NinjaPiraten Skrevet 8. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2013 Hey. Sliter med at GPUn i det siste har begynte å stige til skyhøye temperaturer i løpet av 1-2 minutter etter jeg starter nyere spill (aka mer krevende). Jeg slet ikke med dette i det hele tatt før. Jeg aner ikke hvorfor dette skjer. Jeg har renset kortet ordentlig, så jeg vet at dette ikke er problemet. Det er et GTX460 kort. Kjørte en stresstest i stad og da gikk det opp til 98 grader før driveren krasjet og restartet. Det gikk fra 65 til 98 på under 1 minutt. Viften på GPUen står på 100% og jeg vet at den fungerer som den skal. Har hatt kortet i godt over et år. Kanskje to og. Er litt usikker. Kan dette komme av "slitasje" på kortet? Eller noe annet feil med kortet? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 8. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2013 Dette kommer av enorme mengder støv eller at kjøleløsningen har mistet kontakten med GPUen. Lenke til kommentar
NinjaPiraten Skrevet 8. januar 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. januar 2013 Om dere hadde lest hva jeg skrev så hadde dere sett at det ikke er støv. Rense kortet ordentlig. Hvis det er kjølegreia som er fucka så mister jeg vel garantien om jeg tar av å fikser selv? Med mindre jeg gjør det uten at man kan se det? Lite keen på å miste garantien hvis det ikke løser problemet. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 8. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2013 Det du kan prøve er å stramme skruene på baksiden av kortet. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 8. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2013 Se om kjøleren sitter fast Lenke til kommentar
MOO- Skrevet 8. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2013 Vet du om viften på kortet heletatt går? Lenke til kommentar
NinjaPiraten Skrevet 8. januar 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. januar 2013 Har nå tatt av og renset hele greia for støv. Tok på ny kjølepasta på GPUen. Det som var der fra før var tørt som faen. Trodde det skulle hjelpe men testa nå og det hadde ikke en dritt å si. Tok kanskje 30 sekunder lenger før den klikka under stress test. Men det er nok heller fordi PCn har vært av. Det så ikke ut som noe var ødelagt eller noe sånn. Alt satt som det skulle osv osv. Så jeg skjønner ikke hvorfor dette skjer. Er helt sikker på at vifta går som den skal for den er ikke vanskelig å høre når jeg setter den på 100%. Jeg vet også at den leverer "kulde" til GPUen, for hvis jeg setter den på 100% når den er idle, så går temperaturen ned rimelig fort. Men når GPU load er 90%++ så tar det under 2 min før den klikker. Klikker på 98 grader fortsatt. Antar det er "fail safen". Tror nok kortet kunne gått opp i over 100 hvis jeg hadde skrudd av denne "fail safen" men det ser jeg ikke noe poeng i. Lenke til kommentar
NinjaPiraten Skrevet 8. januar 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. januar 2013 Skal prøve å formattere. Da får jeg i alle fall eliminert muligheten for at det kan være noe software relatert. Leser at det i sjeldne tilfeller kan være driverkluss som får skaper overheating. Trenger å formatere uansett så da passer det fint nå. Men jeg har liten tro på at det hjelper. Må kanskje bare sende inn kortet til komplett... Det er jo tydeligvis noe feil med kortet, men rart det skulle skje sånn plutselig etter å fungert fint før. Vel, det har ikke skjedd "plutselig" har hatt problemet en god stund, men det har ikke vært like hyppig som nå, og det har som oftest hjulpet å blåse bort litt støv. I alle fall midlertidig, men det funker jo ikke at all nå. Lenke til kommentar
NinjaPiraten Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. januar 2013 (endret) Formatert. Fortsatt fucked. Oh well... Merka noe som virker litt rart... På 99% load så stiger bare tempen helt til driveren krasjer. Men om loaden bare er 90% så holder den seg godt under 80 grader. Virker litt rart at 10% skal ha så mye å si, men det er vel bare sånn det er. Får vel sende inn kortet igjen om ingen kommer med noen bedre løsninger. Edit: Har også sjekka at lufta som kommer ut bak på kortet blir varmere etter som temperaturen stiger. Betyr i alle fall at den kalde lufta går til heatsinken å gjør det den skal. Endret 9. januar 2013 av NinjaPiraten Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 9. januar 2013 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2013 Det er jo noe som gjør at kortet blir for varmt, ser at du har skiftet kjølepasta. Men hvordan er det med kjøle ribber osv på kortet. Har dem bra kontakt der dem skal ha det? Hvordan er vifta på skjermkortet? Den kan jo begynne å bli litt sliten så den kjøler ikke nok lenger. Evnt andre vifter i kabinettet, sjekke om alt sviver som det skal. Lenke til kommentar
NinjaPiraten Skrevet 9. januar 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. januar 2013 Jeg sjekka kortet ganske grundig og så vidt jeg ser så sitter alt som det skal. Anyways... Nå har det skjedd no rart. Nå holder den seg plutselig under 90 grader. Vifta trenger ikke engang stå på 100%. Jeg skjønner ingenting av dette. Det ENESTE jeg gjorde før dette skjedde var å senke volten på korte bittelitt. Så kjørte jeg en test etter det, og da funka det mye bedre, men var usikker på om det var dette som var årsaken så jeg satte volten tilbake på det den var (1012) men det krasjet ikke da heller. Holder seg under 90 grader... Jeg skjønner ingenting. Men jeg antar at det bare er midlertidig og at det kommer til å skje igjen når som helst,. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå