dan83 Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 (endret) har kalibrert skjermen med xrite i1 display pro og resultatet ble at skjermen ble en del varmere og fargene litt mere nøytrale(som forventet). Men hvordan kan jeg vite sikkert at verktøyet har kalibrert skjermen min korrekt? Har kalibrert 2 ganger og resultatet ble likt begge gangene. Men føler derimot at hvitt nå ser mere eggehvit eller grått ut, pgr av at skjermem har blitt en del varmere! Det er snakk om en b+rgled laptop skjerm og har lest at den kan være litt vanskelig å kalibrere, siden det er en wide gamut skjerm! Endret 8. januar 2013 av dan83 Lenke til kommentar
arthon Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 (endret) Det høres ganske riktig ut at hvitt virker varmere og gråere. Du er vant til å se på en veldig "Blå" og altfor lyssterk skjerm så nå blir det uvant. Har en Dell Ultrasharp 24" som er fabrikk kalibrert, den er også mye varmere og gråere enn Laptop skjermen jeg har "kalibrert med øyet". Dell skjermen har jeg til og med skrudd ned lysstyrken 50% (etter anbefaling og at det var så kraftig lys at det ble slitsomt for øynene) da ble den enda gråere. Hvis du skal legge ut bilder på nettet er det lurt å sjekke dem med en ukalibrert "normal skjerm" siden det er det folk vil se bildene dine på. Mulig du da vil lage en versjon av bildene som er et kompromiss mellom "riktig" fra den kalibrerte skjermen og "Internett skjermen". Den eneste måten du kan vite om skjermen er riktig kalibrert er om du skal printe bilder og tester med en justering på kalibrert skjerm og en på ikke kalibrert skjerm. Hvis printet er best fra den kalibrerte skjermen er du nærmest målet. Endret 8. januar 2013 av arthon Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 8. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2013 (endret) Det høres ganske riktig ut at hvitt virker varmere og gråere. Du er vant til å se på en veldig "Blå" og altfor lyssterk skjerm så nå blir det uvant. Har en Dell Ultrasharp 24" som er fabrikk kalibrert, den er også mye varmere og gråere enn Laptop skjermen jeg har "kalibrert med øyet". Dell skjermen har jeg til og med skrudd ned lysstyrken 50% (etter anbefaling og at det var så kraftig lys at det ble slitsomt for øynene) da ble den enda gråere. Hvis du skal legge ut bilder på nettet er det lurt å sjekke dem med en ukalibrert "normal skjerm" siden det er det folk vil se bildene dine på. Mulig du da vil lage en versjon av bildene som er et kompromiss mellom "riktig" fra den kalibrerte skjermen og "Internett skjermen". Den eneste måten du kan vite om skjermen er riktig kalibrert er om du skal printe bilder og tester med en justering på kalibrert skjerm og en på ikke kalibrert skjerm. Hvis printet er best fra den kalibrerte skjermen er du nærmest målet. ok, da tror jeg at jeg velger å stole på kalibrerings verktøyet jeg har brukt, altså i1 display pro. Valgte nettopp den, siden det visst nok skal takle alle typer av skjerm, også widegamut og rbgled skjermer =) Når jeg kalibrerte, så hadde jeg derimot veldig dempet belysning i rommet og så vidt jeg har forstått, så er det som er best for å få riktig resultat? Og anngående lysstyrken på skjermen, så ble den mere en halvert etter kalibreringen Endret 8. januar 2013 av dan83 Lenke til kommentar
arthon Skrevet 10. januar 2013 Del Skrevet 10. januar 2013 (endret) Når jeg kalibrerte, så hadde jeg derimot veldig dempet belysning i rommet og så vidt jeg har forstått, så er det som er best for å få riktig resultat? Det skulle ikke være nødvendig å dempe lyset i rommet for mye. Best er å ha omtrent det lyset som normalt vil være der andre vil se bildene dine. I tillegg så har jo X-Rite sonden sensor som justerer skjermen etter det lyset du til enhver tid har i rommet hvis du har den koblet til PCn. Hvis du ønsker å gå mer inn i fargekalibrering så er det mange som sverger til kalibrering software fra SpectraCal/ CalMan. Forvirrende mange pakkeløsninger med og uten Sensor. Jeg vil foreslå at du prøver CalPC™ Free demo versjonen som en start sammen med X-Rite sensoren og se om skjermen blir kalibrert veldig forskjellig fra X-Rite's egen software. For mer informasjon om skjerm kalibrering så er dette den største samlede kilden, hvor du også vil treffe på representanter for de firmaene som produserer skjerm kalibrerings utstyr; AVS Forum > Display Calibration. Endret 10. januar 2013 av arthon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå