Gå til innhold

Jobbe offshore, noen spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei, nå har det seg sånn at jeg går første året elekro på VGS, har veldig lyst å holde på med sterk strøm, så faktisk for meg å bli data ingeniør når jeg startet, men fant fort ut at jeg syntes det å jobbe med elektro var artigere er å jobbe med elektronikk.

 

Men tilbake til hva tråden er laget for. Jeg har tenkt mye på å jobbe offshore, mest på oljerigg, og har lyst å vite noe i fra dere som har erfaring.

 

Vurderer å gå El-energi til neste år, da vi har det på den skolen jeg er på nå, har ikke spesielt lyst å flytte enda, da jeg mest sannsynlig blir å få økonomiske problemer.

 

Er det noen som vet om det er vanskelig å jobbe på oljerigg med el.energi som VG2, tenkte også på om det er vanskelig å få seg lærlig plass på oljerigg.

 

Men en annen ting jeg lurer på er hva er det egentlig "elektrikere" gjør på oljerigg, sånn hva slags type arbeid, ganske spesifikk har jeg lyst å vite. Man kan jo ikke akkurat gå rundt å fikse kabler dagen lang. Spør egentlig et dumt spørsmål for å få et godt svar, sånn at jeg vet hva jeg begir meg ut på.

 

Et annet spørsmål er hvordan det er å være på oljerigg, hvordan er miljøet? Hvordan oppleves opplevelsen som? Hvordan er maten, har man egne rom? Prøv å forklar så mye som mulig om hvordan det er, vil prøve å få mest utfyllende svar som mulig.

 

Håper det er noen entusiastiske skrivere som har lyst å svare på spørsmålet mitt, vil liksom ikke ende opp med en jobb som man kanskje ikke liker..

 

Forresten, hvordan er lønna til en lærlig der? Om man skulle få jobb

 

 

 

Kan også legge til at på dette første halvåret så har jeg rundt 4.5 til 4.7 i snitt i karakter, 0 fravær, og 0 anmerkninger.

Endret av Furyon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Ikke tenk så mye på økonomien i læretiden om du må flytte, det skal fint gå an å overleve på menneskelige kår på lærlinglønn og borteboerstipend. Flere av de store firmaene i oljebransjen er også behjelpelige med bolig for borteboere.

 

- Det vil mest sannsynligvis ikke bli vanskeligere å jobbe på oljerigg, men arbeidsdagene kan bli lange og når man først er på jobb er det viktig at du er klar.

Det kan være ganske vanskelig å få læreplass off-shore kontra land. Det er enklere å følge opp noen på land og dermed er en langt større andel av læreplassene på land. De fleste som idag jobber off-shore har også begynt på land, så ikke vær så redd for det.

 

- Miljøet off-shore går for å være bra. Arbeidsgiverene har bitt seg merke i hvor viktig velferd er og det er alltid noe å gjøre med kollegaene. Maten er også jevnt over bra da som sagt velferd er viktig.

 

- De alle fleste lærebedriftene følger standard tariff, noe som ikke er mye å skryte av. Jobber du off-shore eller skift får du derimot en del tillegg som hjelper godt på lønnslippen.

 

- karakterene dine er gode og fraværet kan ikke bli bedre, så lenge du vet hvordan du skal skrive en cv, søknad og gjennomføre et intervju er du absolutt i sjiktet om kunne konkurere om en læreplass off-shore.

 

Tenk, søk og vurder. Du har fremdeles god tid. Du kommer ingen vei uten å prøve.

 

-

Lenke til kommentar

Men har du noen svar på hva man ofte gjør som jobber når man er på oljeriggen? Hva slags type jobber man driver med.

 

Har på en måte lyst til å få et inntrykk av hva som skjer på jobb, og hvordan det er å leve på oljerigg.

 

 

Forresten, er det sånn at på de fleste oljeriggene at man får 2 uker på, og 4 uker hjemme?

 

ANG det med økonomiske problemer, det var bare hvis jeg hadde måttet bytte skole, fordi jeg syntes et borteboer blir lite å rutte med, men om jeg får både borteboer, og Lærling lønn som off-shore, da tjener man jo som en vanlig person omtrent.

