Abigor Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Nei, dyr er mye dummere enn de fleste tror. Det er mennesker og. 1 Lenke til kommentar
Icetears Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Det er relevant jo, for det er ikke særiig godt bevist at insekter har følelser. Pattedyr, fugler og fisk derimot.. Og om dem har det? Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 For et idiotisk svar. Kjøtt består av aminosyrer, noe fett og mikronutrienter. Det har kun en annen form enn en gulrot. Som forøvrig inneholder kun karbs og mikronutrienter. En idiot er en som ikke bryr seg om politikk. En god betegnelse på det du skriver her hvor du tilnærmer deg problemstillingen utelukkende ifra et molekylært standpunkt. Du kan ikke spise kjøtt uten å varmebehandle det. Ergo er du ikke utviklet til å spise kjøtt. Og bør derfor naturligvis heller ikke gjøre det. Jakt var tidligere en nødvendighet for å overleve. Teknologi er nødvendig for jakt. Teknologi er kultur. Ikke natur. Jakt ble kun nødvendig for å overleve i vinterhalvåret når mennesket trakk nordover. Noe som også gir seg utslag i epidemilogi. Kaukasiere tåler kjøtt og animalsk fett bedre enn f.eks afrikanere. En konsekvens av at vi har spist det i generasjoner og de som tålte det dårligst har dødd ut. Men vi tåler det ikke særlig godt alikevel. Gjennomsnitlig levealder hos befolkninger som hovedsakelig spiser kjøtt er ned mot halvparten av befolkninger som hovedsakelig lever av disse skumle karbohydratene du nevner, og som knapt spiser proteiner. At vi KAN spiser kjøtt betyr ikke at vi BØR. Verken medisinsk eller etisk. Når vi i tillegg er den eneste arten på planeten som evner å resonnere om etikk og moral og vi alikevel velger å holde dyr i fangeskap og slakte dem for nytelsens skyld så gjør det oss faktisk onde. Mennesket er faktisk en planteeter. 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Så du vil helst ha teknologi fjernet? Samt at alle skal være snille, holde hverandre i hendene og synge coombaya? Jeg jakter, jeg kommer til å fortsette med det og det kommer ikke til å skje at jeg noensinne tar til meg argumenter som at "mennesker er onde". Vi er på toppen av næringskjeden, der har ihvertfall jeg tenkt å fortsette å være og ikke prøve å påtvinge andre min egen ønskede utopi... 2 Lenke til kommentar
Dørslag Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Jeg jakter, jeg kommer til å fortsette med det og det kommer ikke til å skje at jeg noensinne tar til meg argumenter som at "mennesker er onde". Vi er på toppen av næringskjeden, der har ihvertfall jeg tenkt å fortsette å være og ikke prøve å påtvinge andre min egen ønskede utopi... Jeg voldtar, jeg kommer til å fortsette med det og det kommer ikke til å skje at jeg noensinne tar til meg argumenter som at "menn er onde". Vi har alltid vært det sterkeste kjønn, det har ihvertfall jeg tenkt å fortsette å være og ikke prøve å påtvinge andre min egen ønskede utopi... 3 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Jeg voldtar, jeg kommer til å fortsette med det og det kommer ikke til å skje at jeg noensinne tar til meg argumenter som at "menn er onde". Vi har alltid vært det sterkeste kjønn, det har ihvertfall jeg tenkt å fortsette å være og ikke prøve å påtvinge andre min egen ønskede utopi... Stråmannsargumentasjon når du ikke har bedre argumenter. At dere får en klump i halsen når dere oppdager at Bambi bare var en tegnefilmfigur får stå for deres svake foreldres manglende evne til å oppdra dere slik at dere kan se verden for hva den er. Ikke som det dere mener den BURDE være. For det driter alle i, alle vil ha den slik de selv vil men det grå vel ikke? 4 Lenke til kommentar
Dørslag Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Jeg bare prøver å påpeke at "Vi er på toppen av næringskjeden" ikke holder som argument i det hele tatt. Bare fordi vi har endt opp der og har vært der lenge, så betyr det ikke at vi er nødt til å holde oss der bare fordi det er sånn det er i dag. Det var en gang i tiden hvor det var vanlig for folk å drepe, plyndre og voldta. Det er først i nyere tider at kvinner fikk sine egne rettigheter, og det er heller ikke så lenge siden det fantes store raseskiller. Jeg antar at du ikke mener at det var en dårlig ting at disse tingene forandret seg, så hvorfor i all verden skal ikke det samme gjelde for dyrenes situasjon? Vi lever i et siviliert samfunn, og da er det på tide å oppføre seg sivilisert også. Det burde være en selvfølge at hvis det finnes en enkel mulighet hvor alle kan leve et lykkelig liv uten å skade noen eller noe, så er det noe vi burde streve etter. 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Men det sier seg jo selv at det går ikke. Det er en absolutt uoppnåelig utopi... Om du spiser kjøtt, fisk, egg, eller noe som helst dyrerelatert så er det egentlig litt snodig at du diskuterer det fra det standpunktet... ? 2 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Jeg bare prøver å påpeke at "Vi er på toppen av næringskjeden" ikke holder som argument i det hele tatt. Bare fordi vi har endt opp der og har vært der lenge, så betyr det ikke at vi er nødt til å holde oss der bare fordi det er sånn det er i dag. Så hvis jeg forstår deg riktig, er det ønskelig at vi igjen nedgraderer oss fra toppen av næringskjeden, til fordel for dyrene under oss på den? - Hvorfor? Ingen andre dyr på næringskjeden gjør det, og personlig har jeg ikke noe ønske om å slutte pelsindustrien, oppdrett eller jakt. - Hvorfor skal minoritetens ønske om forbud av dette avgjøre vår plass på næringskjeden? Hva med å heller bli vegetarianer, og la dem som ønsker pels/kjøtt få ta sine valg? Det var en gang i tiden hvor det var vanlig for folk å drepe, plyndre og voldta. Det er først i nyere tider at kvinner fikk sine egne rettigheter, og det er heller ikke så lenge siden det fantes store raseskiller. Jeg antar at du ikke mener at det var en dårlig ting at disse tingene forandret seg, så hvorfor i all verden skal ikke det samme gjelde for dyrenes situasjon? Vi lever i et siviliert samfunn, og da er det på tide å oppføre seg sivilisert også. Og nøyaktig hva er sivilisert? - Kvinner fikk rettigheter fordi de utrykket seg, til dags dato har jeg aldri hørt et dyr fortelle at det ønsker rettigheter. Forøvrig er det jo morsomt hvordan du sammenlikner "raseskille" med forskjellen på mennesker og dyr. Det burde være en selvfølge at hvis det finnes en enkel mulighet hvor alle kan leve et lykkelig liv uten å skade noen eller noe, så er det noe vi burde streve etter. selvfølgelig, derfor blir jegere anbefalt å treffe slik at dyrene ikke blir skadeskutt, bønder bruker bedøvelse når de slakter, og pelsdyrnæringen likeså. Uten å uttale meg for høyt, tror jeg pelsdyrindustrien er svartmalt av diverse vegetarianer-organisasjoner. Mitt standpunkt er som i de fleste saker som angår frihet: Hva gir noen retten til å ta fra meg muligheten til å spise kjøtt, når vi er på toppen av næringskjeden i den "dog eat dog"-verden? - Jeg ønsker at dem som ikke liker slakt og pelsindustri, viser sin sak alene; ved å personlig unngå å kjøpe disse produktene, ikke ved å tvinge andre til det. 1 Lenke til kommentar
Dørslag Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Men det sier seg jo selv at det går ikke. Det er en absolutt uoppnåelig utopi... Og hvorfor går ikke det? Jeg skjønner ikke hvorfor det er så uoppnåelig. Det handler bare om å behandle andre, både dyr samt mennesker, slik som vi ønsker å bli behandlet selv. Det burde ikke være så vanskelig å gjennomføre. En gang i tiden var slaveri en norm i USA selv blant "snille" mennesker, men de aller, aller fleste klarte å skifte mening til slutt. Dette er kanskje ikke noe som skjer over natta, men jo flere og flere som åpner øynene for dyrerettigheter, jo lengre vil vi komme. Å ignorere eller avfeie problemet vil ihvertfall ikke løse det. Om du spiser kjøtt, fisk, egg, eller noe som helst dyrerelatert så er det egentlig litt snodig at du diskuterer det fra det standpunktet... ? Ja, det hadde vært veldig snodig. Jeg er kun vegetarianer, men jeg prøver å styre unna dyreprodukter så godt jeg kan. Skal ikke se bort ifra at jeg er blitt fullstendig veganer innen året er omme. Det hadde vært ekstremt hyklerisk av meg å preike om hvor galt enkelte ting er og samtidig praktisere det selv. Kvinner fikk rettigheter fordi de utrykket seg, til dags dato har jeg aldri hørt et dyr fortelle at det ønsker rettigheter. Dette har kanskje noe å gjøre med at dyr ikke kan snakke, tror du ikke? Forøvrig er det jo morsomt hvordan du sammenlikner "raseskille" med forskjellen på mennesker og dyr. Jasså? Hvorfor er det så mye verre å diskriminere ovenfor andre raser enn det er å diskrimene ovenfor andre arter? Spesiesisme kalles det. Mitt standpunkt er som i de fleste saker som angår frihet: Hva gir noen retten til å ta fra meg muligheten til å spise kjøtt, når vi er på toppen av næringskjeden i den "dog eat dog"-verden? - Jeg ønsker at dem som ikke liker slakt og pelsindustri, viser sin sak alene; ved å personlig unngå å kjøpe disse produktene, ikke ved å tvinge andre til det. Hva med dyrenes frihet? Hvorfor tar du ikke med det i betrakningen din? Skal dyr holdes i fangeskap hele livet sitt under elendig omstendigheter bare sånn at du skal ha frihet til å spise kjøtt og gå med pels når det finnes andre gode alternativer? Det henger ikke på greip spør du meg. Jeg er faktisk ganske liberal selv skal du vite, men jeg går etter kardemommebyloven. Man burde kunne få lov til å gjøre hva man vil, så lenge det ikke går negativt utover andre. Det finnes jo mennesker som liker veldig godt å stjele, voldta og drepe, men det betyr ikke at de burde få lov til det bare for frihetens skyld. Med din tankegang så er jo gjerningsmannen sin frihet verdt mer enn offeret sin. Når det kommer ofre inn i bildet så er det helt naturlig at det burde finnes lover på det. Å ulovliggjøre kjøtt- og pelsindustrien, fisking, jakt osv er ikke noe jeg hadde klart å få til uansett hvor hardt og lenge jeg hadde prøvd, nettop fordi jeg er en minioritet, så jeg skjønner ikke hvorfor folk driver og drar fram det i hytt og pine. 3 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Hva med dyrenes frihet? Hvorfor tar du ikke med det i betrakningen din? Skal dyr holdes i fangeskap hele livet sitt under elendig omstendigheter bare sånn at du skal ha frihet til å spise kjøtt og gå med pels når det finnes andre gode alternativer? Det henger ikke på greip spør du meg. Javel, la oss slippe ut kyrne, grisene og hestene fra fjøset nå i minusgradene. Slutter vi med kjøtt- og melkeproduksjon, kommer det ikke til å eksistere dyr som kyr i Norge, er det ønskelig? Det at de holdes i "fangenskap" er ikke nødvendigvis negativt for dyrene... 3 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) Javel, la oss slippe ut kyrne, grisene og hestene fra fjøset nå i minusgradene. Slutter vi med kjøtt- og melkeproduksjon, kommer det ikke til å eksistere dyr som kyr i Norge, er det ønskelig? Det at de holdes i "fangenskap" er ikke nødvendigvis negativt for dyrene... ..undersforstått at disse dyrene ikke fikser minusgradene så bra? Altså, skal vi først ha dem i fangenskap kan vi i alle fall som et absolutt minimum lære oss til at de overhodet ikke har godt av å stå innesperra på trange båser og binger 90% av livet. Både ku, hest og gris trives godt (best?) ute, også på vinteren. Melkekyr kan ha full produksjon helt ned til et par titalls kuldegrader. Grisen trenger bare muligheten til å grave seg ned eller gå inn om han får det for kjølig. Hesten, vel, den klarer seg aldeles fint ute. Ingen grunn til å antyde at det å slippe dem ut i kulda er noe negativt. Som ei slags saksopplysning, altså. Endret 16. januar 2013 av jonlem 1 Lenke til kommentar
Dørslag Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Javel, la oss slippe ut kyrne, grisene og hestene fra fjøset nå i minusgradene. Slutter vi med kjøtt- og melkeproduksjon, kommer det ikke til å eksistere dyr som kyr i Norge, er det ønskelig? Det at de holdes i "fangenskap" er ikke nødvendigvis negativt for dyrene... Det sier jo seg selv at vi ikke bare kan slippe ut milliarder av dyr ut i villmarka på en gang, men jo flere og flere som går over til en vegetarisk kost så er dette noe som vil forsvinne gradvis. Selvfølgelig kommer det til å eksistere kyr selv om vi ikke utnytter dem. Hvorfor skulle det ikke det? Hester er også temmet, og ble engang brukt til transport og hardt arbeid, men har nå blitt byttet ut med moderne metoder. Så vidt jeg vet er ikke hesten blitt utryddet av den grunn. Og uansett er ikke dette i nærheten av å bli et problem engang. Det finnes bokstavelig talt milliarder av kveg på kloden. De er langt ifra utrydningstruet. Hvis du mener at de dyra du finner i kjøttdisken har levd et langt og lykkelig liv fullt av solskinn og regnbuer, så anbefaler jeg deg å undersøke temaet litt nærmere. Det finnes så klart små egendrevene gårder på bygda og lignende hvor dyra ikke har det så altfor ille, men det er lite i forhold til hva som blir avlet frem industrielt. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Jeg er kun vegetarianer, men jeg prøver å styre unna dyreprodukter så godt jeg kan. Skal ikke se bort ifra at jeg er blitt fullstendig veganer innen året er omme. Det hadde vært ekstremt hyklerisk av meg å preike om hvor galt enkelte ting er og samtidig praktisere det selv. Hva er såpe laget av? Medisiner? Husholdningspordukter?Joda, du redder virkelig verden med å bli veganer... I enkelte kretser kalles det du skisserer "å være skinnhellig", just sayin altså... 2 Lenke til kommentar
Shrooms Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) Hva er såpe laget av? Medisiner? Husholdningspordukter? Joda, du redder virkelig verden med å bli veganer... I enkelte kretser kalles det du skisserer "å være skinnhellig", just sayin altså... Personen du hetser har tatt et oppgjør med en industri som plager og dreper vesner, og det eneste du klarer å komme med er at personen "er skinnhellig" samtidig som du ler av valgene til vedkommende? Hva feiler det deg, mann? Er du så misfornøyd med deg selv at du må se ned på folk som har gjort en langt større innsats enn det du har for at noen skal få det bedre? Eller kanskje du er opptatt av hykleri? Vel, vet du hva? Fuck hykleri, personen har fortsatt gjort mer enn deg. Endret 16. januar 2013 av Shrooms 2 Lenke til kommentar
Shrooms Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) At vi KAN spiser kjøtt betyr ikke at vi BØR. Verken medisinsk eller etisk. Når vi i tillegg er den eneste arten på planeten som evner å resonnere om etikk og moral og vi alikevel velger å holde dyr i fangeskap og slakte dem for nytelsens skyld så gjør det oss faktisk onde. Mennesket er faktisk en planteeter. I gitte settinger kan kjøtt være den beste næringen du kan få tak i, ettersom det er ekstremt proteinrikt. Så det kommer litt an på miljøet man befinner seg i, men jeg er helt enig at kjøtt er noen nødvendighet for oss som bor i vesten. Er vi den eneste arten som evner å resonnere etikk og moral? Hva vet du om det? Mennesket er en alteter, vi er langt i fra en planteeter. Det er forsåvidt også feil at man ikke kan spise kjøtt uten å varmebehandle det, hvor er det du har dette fra? Endret 16. januar 2013 av Shrooms 2 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Du kan ikke spise kjøtt uten å varmebehandle det. Ergo er du ikke utviklet til å spise kjøtt. Og bør derfor naturligvis heller ikke gjøre det. (..) Mennesket er faktisk en planteeter. Når vi har utviklet oss intellektuelt slik vi har gjort, så har behovet for skarpe