Gjest medlem-1432 Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Og det rettferdigjør misshandling? Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Rettferdiggjøre er et begrep skapt av oss mennesker. Dyr vet ikke om noe er rettferdig eller urettferdig. Mennesker er på toppen av næringskjeden, og vi trenger mat. Sel, blant annet, kan spises. Nå burde man så klart passe på at man ikke spiser slik at man utrydder dyrene, men derfor er oppdrett en grei ting. 2 Lenke til kommentar
crimethink Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Hva med innuittene? Skal ikke de få lov til å jakte? Er selen utrydningstruet? Er du imot jakt på en dyreart eller er du imot all form for jakt? 2 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Lurer litt hver gang noen drar inn at vi ikke "trenger" å jakte sel. Det er jo vanvittig mye vi strengt tatt ikke trenger. Om vi alle spiser salat, ikke dreper noen dyr, ikke bruker noen motorkjøretøyer osv. er det sikkert en del dyr som får det bedre, men det er for de fleste av oss uaktuelt. Jeg har lyst på biff, en annen pels og en tredje får noe ut av selfangst mens fjerdemann kjører bil. Jeg ser ingen grunn til å sette meg over noen av dem av den grunn. 1 Lenke til kommentar
Dørslag Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Rettferdiggjøre er et begrep skapt av oss mennesker. Dyr vet ikke om noe er rettferdig eller urettferdig. Mennesker er på toppen av næringskjeden, og vi trenger mat. Sel, blant annet, kan spises. Nå burde man så klart passe på at man ikke spiser slik at man utrydder dyrene, men derfor er oppdrett en grei ting. Vi trenger mat ja, men vi trenger ikke kjøtt. Det finnes mer enn nok av frukt og grønnsaker og annet mat på kloden til å livnære seg på. Det er ikke sånn at vi er nødt til å være på toppen av næringsskjeden. Hva med innuittene? Skal ikke de få lov til å jakte? Innuittene, som isbjørnene, jakter også for å overleve. De har ikke så veldig mange andre alternativer. Er du imot jakt på en dyreart eller er du imot all form for jakt? Av og til kan jakting være nødvendig, men det mener jeg skjer meget sjeldent. Jeg er imot jakting for funsies og for egen profitt. 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Vi trenger mat ja, men vi trenger ikke kjøtt. Det finnes mer enn nok av frukt og grønnsaker og annet mat på kloden til å livnære seg på. Det er ikke sånn at vi er nødt til å være på toppen av næringsskjeden. Nei, vi trenger vel ikke det. Mye vi ikke trenger, men jeg ser ikke for meg et liv uten kjøtt. Biff er min desidert største livrett, og hadde det vært allergi mot biff og jeg fikk det, så hadde jeg nok blitt gal, eller ignorert reaksjonene jeg fikk. Vegetarianere gjør meg ingenting, mer kjøtt til meg (så lenge etterspørselen er der). 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 Lidelsen en isbjørn påfører en sel er lidelsen den må påføre den for å drepe den med de midlene den har. Mennesket har midler LANGT mer humane enn dette. Jepp, du svarte riktig på spørsmålet du stilte meg. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Det er ikke sånn at vi er nødt til å være på toppen av næringsskjeden. Lykke til i næringslivet med den holdningen. Livet generelt forsåvidt... 5 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Og det rettferdigjør misshandling? hvilken mishandling? Har du noensinne vært med på jakt slik at du har valide argumenter i denne diskusjonen eller baserer du deg som mesteparten på synsing? 3 Lenke til kommentar