 

Har hørt at man kan tjene flere lapper på en dag hvis man feks må være en dag ekstra pga uvær. Men lurer litt på hva er egentlig start lønna offshore.

Lenke til kommentar

Jeg kan desverre ikke gå inn på hva man gjør som elektriker da jeg ikke er det selv, men jobber med innkjøp og profilering. Er redd det vil bli mye synsing og uvitenhet i uttalelsen min. Noen arbeidsoppgaver vil ikke være fasiten for deg da du kan komme borti noen helt andre arbeidsoppgaver igjen.

Har derimot et inntrykk av at elektrikerene jobber tett opp mot automasjon (og omvendt), kanskje det kan gi et pekepinn?

 

Rotasjon off-shore kan variere, men jeg har inntrykk av 2-4 er vanligst. Men ikke ta det for gitt at de 4 friukene er fri. Spesiellt i begynnelsen er det mye kursing osv.

 

Havner du off-shore trenger du neppe å flytte, men selv om du havner on-shore og må flytte skal det være fullt levbart.

Lenke til kommentar

Jeg skal svare deg helt ærlig på spørsmålet ditt. JA det er vanskelig å få seg jobb på olje-installasjoner etter VG2 elenergi. Jeg søkte lærling i Statiol den gangen jeg drev på med skole, og det året hadde dem 750 søkere på noen få stillinger (elektriker-lærling).

 

- Jeg ville ha anbefalt deg å søke lærlingstilling direkte på rigg, samtidig som du søker skipselektrikerlærling på båt (ett år ekstra skole!!!) En skipselektriker med noen års erfaring fra båt, er 100 ganger mer ettertraktet på en rigg enn en vanlig elektriker som kommer fra land. Samtidig får du jobbe med mye nyere systemer og slikt på båt enn hva du får på de aller fleste rigger. (Mange rigger begynner å dra på årene nå, og kan ha teknologi ombord som varierer fra 40 - 30 - 20 -10 år gammelt.)

 

- Når det kommer til miljøet på rigg, så er miljøet ombord på båt mye bedre. Såklart kan du komme på rigger der alt er fin-fint, men det er mye flere folk på rigg, som igjen oftest fører til dårligere miljø.

 

- Lønnen på rigg er bedre, og fri ordningene er bedre, og forbundene er bedre enn hva vi har på sjøen. Men jeg vil påpeke at du er EKSTREMT heldig om du kommer deg rett som lærling på rigg. Derfor husk dette! VG3 - Skipselektriker - læretid som skipselektriker på båt !!

 

Du vil få dårligere turnus enn på rigg, dårligere betalt enn på rigg, dårligere forbund enn på rigg, men du vil sitte igjen med kompetanse som er gull verdt på rigg en vakker dag. Du vil sitte igjen med opplevelser for livet. Du vil (nesten garantert) få jobbe med nyere og mer moderne systemer enn hva du får på rigg. Og du vil kansje faktisk tenke deg om noen ganger før du søker deg jobb på rigg :-)

 

desverre er det slik at riggmarkedet suger ut alle norske sjøfolk for tiden. Vi i rederiene sitter igjen med en usansynlig gjennomtrekk av folk, der en maskinist kansje kommer ombord en tur eller to før han får seg jobb på rigg. Og det er en veldig dårlig utvikling for norsk sjøfart, så nå må rederiene våres og forbundene våres virkelig begynne å gjøre noe snart - for å holde igjen på alle folkene som forsvinner.

Endret av Skipstrixy
Lenke til kommentar

- Når det kommer til miljøet på rigg, så er miljøet ombord på båt mye bedre. Såklart kan du komme på rigger der alt er fin-fint, men det er mye flere folk på rigg, som igjen oftest fører til dårligere miljø.

Eg veit ikkje kva rigg du har vore på, men eg har endå til gode å oppleve dårleg miljø på plattform.

Lenke til kommentar

Faglærte elektrikere er en ettertraktet vare på oljeinnstallasjoner, men det er også veldig mange søkere! Når det kommer til hva du kommer til å jobbe med vil det også variere veldig, akkurat som på land, men det er en hel del oppimot automasjon. Når det kommer til miljøet på rigg på er det helt supert, som et eget lite samfunn med mye gode velferdsordninger. Kinosaler, helsestudio, solarium, badstue, lounge, pc rom o.l. Er noen eksempler på hva som finnes (på de fleste) rigger. Som regel får du egen lugr, men kan også være at du må dele.. Jeg har aldri vært borte i det, men da får man som oftest også tillegg for det. Hvor lett eller vanskelig det er å få lærlingsplass er jeg ikke sikker på, men som nevnt over og i andre kommentarer er det som regel mange som søker, og det er ikke nødvendigvis sikkert at du kommer rett ut på nordsjøen selv om du får læreplass hos f.eks. Statoil!

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Hey, takk for alle svarene.

 

Har et lite spørsmål ang det med å ta skipselektriker VG3, hvordan skoler er det jeg kan gå? Og kan jeg gå VG2 EL-Energi? Er det mange som søker skipselektriker? Vil tro at på VG2 så har jeg et snitt opp i mot 5, og bortimot null fravær og anmerkninger.

 

og forresten, hvordan er lærling lønnen for en som jobber på Skip?

 

Hvordan er lønnen til en som jobber på rig? Trenger å vite litt sånn, pga økonomi.

 

Vil helst vite litt sånn spesifikk, sånn at jeg får en pekepinne på hvor mye det er å tjene. Båt virker interessant, men det virker som at du er mer borte, men de første årene er ikke så viktig. Tenker å jobbe på rig/båt i noen år, også få en jobb på land etterhvert.

Lenke til kommentar

Det med skip kan ikke jeg noe om desverre, men om du er så heldig at du kommer offshore med engang som lærling vil jeg tro at grunnlønna blir i likhet med den du får som lærling på land, men så kommer altså alle tillegg ved siden av (Offshoretillegg, tillegg for natt, overtid og lingnende), Om jeg ikke husker helt feil er offshoretillegg 47% av grunnlønnen din som du da kan plusse på årslønnen(Om du jobber offshore hele året vel og merke).

Om du jobber på båt har du som regel lengre perioder på (4-4 eller 5-5 om jeg ikke husker feil) uten at jeg skal si det helt sikkert, det varierer vel helt sikkert der også. På rigg er det vanlig med 2-4 eller 2-3-2-4 rotasjon. :)

Lenke til kommentar

Skal du ha jobb Offshore vil det alltid være en fordel med "en fot innafor" ett sted. Det finnes flere landanlegg du kan søke jobb på. Feks Ormen Lange eller Snøhvit. Ormen Lange har jeg vært på selv, og der blir det en stor utbygging etterhvert med 1000 mann i camp eller mer.

Det har vært snakk om utbyggingen en stund og jeg regner med det blir til sommeren/høsten nå.

Det er turnus på disse plassene. (7/7, 14/14 alt ettersom)

Har du fagbrev, litt tid på gølvet og en fot innafor har du bedre sjanser offshore.

Det er ingen som er garantert jobb i Nordsjøen om de tar den og den utdanninga. Det må du aldri kjøpe.

Det er jobber hvor det er så mange om beinet.

Er du i tillegg en ganske ung fyr og en arbeidskraft de har i mange år framover stiller du sterkt. Statoil satser feks veldig på ungdommen, og word on the street er at de foretrekker folk under 30.

Det lakker og lir mot "generasjonsskifte" og skal i teorien bli mye jobber ledig.

Til våren/sommeren er sjansene best for å komme ut. Da er det mye shut down's og maintenance ute på riggene og annleggene, og behov for ekstra arbeidskraft. Blir det i tillegg fint vær i sommer blir det plutselig eksplosjon i sykemeldinger.

Det samme gjelder rundt jul og påske.

 

Søk overalt, få erfaring, vær positiv, jobb hardt og bygg kontaktnett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...