Gå til innhold

Dyr er smartere enn vi tror.

Gjest medlem-1432

Anbefalte innlegg

Jeg regner med at du reiser til Afrika for å fortelle urbefolkninger om at de ikke skal jakte på de søte dyrene, og at de heller skal dyrke gress som ikke gir nok næring? Disse personene hadde sultet i hjel.

Hva er det du snakker om? Jeg har sagt at hvis VI i den vestlige verden hadde kuttet ut vårt ekstreme kjøttforbruk kunne vi hatt ressurser til å mette mange flere mennesker.

Jeg skal ikke bry meg med hva urbefolkninger driver med, de er tross alt noen av de siste menneskene som vet hvordan man lever i denne verden. Jeg jakter selv og driver ikke med "søt-argumentasjon", men jeg holder meg unna å støtte kjøttindustrien. Urbefolkninger generelt sett livnærer seg svært sjeldent primært på jakt, men det regner jeg med at du ikke kan noe om.

Anbefaler deg å lære biologi selv, og hvorfor man jakter. Ikke evner du å se poengene jeg kommer med heller, er vel ikke nødvendig med teskjemating?

Du er på jordet sier jeg jo. Jeg studerer økologi på universitetsnivå, så jeg kan temaet mitt. Men du kan ikke dette her, så hvorfor insisterer du på å ha rett? Du tar feil, get over it.

Endret av Shrooms
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er på jordet sier jeg jo. Jeg studerer økologi på universitetsnivå, så jeg kan temaet mitt. Men du kan ikke dette her, så hvorfor insisterer du på å ha rett? Du tar feil, get over it.

Om du studerer økologi så kan du vel skrive langt bedre enn du har klart å fremvise til nå?

Det er ikke mye kvalitet for å si det sånn...

Jeg ser det at denne tråden har blitt som alle andre tråder på diskusjon.no. En tråd hvor meninger skal tvinges gjennom og de som har tatt stand på moralens høyborg SKAL vinne diskusjonen kostye hva det koste vil. Jeg er ikke interessert i å fortsette med veganske tullinger som skal fortelle meg at det jeg gjør er moralsk forkastelig. Jeg gir meg nemlig jamt faen og koser meg med tanken på de som mener jeg ikke burde jakte hater tanken på at jeg gjør det.

Nå til uka er månen sterk nok til skumringsjakt på rev, jeg gleder meg allerede. Mikkel rev skal få et møte med en 35grains Vmax slik at rypene i området får et bedre vekstrgunnlag og kattene og de andre husdyrene går litt tryggere ute :)

Samt at jeg nettopp var å fylte på reveåta med hundefor, slakteblod og litt slakterester fra den lokale kjøttbutikken :)

Lenke til kommentar

Du mener at det ikke er sløseri å bruke dyrene. Det er mye bedre å la dem råtne i jorda når de dør, med litt kjøtt til rev og bananfluer selvsagt.

Det er bedre for dyrene, iallfall. Eller mener du at dyrene du snikmyrder egentlig ønsker å dø?

Det du sier, er nei takk til alle fordelene. Du sier rett og slett nei takk til mat som er mer økologisk, mer kortreist enn de forbanna ertene dine som er flydd inn fra en jungel i øst-Asia. Det er for meg utrolig ignorant.

Det er riktig at jakt er positivt i den forstand at det produserer kortreist mat, men er dette virkelig én av grunnene til at du jakter?

Nå til uka er månen sterk nok til skumringsjakt på rev, jeg gleder meg allerede. Mikkel rev skal få et møte med en 35grains Vmax slik at rypene i området får et bedre vekstrgunnlag og kattene og de andre husdyrene går litt tryggere ute :)

Så du går rett og slett i et moralsk korstog for rypene og kattene?

Lenke til kommentar

Så du går rett og slett i et moralsk korstog for rypene og kattene?

Nei, det var bare et av mange argumenter for å sende bly etter en rev.

Vurderer om jeg skal bruke .222 eller .308 denne gangen. .222 bevarer skinnet bedre, men .308en garanterer knall og fall... :hmm:

Er usikker på hvordan fløyte jeg skal bruke, Dan Thompson PC2 eller Nordic predator crying bird... :hmm::)

Lenke til kommentar

Det er bedre for dyrene, iallfall. Eller mener du at dyrene du snikmyrder egentlig ønsker å dø?

Det er ikke bedre for oss, iallfall - og det er det som betyr noe. Selvsagt ønsker ikke dyrene å dø, det er derfor de springer når de oppdager meg - noe de gjør ofte. Kom deg ut på jakt, så skjønner du at det ikke alltid er så lett å jakte...

Det er riktig at jakt er positivt i den forstand at det produserer kortreist mat, men er dette virkelig én av grunnene til at du jakter?

Ja, det er det. Det er ingen hovedgrunn, men det er selvsagt en av mange grunner. Hvilke grunner jeg, som person, har for å jakte, betyr ingen verdens ting for diskusjonen.

Nå til uka er månen sterk nok til skumringsjakt på rev, jeg gleder meg allerede. Mikkel rev skal få et møte med en 35grains Vmax slik at rypene i området får et bedre vekstrgunnlag og kattene og de andre husdyrene går litt tryggere ute

Samt at jeg nettopp var å fylte på reveåta med hundefor, slakteblod og litt slakterester fra den lokale kjøttbutikken

Lykke til! Her har Mikkel dukka opp på viltkamera, men den skal få være i fred. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor? Det skader ikke å ta en fornuftig mengde sel og hvaler som ikke er utrydningstruet.

Ser ut som om selbestanden har vært litt for stor: http://www.forskning...i/1027334330.02

Sel og hvaler er allerede en viktig matkilde for spekkhoggere og haier (spesielt for først nevnte siden det er svært usannsynlig å støte på hvithaier her oppe). De er ikke ment for å være menneskemat mener nå jeg.

Lenke til kommentar

Doofenschmitz: Jeg vil ikke gå så langt som å si at den typen jakt du bedriver er "moralsk forkastelig". Selv om jeg synes at jakt er en unødvendig aktivitet, forstår jeg at opplevelsen kan være spennende, at det er en naturopplevelse og slikt. Det er ikke noe jeg nødvendigvis ønsker å forby, så lenge det foregår i forsvarlige former.

Det jeg har problemer med er kommersiell utnyttelse av dyr, som selfangst, pelsdyroppdrett og "factory farming" av domestiserte dyr. Det kan ikke unnskyldes med naturopplevelser, ansvarlig forvaltning eller noe slikt. Det er rett og slett mord og dyreplageri for profitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om du studerer økologi så kan du vel skrive langt bedre enn du har klart å fremvise til nå?

Det er ikke mye kvalitet for å si det sånn...

Og hva slags grunnlag er det du har for å bedømme om mine kunnskaper innenfor biologi er korrekte eller ikke?

Jeg ser det at denne tråden har blitt som alle andre tråder på diskusjon.no. En tråd hvor meninger skal tvinges gjennom og de som har tatt stand på moralens høyborg SKAL vinne diskusjonen kostye hva det koste vil. Jeg er ikke interessert i å fortsette med veganske tullinger som skal fortelle meg at det jeg gjør er moralsk forkastelig. Jeg gir meg nemlig jamt faen og koser meg med tanken på de som mener jeg ikke burde jakte hater tanken på at jeg gjør det.

Jeg sitter ikke på noen moralsk høyborg, jeg sier bare at ditt forbruk bidrar til å gjøre livet dårligere for andre. Og hvis du syns det er greit, så er du litt drittsekk. Men tro meg, du skal få lov til å mene akkurat hva du vil og jeg stopper deg ikke fra å gjøre det du vil, men jeg skulle ønske at sånne mennesker som deg hadde tenkt litt mer på andre. Det hadde hjulpet verden veldig mye.

Jeg er ikke noe vegansk tulling og JEG JAKTER SELV, men jeg har et problem med at de blir pint mens de ennå lever.

Samt at jeg nettopp var å fylte på reveåta med hundefor, slakteblod og litt slakterester fra den lokale kjøttbutikken :)

Ja, det er bare å stå på når det gjelder forvaltning og beskyttelse av det du anser som fint, men jeg ser ikke helt hvorfor du får så mye glede ut av å drepe noen.

Lenke til kommentar

men jeg ser ikke helt hvorfor du får så mye glede ut av å drepe noen.

Vi er dyr vi også, det ligger i naturen. Vi føler vel noe av det primitive i oss kommer fram når vi er ute og jakter. Kjenner litt på den indre huleboeren vår.

Og det er bedre at vi tar livet av et dyr og bruker det til kjøtt, framfor at det dør naturlig og går til spille (for oss, naturen går sin gang uansett). Jo eldre dyret er jo bedre, da har de jo hatt et langt og fint liv, og er nå klar for å bli mat til neste ledd i næringskjeden.

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om å ikke la noe gå til spille så vi burde vi også begynne å utnytte menneskekroppen bedre etter at vi dør. Man gjør ikke så veldig stor nytte av seg om man blir brent til aske og blir stående oppe på peishylla og samle støv. Tyskerne lagde mange fine tepper av jødehår, men jødene, akkurat som dyrene, fikk ikke så mye å si om saken. En donortjeneste ville løst dette problemet. Jeg kunne gjerne tenke meg å bli for eksempel kattemat når jeg dør, gjerne for min egen katt. Det ville blitt en slags sær form for reinkarnasjon.

Lenke til kommentar

Ja det er på tide å la de stakkars dyr være i fred. Vi trenger jo ikke kjøtt, vi kan være vegeterianere, det går jo fint det.

Nå vet jeg ikke om mennesker klarer seg uten fisk da? Man kan få struma vet jeg. Men om det faqrlig helt uten fisk vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

http://www.nordlys.n...icle6429557.ece

På tide og avskaffe pelsdyrindustrien, på tide og avskaffe seljakten, på tide og gjøre store forandringer i forhold til dyrevelferd når det kommer til kjøttproduksjon.

Ingen er for dyremisshandling, alikevel tillater vi det hver eneste dag. Kyllingproduksjon - kansje den mest grufulle industrien av dem alle!

Hva skal man gjøre?

Det som er snedig er at det å være vegetaner tar livet av flere dyr enn de som spiser kjøtt :)

Lenke til kommentar

Det er da ingenting som hindrer jegeren i å spise det selv, vel?

Poenget, som du helt sikkert forstår, er at dette er kommersiell fangst. Selfangere går ikke på "jakt" på samme måte som privatpersoner som er med i et jaktlag og skyter noen dyr om høsten, primært for naturopplevelse, sosialisering, spenning osv. Det går an å forstå den typen jakt som f.eks. Doofenschmitz driver med, hvor man drar ut i naturen, gjerne slår opp telt, tenner bål, koker kaffe - og skyter én rev. Det går an å forstå at dette kan være gøy (ikke for reven selvsagt). Det er ikke noe mer uetisk enn å kjøpe kjøtt på butikken - snarere tvert i mot.

Derimot går det ikke an å forstå eller forsvare at noen i forretningsøyemed kjører et svært skip opptil et isflak og henretter en klynge med sel fra dekk, eller går ut på isen og slår dyrene ihjel med klubbe. Dette er massemord i bytte mot penger. De som måtte få en opplevelse eller spenningsfølelse av dette hører hjemme på en institusjon eller i fengsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...