crimethink Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 (endret) Vi trenger mat ja, men vi trenger ikke kjøtt. Det finnes mer enn nok av frukt og grønnsaker og annet mat på kloden til å livnære seg på. Det er ikke sånn at vi er nødt til å være på toppen av næringsskjeden. Greit nokk, det er ditt valg. All respekt for det. Innuittene, som isbjørnene, jakter også for å overleve. De har ikke så veldig mange andre alternativer. Av og til kan jakting være nødvendig, men det mener jeg skjer meget sjeldent. Jeg er imot jakting for funsies og for egen profitt. Funsies er bare et sideprodukt av en nyttig, nødvendig og tradisjonsrikt aktivitet som jakt, Veldig få personer tjener gode penger på jakt. Kom igen, dersom du er vegetarianer er det din sak. Ikke bruk staten og politisk makt til å tvinge oss andre til å leve etter deres livsyn. Fokuser heller på å overtale folk utenfor politikken. Endret 11. januar 2013 av crimethink 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 hvilken mishandling? Har du noensinne vært med på jakt slik at du har valide argumenter i denne diskusjonen eller baserer du deg som mesteparten på synsing? Come on! Det har vært utallige repotasjer og artikler som avslører att seler blir alt annet enn humant drept. Skadeskyting, flåing levende, blodbad på isen med hakke. Det er bare og google. Vi bruker ikke selen til mat, likene dumpes tilbake til sjøs. Ikke att det er det som er relevant, det jeg ville fokusere på i denne tråden er måten vi behandler dyrene på. Jeg minner om: § 12. Avliving Avliving av dyr og håndtering i forbindelse med avlivingen skal skje på dyrevelferdsmessig forsvarlig måte. Den som benytter bedøvings- eller avlivingsutstyr, skal påse at dette er egnet og vedlikeholdt. § 14. Særskilte forbud Det er forbudt å: a) utøve vold mot dyr, b) hensette dyr i hjelpeløs tilstand, c) ha seksuell omgang med eller foreta seksuelle handlinger med dyr, og d) bruke levende dyr som fôr eller agn. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 (endret) Av og til kan jakting være nødvendig, men det mener jeg skjer meget sjeldent. Jeg er imot jakting for funsies og for egen profitt. Alle som ikke er produsenter, konsumenter nedbrytere og førstenivås konsumenter jakter for egen profitt. Ikke dermed sagt at jeg støtter all form for jakt, men egen profitt er en vei livet valgte for lenge siden. Til og med enkelte planter jakter og spiser dyr. Endret 11. januar 2013 av Abigor 1 Lenke til kommentar
Dørslag Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Lykke til i næringslivet med den holdningen. Livet generelt forsåvidt... Jo takk. Jeg ser ikke hvordan det skulle være en hindring. Funsies er bare et sideprodukt av en nyttig, nødvendig og tradisjonsrikt aktivitet som jakt, Veldig få personer tjener gode penger på jakt. Jeg tror det er ganske få mennesker som jakter fordi det er nyttig og nødvendig. Jeg tror de fleste gjør det for ren og skjær moro, og det synes jeg blir feil. Kom igen, dersom du er vegetarianer er det din sak. Ikke bruk staten og politisk makt til å tvinge oss andre til å leve etter deres livsyn. Fokuser heller på å overtale folk utenfor politikken. Det gjør jeg ikke heller. Jeg er ikke så veldig politsk aktiv akkurat. Men altså, dyrene som blir oppdratt på kjøttfarmene lever under ekstremt dårlig leveforhold. Om man ikke bryr seg om dems velferd i det hele tatt, så ser jeg ikke helt hvorfor man skal bry seg om hunder, katter eller unger sin velferd heller. Lidelse er lidelse, selv om enkelte skapninger kanskje opplever det i en mindre grad enn andre. Artikkelen i førsteinnlegg viser jo at dyrene ikke er så dumme som vi skal ha det til heller. Alle som ikke er produsenter, konsumenter og førstenivås konsumenter jakter for egen profitt. Ikke dermed sagt at jeg støtter all form for jakt, men egen profitt er en vei livet valgte for lenge siden. Til og med enkelte planter jakter og spiser dyr. Neida, men som sagt tidligere så er ikke dette en nødvendig aktivitet for oss mennesker. Vi er smarte nok og har mulighet til å velge å ikke gjøre det. Men nå skal det sies at fritidsjakt er langt i fra det verste man kan holde på med, spessielt så lenge dyrene dør raskt, man utnytter så mye som mulig av fangsten, og det ikke overdrives. Jeg synes det er mye bedre å spise viltkjøtt enn kjøtt fra slakteriet. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Det er nødendig å jakte, kan komme med noen grunner. - For at ikke bestanden av dyr skal gå ut over andre arter, f.eks hvis sel reduserer/ødelegger vilkår for fisk eller andre arter. - Hvis bestanden blir for stor for tilgjengelig mat vil bestanden sulte. - For stor bestand kan føre til sykdommer og andre overbefolkningsproblemer. Kommune/fylket i samarbeid med naturoppsyn og viltnemnda har kontroll på bestander av dyr, og deler ut kvoter i forhold til hvilke som må vernes og hvilke som må reduseres. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Hva med når de blir tatt av isbjørn? Er det mer humant? Så du mener at vi gjør selen en vennetjeneste ved at vi kverker den på en litt mer skånsom måte - mulig det, men har vi bruk for all denne "forskningsfangsten"? Hva er det vi egentlig forsker på? Lykke til i næringslivet med den holdningen. Livet generelt forsåvidt... Er "næringslivet" alt av liv? Finnes det ingen andre muligheter? Lenke til kommentar
crimethink Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Det eneste jeg kan foreslå som kanskje kommer til å forandre synet noen her i tråden har, er å delta på jakt eller på et jegerkurs. 2 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Stemme Venstre... Eller MDG... Mennesker er på toppen av næringskjeden, og vi trenger mat. Sel, blant annet, kan spises. Nå drepes vel sel i all hovedsak for pelsens skyld, ikke kjøttets - såvidt jeg har skjønt. Det eneste jeg kan foreslå som kanskje kommer til å forandre synet noen her i tråden har, er å delta på jakt eller på et jegerkurs. Implisitt: Alle som mener jakt er dårlig sort vet ikke hva de snakker om. Eller? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Eller MDG... Som er så små at de ikke vil kunne klare å få igjennom noen ting? Hva mener du egentlig er bedre med MGP? Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Dyr er stokk dumme. Vi har to bikkjer og begge tror det er fremmede som kommer når man lager lyd i over- eller underetasjen, så de begynner å bjeffe. Dette med flere etasjer er visst vanskelig å få inn. Vi må også gjemme bort alt av mat og godteri, for overlatt til seg selv spiser de seg til døde. Og hunder skal være noen av de smarteste dyrene som finnes; hva sier ikke det om resten? Jeg hadde en fugl. Den var også svært begeistret for sjokolade og ved å legge noe sjokoladepapir på en papirlapp over vann så plumpet den uti gang på gang. Jeg vet ikke hva den tenkte; "ok nå har jeg gått i samme felle ti ganger, men neste gang kan det vel ikke være lureri?" Nei, dyr er mye dummere enn de fleste tror. 2 Lenke til kommentar
atomnummer 79 Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Dyr er stokk dumme. Vi har to bikkjer og begge tror det er fremmede som kommer når man lager lyd i over- eller underetasjen, så de begynner å bjeffe. Dette med flere etasjer er visst vanskelig å få inn. Vi må også gjemme bort alt av mat og godteri, for overlatt til seg selv spiser de seg til døde. Og hunder skal være noen av de smarteste dyrene som finnes; hva sier ikke det om resten? Jeg hadde en fugl. Den var også svært begeistret for sjokolade og ved å legge noe sjokoladepapir på en papirlapp over vann så plumpet den uti gang på gang. Jeg vet ikke hva den tenkte; "ok nå har jeg gått i samme felle ti ganger, men neste gang kan det vel ikke være lureri?" Nei, dyr er mye dummere enn de fleste tror. ditt innlegg omhandler kun to individer, dessuten er det bevist at ulike hunderaser har ulik grad av inteligens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå