Blabla1 Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Hei! Har en litt artig fortelling som hente meg for 5 min siden. Bruker nå min laptop fordi stasjonære oppfører seg rart. Jeg hadde sittet i noen timer og sett på "American Horror Story". Når jeg skulle sette på neste episode merket jeg at musen oppførte seg rart. Den svinget rundt på skjermen og klikket på alt mulig med ganske mellomharmoniske linjer, så tror nok det var manuelt. Jeg var selvfølgelig skremt nok fra før og slo av pc'en med en gang. Personen som mest sannsynlig hacket seg inn på min pc kunne nok ikke se skjermen min, den klikket veldig tilfeldig. Det eneste som var helt klart var at dette ikke var hardware feil på musa, måten den musa oppførte seg på gjør at det kan utelukkes fullstendig. Så jeg lurer på.., hva gjør jeg i en slik situasjon? Mange takk for tips. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Mulig et fjernstyrings prog - da ser han din skjerm via sin pc, og kan styre som han vil. Gjorde det selv til en kompis og trykte en tast hver gang han skulle skrive passord. Kjempemorsomt, for han merket aldri at jeg var der Ta en scan av maskina i safemod og se om det finner noe. Ev sjekk prosessene og finn synderen(programmet) på den måten Lenke til kommentar
Blabla1 Skrevet 8. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2013 Mulig et fjernstyrings prog - da ser han din skjerm via sin pc, og kan styre som han vil. Gjorde det selv til en kompis og trykte en tast hver gang han skulle skrive passord. Kjempemorsomt, for han merket aldri at jeg var der Ta en scan av maskina i safemod og se om det finner noe. Ev sjekk prosessene og finn synderen(programmet) på den måten Takk skal du ha for så raskt svar, skal prøve nå! Lenke til kommentar
Khani Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Personen har mest sansynilig lagt inn en RAT eller Remote Administration Tool på maskinen din. Evt kan du ha fått det via noe du har lastet ned. Mest sansynlig så har personen brukt en komersiell/gratis RAT som lett blir funnet. Fremgangsmåte: Start opp I sikkerhetsmodus m/ nettverk Scan først med eget antivirus/antimalware Scan med Eset online scan http://www.eset.com/us/online-scanner/ Scan med Trendmicro housecall http://housecall.trendmicro.com/ Scan med Bitdefender http://www.bitdefender.com/scanner/online/free.html Last ned og scan med Kaspersky free scan http://www.kaspersky.com/security-scan Om du ikke ser at noen av disse programmene finner den skadelige softwaren. Så anbefaler jeg deg og ta en backup av diverse filer du vil ha og så formatere maskinen. Ikke ta med "Downloads" mappen eller andre mapper hvor div blir lagret automatisk. Da det fortsatt kan ligge filer fra RAT'en der. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Har man konkret mistanke om at uvedkommende har kontroll over maskinen, bør man dra ut nettverkskontakten umiddelbart - eventuelt skru av maskinen om den har trådløst nettverkskort. Rådet mitt til trådstarter er å aldri starte opp den installasjonen igjen noen gang. Bruk en live-CD om du må hente ut noe. Formater partisjonen - ta eventuelt en kopi først om du vil undersøke nærmere - og legg inn operativsystemet på nytt. For å se hvem som står bak, sjekker man netflow-data. Det er synd og skam at ikke flere private logger det. Lenke til kommentar
Blabla1 Skrevet 8. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2013 Igjen, Takk skal dere ha. Setter på full virus scan, safe mode og går til sengs. så ser jeg hva som dukker opp i morgen. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 (endret) Lån en annen PC Last ned Et par Rescue CDer. En liste over slike er listet under, velg et par av dem. AVG Avira COMODO Kaspersky F-Secure Brenn disse på hver sin CD/DVD plate. Start opp maskinen fra Rescue CD og utfør et full søk for virus o.l. Gjenta samme prosess med den andre Rescue CDen du har laget Nå bør din PC være fri for eventuelle virusfiler, ta ut CD og start opp PC på vanlig måte. Last ned og installer en brannmur om du ikke har slik på din PC. COMODO Outpost** ZoneAlarm er tre eksempler på gode gratis brannmur programmer **Outpost inkluderer også Antivirusprogram, ikke bruk denne om du har annen Antivirus fra før. COMODO og ZoneAlarm har også egne pakker som inkluderer både Brannmur og Antivirus. PS: Selv ville jeg valgt COMODO, som blir benyttet på PCen dette innlegget blir skrevet fra. Endret 8. januar 2013 av Svenni212000 Lenke til kommentar
Dr.Geek Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Hei! Har en litt artig fortelling som hente meg for 5 min siden. Bruker nå min laptop fordi stasjonære oppfører seg rart. Jeg hadde sittet i noen timer og sett på "American Horror Story". Når jeg skulle sette på neste episode merket jeg at musen oppførte seg rart. Den svinget rundt på skjermen og klikket på alt mulig med ganske mellomharmoniske linjer, så tror nok det var manuelt. Jeg var selvfølgelig skremt nok fra før og slo av pc'en med en gang. Personen som mest sannsynlig hacket seg inn på min pc kunne nok ikke se skjermen min, den klikket veldig tilfeldig. Det eneste som var helt klart var at dette ikke var hardware feil på musa, måten den musa oppførte seg på gjør at det kan utelukkes fullstendig. Så jeg lurer på.., hva gjør jeg i en slik situasjon? Mange takk for tips. Lol. Dette er morsomt lesing. Fordi musepekern forholder seg rart tror du med en gang at du er blitt hacket og noen bruker tid på å klikke rundt i timesvis med musepekern din. Hvis noen hadde hacket PCen din vil det være det siste han gjør. Hvorfor skulle han bruke tid på sånt??? Jeg ser at du har fått med deg en hel haug med folk som tror på at du er blitt hacket og anbefaler deg å laste ned og kjøre en million antivirus scannere. Lol. Først burde man finne ut om du virkelig er blitt hacket. Det kan faktisk være mange grunner hvorfor en musepeker går berserk. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Først burde man finne ut om du virkelig er blitt hacket. Uenig. Ved mistanke: reinstaller operativsystemet. Det tar ikke mange minuttene. Lenke til kommentar
Blabla1 Skrevet 8. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2013 (endret) I natt fikk jeg ikke pcen til å gå i safe mode, kommer heller ikke ut av safe mode. F8 knappen min funket ikke så måtte gjøre det igjennom "msconfig". Problemet er at Safe mode går i loop. Pc'en restarter idet det står "welcome" på skjermen. Jeg får gjøre som Horrorbyte sier, bruke live cd og hente ut det som trengs. Reinstallere windows fra bunn. Lån en annen PC Last ned Et par Rescue CDer. En liste over slike er listet under, velg et par av dem. AVG Avira COMODO Kaspersky F-Secure Brenn disse på hver sin CD/DVD plate. Start opp maskinen fra Rescue CD og utfør et full søk for virus o.l. Gjenta samme prosess med den andre Rescue CDen du har laget Nå bør din PC være fri for eventuelle virusfiler, ta ut CD og start opp PC på vanlig måte. Last ned og installer en brannmur om du ikke har slik på din PC. COMODO Outpost** ZoneAlarm er tre eksempler på gode gratis brannmur programmer **Outpost inkluderer også Antivirusprogram, ikke bruk denne om du har annen Antivirus fra før. COMODO og ZoneAlarm har også egne pakker som inkluderer både Brannmur og Antivirus. PS: Selv ville jeg valgt COMODO, som blir benyttet på PCen dette innlegget blir skrevet fra. De brannmur tipsa skal jeg gå etter, tror ikke min windows mur gjør stort. Jeg går utifra at Rescue krever at jeg starter windows helt opp? Endret 8. januar 2013 av Blabla1 Lenke til kommentar
Simonhauan Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Trådløs mus du bruker? Må bare spørre da det samme som du beskriver skjedde med laptopen til tanta mi, de trodde det var virus, men det viste seg at batteriene holdt på å gå tomme for strøm, noe som resulterte i at musepekeren var overalt.. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 En slik oppførsel kan man også få med trådløs mus/tastatur dersom andre bruker tilsvarende utstyr i nærheten og dette utstyret bruker den samme koden. Vi hadde noen par tilfeller på jobben der flere personer hadde samme type trådløst mus/tastatur og en mus kunne "kontrollere" 2-3 maskiner samtidig. Problemet ble løst ved at man byttet til andre trådløse mus/tastatur med høyere grad av sikkerhet. Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Ja det er mulig å fjernstyre maskinen. Windows har til og med innebygd fjernstyring i windows, remote desktop, som jeg bruker hele tiden for å fjernstyre mine egne datamaskiner, og det inkluderer muspekeren. Så har du tightvnc som er et fritt alternativ til remote desktop, der fjernstyrer du også alt. Og i begge tilfeller kan en person sitte i washington mens du er i Norge, og han ser alt som foregår på din skjerm, alt du gjør, hver minste lille bevegelse med muspekeren ser vedkommede, og han kan overstyre muspekeren bare for å "leke" med deg. Men han ser absolutt alt du gjør og han har full kontroll over hele maskina, til og med helt ned til logoff skjermen, han ser log inn skjermen også, selv om du har logget av. Endret 20. januar 2013 av LonelyMan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå