte) tydd til både personangrep og youtubevideoer. Den høye hesten passer deg ikke. Ellers må jeg innrømme at jeg synes det er skummelt at du har våpenlisens.

Spis i vei mens du kan. Fortsetter samfunnsutviklingen i samme retning vil det antagelig en dag bli forbudt. Folk som oss vil antagelig bli husket som primitive.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis 70% av mennesker i Norge kutter kjøtt spising med 70% samt bruker det dyrke arealet til eks Hemp samt andre næringsrike planter kunne vi gitt nok mat til 2-3millioner mennesker i året som sulter..

For meg holder det, og derfor kutter jeg ut meste av kjøtt i mitt kosthold..

Lenke til kommentar

Vi mennesker har brukt over 100 000 år på ¨komme seg til toppen av næringskjeden, og nå skal vi ned igjen?

:nei:

Fuck off cows, i want my stake!

eller for ¨si det som chris rock:

"If I had a bag full of fucks, and a cow needed only one fuck to surive with a good life, i woulden't give a fuck"

Lenke til kommentar

Ok, så ville jeg satsa på at man leser seg litt opp på temaet næringskjede og ikke minst hvor stor betydning menneskets plassering i denne egentlig er ..

La oss være realistiske. Vi har opphøyd oss selv til noe helt på høyde med guder over naturen. Det er liten fare for at vi vil oppleve noen dramatisk forflytning i næringskjeden om vi kutter litt i kjøttforbruket.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet hvordan en næringskjede fungere, men la oss ta det fra wikipedia.

Næringskjeder er rekker av organismer der hvert ledd nærer seg av leddet foran og samtidig utgjør næring for leddet etter

Det første leddet eller trofiske nivå i en næringskjede kalles en produsent. Produsentene er som regel planter, som gjør om energi i sollyset til kjemisk energi organismer kan benytte seg av. Denne prosessen kalles fotosyntese. Produsentene blir så spist av 1.-forbruker, som er neste ledd i næringskjeden. Disse kan videre bli spist av 2.-forbrukere.

Så hvis vi kun spiser produsentene, og (hvertfall teoretisk) kan bli spist av isbjørn, vil nevnte isbjlrn stå over oss i næringskjeden.

For å være fullstendig på toppen av næringskjeden må man jo derfor spise kjøtt, for ellers vil det være noen du ikke spiser (som dermed er likt med deg) eller noen som spiser deg (som står over deg). Og at vi har forhøyet oss til guder har jeg absoulutt ingening imot.

Lenke til kommentar

Hvem sa at vi VAR guder?

Det kunne man jo ønske, men intil videre så bare tror vi det.

Og uansett hvis man ser bort fra alle andre halvgode argumenter, hvorfor skal jeg slutte å spise kjøtt når jeg LIKER det, og samtidig faktisk ikke bryr meg om en eller annen ku har det vondt?

Lenke til kommentar

Men hvorfor i alle dager skal man se bort fra alle andre (om enn halvgode) argumenter? Dette med næringskjeden er selvfølgelig ett av dem, men det faktum at kjøttproduksjon er håpløs ressursbruk i en verden full av sultne mennesker bør veie tungt.

At du ikke bryr deg om andre dyr enn deg selv får stå for din regning, men jeg tør påstå at om du lærte kun litt mer om hvordan disse dyrene faktisk fungerer og er skrudd sammen så ville holdningene dine endra seg. Men fornektelse er sterkt som en hvilken som helst religiøs overbevisning, det bør ikke undervurderes. Utfordringa di er ikke fakta, men holdninger.

Hvorfor skal jeg slutte å putte kinaputter i ræva til katta når jeg LIKER det, og samtidig ikke bryr meg om katteskinnet skvetter litt?

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...