tenner gått bort. En plass langs evolusjons-stigen har kanskje vi delt oss, der noen ble kjøttetere som resten av dyrene, mens vi gikk mot å tilberede det. Vi er ikke bare planteetere lengre. Det er en grunn til at veganere får mangelsykdommer og lignende også. Jeg har ikke noe imot de som vil gjøre livet til dyrene mer behagelig før de blir slaktet, det skal de gjerne gjøre. Men ingen, ingen skal komme og prøve å tvinge meg til å bli vegetarianer. Jeg vil ha kjøtt, fisk og fugl, og med mindre dyrene blir utrydningstruet er det ingen grunn til at jeg ikke skal få spise det heller! 3 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Det sier jo seg selv at vi ikke bare kan slippe ut milliarder av dyr ut i villmarka på en gang, men jo flere og flere som går over til en vegetarisk kost så er dette noe som vil forsvinne gradvis. Selvfølgelig kommer det til å eksistere kyr selv om vi ikke utnytter dem. Hvorfor skulle det ikke det? Hester er også temmet, og ble engang brukt til transport og hardt arbeid, men har nå blitt byttet ut med moderne metoder. Så vidt jeg vet er ikke hesten blitt utryddet av den grunn. Og uansett er ikke dette i nærheten av å bli et problem engang. Det finnes bokstavelig talt milliarder av kveg på kloden. De er langt ifra utrydningstruet. Du skjønner ikke problemet. Det å sammenligne en ku med en hest er tåpelig. Hvorfor tror du hesten er så populær? Kan man ri på en ku, gris eller sau? Hva i all verden skal man bruke en ku til, når man ikke kan utnytte melka, skinnet og kjøttet? Hvor mange bønder tror du er interessert i det, hvor mange er det som bruker ku som en fritidshobby eller som kjæledyr? Hvis du mener at de dyra du finner i kjøttdisken har levd et langt og lykkelig liv fullt av solskinn og regnbuer, så anbefaler jeg deg å undersøke temaet litt nærmere. Det finnes så klart små egendrevene gårder på bygda og lignende hvor dyra ikke har det så altfor ille, men det er lite i forhold til hva som blir avlet frem industrielt. Jeg mener at det ikke er noe i mot at dyr kan få det bedre, spesielt kyllinger. Dog, så jakter jeg - så jeg vet at dyret jeg skyter har levd et langt og lykkelig liv. Dette trenger jeg ikke å undersøke, for det har jeg sett selv. Hjemme hos meg gikk kyrne til naboen ute i skogen fra omtrent april til oktober. De har da hatt det fint. Så hva mener du jeg burde undersøke? Bruke NOAH sine sider som kilde? Kom gjerne med kilder som viser at de aller, aller fleste kyr har det alt for jævlig. Det er et pluss dersom kua selv har sagt det. Hvis du mener at det er bedre for de å gå ute i skogen i en meter høy snø, uten å finne mat, enn å være inni en varm fjøs hvor bonden steller med dem flere ganger for dagen, så anbefaler jeg deg å skru av bambi på TV'en. Jeg har selvsagt ikke noe i mot at båsene blir større, men det har litt med hva som er praktisk. Men når man begynner å snakke om å påtvinge 5 millioner mennesker å spise gress, noe som ikke er naturlig for mennesket, da begynner man å havne på jordet. Jeg ser at det blir nevnt fra en annen bruker at mennesket er en planteeter, niks. Her er stikkordet b12. 4 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Hva i all verden skal man bruke en ku til Det kan jeg si deg - hvis vi fester solcellepaneler på alle verdens kyr, og lar de bevege seg fritt ute, så kan vi bruke den oppfangede solenergien til noe mer nyttig enn å låse de inn på båsen - fete de opp med mais og soya, og så lage burger av krøttera. Forskning viser at alle verdens kyr, faktisk står eller vender bredsiden til solen, og det er jo ikke måte på for en effekt man kan få av la oss si; 500 000 000 snille og rettvendte kuer. genialt, hæ? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Vel, det blir vel sagt at man gir de kraftfór fordi det faktisk er bra for dem også. Med den bieffekten at de blir større og smaker enda bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå